„Economie pe sănătatea copilului meu nu aş face”

„Economie pe sănătatea copilului meu nu aş face”

LECŢIA DE ECOLOGIE. De şase ani, Claudia Nicolae, de profesie avocat, se informează despre produsele organice, atât citind cărţi, studii şi articole, dar şi testându-le.

Din experienţa primilor ani de viaţă ai copilului ei, care are aproape 7 ani, s-a născut ideea unei afaceri pe această nişă. Iar în vara anului trecut a apărut Organic Baby, magazin şi distribuitor de produse organice, inclusiv produse de curăţat casa. Detergentul eco = 50 de spălări Organic Baby este singurul importator autorizat de produse organice pentru casă ca detergenţi, soluţii pentru spălat vasele şi geamurile, pentru scos petele, odorizante de cameră, soluţii pentru toaletă, parchet şi alte suprafeţe, dar şi o soluţie de haine care se pulverizează şi împrospătează covoarele, canapelele, lenjeria şi perdelele. „Detergenţii convenţionali nu respectă cerinţele europene care cer să se afişeze pe etichetă câte spălări ai pentru cantitatea respectivă”, spune Claudia Nicolae.

Detergentul pe care aceasta îl recomandă are un litru şi jumătate, dar este concentrat şi suficient pentru 50 de spălări, pe când un detergent convenţional este mai puţin concentrat şi ajunge doar pentru 20 de spălări. De asemenea, pe când cel produs de Earth Friendly Products conţine şi balsam din soia, folosirea celui convenţional presupune şi cumpărarea de balsam, ceea ce este o cheltuială în plus, explică aceasta. Iar prejudecăţii unor clienţi că produsele organice sunt mai scumpe, ea le răspunde invitindu-i pe oameni să facă socoteala şi să vadă singuri unde ies mai ieftin. Dar, cel mai important beneficiu al detergenţilor ecologici este că nu conţin enzime şi fosfaţi, care atacă ţesătura. De asemenea, ei sunt şi fără alergeni, care se regăsesc în produsele convenţionale şi atacă pielea.

„Pielea copiilor este de cinci ori mai subţire decât cea a adulţilor, iar 60% din ce absoarbe pielea ajunge în organism”, spune Claudia Nicolae. Mai mult, recipientele detergenţilor eco sunt biodegradabile, iar produsele sunt certificate în Statele Unite de către National Organic Program. Pericolul din produsele de curăţat casa Tânăra mamă spune că soluţiile pentru făcut curat în casă sunt foarte toxice din cauza ingredientelor petrochimice pe care le conţin. Un studiu a arătat că, dacă într-o cameră mai mică de 11 metri pătraţi se dă cu odorizant şi un bebeluş sub o lună doarme acolo poate să moară asfixiat. „Dacă speli vase cu o soluţie ce conţine ingrediente petrochimice, derivate din petrol, ele rămân pe vase, oricât ai clăti. Şi apoi ajung în stomac. Nu mori peste noapte, însă totul se sedimentează în timp”, explică Claudia Nicolae. „Noi nu am crescut cu toate nenorocirile astea, biberoanele erau din sticlă, tetinele din cauciuc sau latex nu din silicon, scutecele din pânză”, mai spune tânăra mamă de 33 de ani, precizând că acum există atât scutece lavabile, care sunt sănătoase şi economice, cât şi scutece din bumbac organic de unică folosinţă, care sunt 100% biodegradabile. Ambele tipuri de produse nu conţin dioxină, o substanţă care este cancerigenă şi se regăseşte în gelul prezent în scutecele convenţionale, din plastic. „Economie pe sănătatea copilului meu nu aş face”, spune ea. Despre produsele de făcut curat pe bază de clor, ea nu are de spus decât un singur lucru: otravă. Iar pericolul substanţelor toxice nu se opreşte doar la produsele pentru casă, ci se regăseşte şi în fructele din comerţ.

„Există şi o soluţie de curăţat fructele şi legumele pentru că sunt date cu pesticide, iar merele cu ceară, să arate bine în galantar. Iar pesticidele nu se pot îndepărta doar cu apă”. Consumatorul român, mai educat De când există Organic Baby, din iunie 2009, Claudia Nicolae spune că a observat că românii sunt din ce în ce mai informaţi şi educaţi. „Clienţii sunt foarte bine informaţi, vin cu întrebări pertinente, foarte bine puse la punct”. Interesul mare este mai ales pentru produsele destinate bebeluşilor. Iar clienţii sunt mai mult femei, cu o medie de vârstă între 25 şi 40 de ani şi cu venituri peste medie.

Oferta magazinului cuprinde, pe lângă produsele pentru casă, hăinuţe, scutece, lavabile, tot ce ţine de trusou, lenjerii, prosoape, totul din bumbac organic, certificat internaţional. De asemenea, Organic Baby vinde şi cosmetice de toate felurile, jucărele, cadouri pentru bebeluşi. „Eu chiar sunt foarte îngrijorată de ceea ce se întâmplă. Eu vreau să îmi cresc nepoţii şi nu prea văd asta întâmplându-se. Nu mi se pare că o să ajungem atât de departe. Apar tot felul de porcării pe piaţă şi încerc să îmi ţin copilul de aproape 7 ani în frâu”Claudia Nicolae, general manager Organic Baby Claudia Nicolae spune că afacerea a mers progresiv, nu a explodat. „N-am vrut să renunţ nicio secundă. La început, au trecut 2-3 luni, treburile mergeau, în fiecare zi era mai bine ca în ziua precedentă dar nu era cum mă aşteptam. Eu am crezut, dacă intru eu pe nişă acum, o să fie o creştere rapidă.” Produsele pentru copii sunt importate din Marea Britanie, unde statul sprijină producătorii prin scutiri de la anumite taxe, astfel că ea nu plăteşte TVA pentru ele. „La noi, statul cred că nici nu ştie că existăm şi că vrem să facem ceva. Ce contează că o să fim îngropaţi în gunoaie în câţiva ani? Nu face nimeni nimic. La noi nu merge decât cu bâta. Eu  nu înţeleg de ce nu sunt introduse amenzi mari, ar câştiga şi statul bani la buget”.Claudia Nicolae, general manager Organic Baby O piaţă în dezvoltare Încă la început, piaţa de produse organice şi bio se dezvoltă încet dar sigur. Rangali, primul magazin online de cosmetice organice a ajuns acum un important distribuitor pentru alte magazine. Ileana Glodeanu, o mămică ce şi-a dat seama de importanţa creşterii corecte a copiilor, a pornit napati, un magazin online cu produse organice destinate familiei. Iar la Organic Baby zilnic apar cel puţin doi clienţi noi. În timp ce Claudia Nicolae vorbeşte despre creşterea business-ului, una dintre angajatele sale preia comenzile şi pregăteşte pachetele care vor fi livrate prin curier. Trei într-o oră, majoritatea cu produse pentru copii, scutece, hăinuţe dar şi produse de igienă intimă. În ultimele luni, sediul Organic Baby din zona Piaţa Romană s-a transformat treptat dintr-un birou şi depozit, într-un magazin. „Veneau clienţii la sediu să ridice comenzile şi se uitau prin cutii să vadă ce produse mai am. Aşa mi-a venit ideea să le expun”, povesteşte cea care, după ani de documentare, a decis să facă pasul decisiv pe nişa organicelor. Recunoaşte că o ajută foarte mult şi faptul că e mamă şi că le poate da sfaturi clientelor cu copii. Dar, până să recomande un produs, îl încearcă ea, ca să fie sigură că e bun. „Am avut 2-3 produse de care n-am fost mulţumită şi nici feedbackul nu a fost bun şi nici nu le-am mai adus.” „Important este că oamenii citesc etichetele deja. Eticheta trebuie să înceapă cu ingredientele care se află în cea mai mare pondere în produs”, explică aceasta. Astfel, ea reuşeşte într-unul dintre scopurile propuse acum 6 ani, când se lupta cu dermatita de care suferea băiatul ei, şi anume, să îi educe pe consumatorii români. 

În fiecare vineri, evz.ro vă oferă o lecţie de ecologie.

Ne puteți urmări și pe Google News