Pericolele admiterii fara examen

Pericolele admiterii fara examen

Superficialitatea si subiectivismul ar putea face legea in gimnaziu.

Eliminarea Testelor Nationale si inlocuirea lor, incepand de anul viitor, cu tezele cu subiect unic, va crea confuzie in randul elevilor si va duce la evaluari subiective.

Elevii care invata bine si isi doresc sa ajunga la licee de elita risca sa fie eliminati de cei care provin de la scoli in care evaluarea se face superficial. Inginerul Cristian Adomnitei este al 12-lea ministru postdecembrist al educatiei si unul dintre „reformatorii” care umbla la formele de admitere.

Evaluarile pe parcurs au devenit baza pentru aproape orice forma de admitere. Asta in lipsa unei reforme consistente a modului de a preda si, mai ales, de a evalua: gimnaziul si liceul au devenit astfel locuri de „batalie” pentru obtinerea de note umflate, folositoare mai tarziu. Inclusiv prin spagi sau meditatii bine platite, la materiile vizate. 

Ne puteți urmări și pe Google News

Concurenta va fi neloiala

Pe langa efectul bulversant de moment, introducerea a trei teze semes-triale cu subiect unic drept criteriu de admitere la liceu - alaturi de media anilor de gimnaziu - risca sa creasca subiectivismul si superficialitatea in evaluare. O spun chiar copiii care urmeaza sa fie supusi acestui nou experiment.

„Cred ca ar trebui sa ramana examenul de la sfarsitul clasei a VIII-a. Adica muncesti pana in clasa a VII-a, apoi vin tezele unice care strica toata media daca se intampla sa gresesti si te trezesti ca nu intri la liceul pe care-l doresti. In plus, va fi o competitie nedreapta intre elevi care invata foarte bine tot anul si elevi care au profesori mai indulgenti si primesc mai usor note mari”, spune Raluca Ionescu, care intra in acest an in clasa a VII-a la Scoala nr. 98 „Avram Iancu” din Bucuresti.

La randul sau, Carina Dobozi, eleva in clasa a VIII-a la Gimnaziul „Europa” din Targu-Mures, crede ca „selectia va fi usor superficiala” si ca are sanse mai mici de a ajunge la liceul dorit.

Liceele de elita vor examen

Schimbarea ii va incurca pe copiii care s-au pregatit pentru o altfel de admitere, considera Silvia Moraru, directoarea Colegiului National „Tudor Vianu” din Capitala. „Trebuie sa-i spui copilului din clasa a V-a cum va fi admis la liceu, acum e tarziu”, crede ea.

Deocamdata, directoarea asteapta metodologia elaborata de minister pentru a vedea daca liceele de elita vor putea impune si propriile conditii de selectie. „Ce se poate face pe baza mediilor din gimnaziu si a tezelor cu subiect unic? Cea mai mica nota la „Tudor Vianu” ar fi probabil 9,90”, arata ea.  

Urmare

Sindicalistii din FEN vor demisia lui Adomnitei

Reprezentantii Federatiei Educatiei Nationale (FEN) au cerut ieri demisia ministrului Cristian Adomnitei. Sindicalistii considera ca decizia de inlocuire a Testelor Nationale cu tezele cu subiect unic nu va rezolva in niciun fel problema admiterii si nu va duce la cresterea calitatii in invatamant. „FEN considera ca domnul ministru si-a atins de mult nivelul maximei competente, motiv pentru care ii solicita demisia”, se arata intr-un comunicat al Federatiei.

Sindicalistii sunt nemultumiti si de felul in care a fost luata decizia: fara a fi fost consultati in prealabil, asa cum prevede legea. „Este o noua dovada a faptului ca orgoliile ministrului Adomnitei sunt mai presus de lege”, a declarat presedintele FEN, Catalin Croitoru.

DIN PUNCT DE VEDERE PSIHOLOGIC... Dispare spiritul competitiei in scoli Renuntarea la Testele Nationale ar putea deveni eficienta daca e corelata cu alte schimbari, la nivelul mentalitatiii profesorilor si al metodelor de evaluare si directionare a copiilor pe domenii care sa le placa inca de la sfarsitul clasei a IV-a. Cel putin asa sustin specialistii in psihologia scolara.

„Competitia naste monstri si frecusuri interioare, creeaza complexe si alergatura dupa perfectiune, care este o aberatie. Nu sunt de acord cu comparatia „tu esti mai slab decat celalalt”. Ar trebui sa se faca schimbari in structura si in mentalitatile profesorilor. Pentru ca, daca se mentine si sistemul de evaluare cu note, e o tampenie.

Nu in toate scolile notele se dau la fel. Trebuie vazut sistemul in ansamblu, nu pe bucatele. Pentru ca, daca lucrezi pe bucatele, se schimba foarte putin sau se da peste cap sistemul”, spune Cristiana Levitchi, psiholog specializat in psihologia copilului.

Primele generatii vor suferi cel mai mult

Si psihopedagogul Marcela Calineciu crede ca scoaterea Testelor de dinaintea intrarii la liceu va elimina competitia.

„Prima si a doua generatie de copii care nu vor mai da Teste Nationale vor fi cele mai afectate. Copiii au fost obisnuiti cu competitia, ori acum asta nu mai exista. Or, eu am dubii cu modul de examinare de la tezele unice, unde e posibil sa apara nedreptati. Vor trebui niste ani pana sa ne obisnuim cu aceste schimbari. Punctele pozitive ar fi ca se transfera competitia la cea cu sine insusi. Copiii vor fi obligati sa gandeasca pe termen lung ce vor sa faca inca de la intrarea in clasa a V-a. Sper ca si cei de la minister s-au gandit si la scoaterea notarii, pentru ca altfel nu se creeaza decat noi probleme”, e de parere Calineciu.  (Andreea Ciuperca)

Iasi

Bani si alimente pentru o nota mai mare Mita pentru o nota mare se practica in multe scoli romanesti. Doua scandaluri au zguduit in ultimii trei ani sistemul de invatamant iesean. Cu doar un an inainte de a iesi la pensie, un profesor de contabilitate si economie de la Liceul din Targu Frumos a fost luat pe sus de procurorii ieseni, dupa ce un elev l-a reclamat ca i-ar fi cerut bani pentru a-i incheia media 10 fara a mai participa la orele de practica.

In luna iunie 2007, profesorul Constantin Curuciuc a fost prins in flagrant de catre procurorii Parchetului de pe langa Tribunalul Iasi in timp ce primea 60 de lei de la elev, pentru o nota mai mare. „Acest caz inca se mai afla in cercetari, nefiind dat inca un verdict”, ne-a declarat Camelia Gavrila, seful Inspectoratului Scolar Judetean Iasi.

Un caz asemanator a avut loc si in anul 2004, tot la Targu Frumos, la Scoala „Garabet Ibraileanu”. O profesoara de desen a fost reclamata de elevi si parinti ca cerea bani si produse alimentare pentru motivarea absentelor sau pentru modificarea notelor mici. (Ramona Ursu)

Cititi si:

Grigore Cartianu: Au facut scoala praf