Scris şi regizat de Paul Haggis, filmul „În Valea terebinţilor” merită atenţia cinefililor. Acţiunea se concentrează în jurul unui soldat dispărut misterios, după ce s-a întors din războiul din Irak.
Paul Haggis este unul dintre cei mai bine cotaţi cineaşti americani la momentul actual. A realizat scenariul peliculei „Crash”, recompensată cu Premiul Oscar pentru Cel mai bun film în 2005, şi a scris scenariul pentru alte două filme de Oscar: „O fată de milioane”/„Million Dollar Baby” şi „Scrisori din Iwo Jima”/ „Letters From Iwo Jima”.
În 2008, Haggis revenea în atenţia publicului cu o nouă dramă: „În Valea terebinţilor”/„In the Valley of Elah”, aducându-l în distribuţie, în rolul unui tată rămas fără fiu, pe Tommy Lee Jones. Meditaţie asupra dezumanizării
Producţia este o meditaţie profundă şi emoţionantă asupra războiului din Irak, asupra dezumanizării şi alienării celor implicaţi în confruntări, dar şi în ce priveşte relaţia deficitară dintre uriaşa maşină birocratică americană şi oamenii simpli angrenaţi în mecanismele ei.
Hank, interpretat magistral de Tommy Lee Jones, încearcă să descopere ce s-a întâmplat cu fiul său, Mike Deerfield (Jonathan Tucker), dispărut misterios după întoarcerea de pe frontul din Irak. Iniţial, situaţia pare fără ieşire. Autorităţile militare dau nepăsătoare din umeri.
În cele din urmă, veteranul din Vietnam obţine ajutorul unei poliţiste, Emily Sanders (Charlize Theron). Celor doi li se alătură şi mama băiatului, Joan, inter pretată de Susan Sarandon.
Filmul este inspirat dintr-un articol apărut în anul 2004, în revista „Playboy”, iar titlul, „In the Valley of Elah”, se referă la locul biblic în care a avut loc legendara bătălie dintre David şi Goliat. Tommy Lee Jones, interpretare demnă de Oscar Nu întâmplător, Tommy Lee Jones a fost nominalizat la Premiul Oscar la categoria Cea mai bună interpretare masculină, pentru rolul lui Hank, veteranul din Vietnam care îşi caută disperat fiul dispărut după întoar cerea din teatrul de război Irak. „Acelaşi film s-ar fi putut transforma în banal sau rutină, cu un actor care s-ar fi străduit să pară onest şi sincer. Tommy Lee Jones nu încearcă nimic de genul ăsta. Caracterul său este definit doar prin faptele sale. Nu mi-am putut imagina pe altcineva în rolul lui Hank”, este de părere criticul american Roger Ebert de la „Chicago Sun-Times”.