Europa nu ne lasă să ne vindem ieftin

Europa nu ne lasă să ne vindem ieftin

Comisia Europeană a tăiat din facilităţile ulterioare privatizării acordate de statul român. Doar guvernul iese „şifonat“ după decizia CE: a acordat ajutor de stat fără acordul UE.

Comisia Europeană a făcut o demonstraţie de forţă în cazul vânzării fabricii Automobile Craiova şi a stabilit că aceasta a fost subevaluată, iar preţul corect ar fi 84 milioane de euro şi nu 57 de milioane, atât cât a oferit Ford, în bani.

Diferenţa de 27 de milioane de euro nu va fi plătită de reprezentanţii companiei americane şi nu vor ajunge în plus la buget, deoarece suma va fi scăzută din ajutorul acordat de statul român producătorului de automobile. Statul a negociat cu reprezentanţii companiei Ford o schemă de ajutor de stat regional în valoare de aproximativ 120 milioane de euro pentru facilitatea legării la utilităţi, infrastructură şi terenuri. Practic, din această schemă s-ar putea scădea suma suspectată de CE ca fiind ajutor ilegal de stat.

Comisia a început investigarea cazului în octombrie 2007 din cauză că a considerat că statul român a acceptat un preţ mai mic. E drept că la schimb cu respectarea condiţiilor privind producţia (200.000 de autorurisme în al patrulea an) şi păstrarea salariaţilor (3.900 la număr).

În plus, Ford a fost singura companie care a venit cu o ofertă pentru pachetul de 72,4% din fabrica olteană, deţinut de stat.

Cum vor fi recuperaţi banii?

Reprezentanţii guvernului şi cei ai producătorului american se vor întâlni abia săptămâna viitoare pentru a stabili modalitatea de compensare a banilor. „Preţul de achiziţie rămâne la 57 de milioane de euro pentru cele 72,4% din acţiunile pe care statul le deţine la Automobile Craiova“, a declarat Nadia Crişan, consultant al Ford Europa în procesul de privatizare.

Pe de altă parte, oficialii AVAS aşteaptă să vadă cum vor negocia americanii. „Contractul nu se schimbă pentru că nu are cum, dar toată discuţia va fi pe banii care i se cuvin statului“, ne-a spus Constantin Botez, vicepreşedintele AVAS.

Surse din Autoritatea Statului au declarat că „încă nu este stabilit în ce formă vor veni aceste fonduri suplimentare din partea Ford şi nici când se va face plata“.

În aşteptare

„Decizia Comisiei este cam ambiguu formulată, iar până luni vor fi discuţii între AVAS şi Ford pentru a se şti cum vor fi daţi banii şi dacă vor ajunge toţi la stat“, au adăugat sursele din AVAS.

Până acum, Consiliul Local Craiova nu a emis nicio hotărâre care să faciliteze în vreun fel sosirea americanilor în oraş sau activitatea Ford la fabrica de automobile, au spus reprezentanţii autorităţilor locale, speriaţi de efectele unei decizii în acest sens.

Singura doleanţă a americanilor a fost ca producţia de energie electrică din zonă să se dubleze. „Dacă este real ce ne cer, se va dubla consumul de agent termic furnizat de CET Craiova. Practic, ne cer să le asigurăm o cantitate egală cu cea pe care o dăm Craiovei“, a spus Ioan Dinulescu, directorul Complexului Energetic Craiova.

O mare problemă o reprezintă însă terenurile pentru partenerii Ford. Producătorii de componente şi subansamble solicită teren pentru amplasarea unităţilor lor cât mai aproape de fabrică, numai că nici Primăria Craiova, nici Consiliul Judeţean Dolj nu deţin măcar o palmă de pământ în jurul oraşului. (Gabriela Zanfir)

ISTORIC

Ajutoare cu probleme

> În 2002, Comisia Europeană a cerut companiei aeriene din Grecia, Olympic Airlines, să returneze statului grec suma de 160 de milioane de euro. Banii au fost consideraţi ajutor ilegal.

> În august 2002, compania olandeză SCI Systems a rambursat autorităţilor din Olanda suma de 3,8 milioane guldeni olandezi (1,7 milioane euro). Autorităţile europene au considerat că banii daţi pentru construirea unei fabrici pentru asamblarea de PC-uri pentru HP în Friesland, la finele anilor ’90, sunt ajutor de stat ilegal.

> În mai 2004, CE a dispus ca postul public de televiziune din Danemarca, TV2, să ramburseze supracompensarea acordată pentru furnizarea de servicii publice. Investigaţia a arătat că ajutorul de stat pe care îl primea postul TV2 depăşea cu 84,4 milioane de euro cheltuielile pentru realizarea serviciului public.

> În martie 2005, CE a cerut Germaniei să recupereze 6,7 milioane de euro de la producătorul de acid fosforic Chemische Werke Piesteritz. Compania a beneficiat de facilităţi în anii 1997-1998.

LA TRÅNTĂ CU EUROPA

Tăriceanu: „Comisia vrea ca noi să producem nasturi“

Reprezentanţii producătorului american de maşini susţin că vor respecta decizia Comisiei Europene. „Planurile şi angajamentele noastre pentru fabrica din Craiova rămân neschimbate. Acum, scopul nostru este acela de a prelua cât mai curând posibil fabrica şi de a o transforma într-un centru de producţie auto de talie internaţională“, a declarat John Fleming, preşedintele Ford Europa, într-un comunicat de presă.

Acesta susţine că salută decizia Comisiei Europene. Reprezentanţii Ford au confirmat faptul că, în cel mai scurt timp, vor veni la Craiova pentru a da drumul la producţie. „Achiziţia fabricii va fi finalizată după adoptarea legii speciale pentru privatizarea Automobile Craiova de către Parlamentul României.

Legea specială urmează să fie adoptată în data de 4 martie 2008“, se mai arată în comunicatul Ford Europa. Legea de privatizare a trecut deja de Senat şi urmează să fie aprobată şi de Camera Deputaţilor, cameră decizională pentru acest proiect.

Chiar dacă practic statul român are de câştigat în urma acestei decizii, pentru că Ford îşi va menţine angajamentele, premierul Călin Popescu-Tăriceanu s-a arătat indignat de verdictul oficialilor europeni.

Putea să ne coste mai mult

„Era mai bine să vindem uzina pentru a produce hârtie igienică sau a construi un complex de magazine? Când toată Europa vorbeşte despre locuri de muncă, se consideră că noi distorsionăm competiţia. Ce vrea Comisia, noi să producem nasturi, iar alţii avioane şi automobile?“, a replicat dur Tăriceanu.

Nici guvernul nu va contesta însă decizia executivului european pe motiv că acest lucru ar putea amâna şi mai mult finalizarea privatizării. „Comisia apreciază că ar fi vorba de un ajutor de stat, dar, în fapt, noi am avut o singură ofertă, cu un preţ“, a explicat Tăriceanu. Acelaşi ton acid l-a folosit şi pre- şedintele Camerei Deputaţilor, Bogdan Olteanu, care a mulţumit CE că „a binevoit în cele din urmă să facă treaba pentru care o plătim“.

Totuşi, reprezentanţii guvernului recunosc că preţul putea fi şi mai mare. Penalizarea primită de Ford de la Comisia Europeană este un preţ mic pentru un proiect de o asemenea anvergură, susţine Mihai Voicu, ministrul pentru Relaţia cu Parlamentul şi membru al Comisiei de Privatizare.

„Ford vine la Craiova. Penalizarea sau reevaluarea, spuneţi-i cum vreţi, de 27 de milioane de euro este un preţ mic pentru un proiect de o asemenea anvergură. Decizia Comisiei Europene (CE) este o chestiune minoră în comparaţie cu proiectul pe care Ford îl gândeşte la Craiova“, a afirmat Voicu, citat de Mediafax. (Mihaela Dincă)

Ne puteți urmări și pe Google News