Efectul ciudat și necunoscut, până acum, al acestui drog. Reacția uluitoare a creierului
- Dosofteea Lainici
- 10 mai 2025, 15:38

Produsele pe bază de canabis au devenit din ce în ce mai populare în Canada, oferind o varietate de experiențe pentru a se potrivi diferitelor stări de spirit și activități. „Efectul de anturaj” este un fenomen în care compușii activi ai canabisului lucrează împreună pentru a modela experiența generală. Acest concept a fost adoptat pe scară largă de industria canabisului, fiind adesea folosit pentru a diferenția produsele pe o piață prea aglomerată.
Efectul de anturaj, inventat de oamenii de știință din Israel și Italia în 1998, descrie interacțiunile dintre canabinoizii endogeni produși de organismul uman. Aceasta sugerează că unii compuși, care sunt inactivi pe cont propriu, ar putea spori sau modula activitatea altora, rezultând efecte combinate mai mari decât suma părților lor. Cu toate acestea, această idee nu a reieșit direct din datele în sine, ci din deducții mai ample trase din cercetarea respectivă.

Sursa foto: Photo 56440172 © Inge Hogenbijl | Dreamstime.com
Efectul ciudat și necunoscut, până acum, al acestui drog. Reacția uluitoare a creierului
Sprijinul disponibil pentru efectele de anturaj la om se limitează la câteva studii clinice și observaționale de mici dimensiuni și la meta-analize care sugerează că extractele din plante întregi pot fi mai eficiente decât izolatele pentru afecțiuni precum durerea cronică și epilepsia pediatrică. Aceste studii utilizează adesea extracte nestandardizate și nu sunt în măsură să identifice care sunt interacțiunile chimice care determină efectele. Comparațiile directe între produsele cu spectru complet și produsele izolate lipsesc, majoritatea afirmațiilor fiind bazate pe deducții făcute din cercetări preclinice (non-umane) și studii ale fitomoleculelor care nu sunt derivate din canabis.
Deblocarea sinergiei canabisului necesită descâlcirea interacțiunilor a sute de molecule diferite, dintre care multe sunt încă puțin cunoscute. Pe măsură ce industria canabisului continuă să evolueze, consumatorii trebuie să abordeze afirmațiile privind produsele cu o doză sănătoasă de scepticism. Efectul de anturaj rămâne o ipoteză mai des cooptată pentru marketing decât fundamentată pe dovezi.
Bazându-se exclusiv pe studiile preclinice și academice existente, în loc să avanseze în mod direct știința și să valideze afirmațiile referitoare la produsele din lumea reală, se riscă perpetuarea hype-ului în detrimentul credibilității. Guvernul trebuie, de asemenea, să remedieze blocajele de reglementare care împiedică noile cercetări. Stabilirea unei piețe a canabisului credibile, susținute științific, înseamnă să trecem dincolo de hype și să solicităm acțiuni din partea industriei și a guvernului pentru a genera informațiile de care consumatorii au nevoie pentru a lua decizii în cunoștință de cauză.
sursa: medicalxpress.com