Echilibrul dintre carieră şi familie

Echilibrul dintre carieră şi familie

În loc să încercaţi să păstraţi o pondere egală între viaţa de familie şi muncă, este bine să alocaţi timp acolo unde se simte nevoia.

  • Un angajat din trei este foarte stresat din cauza conflictului dintre muncă şi viaţa personală, iar 50% dintre părinţi consideră că au o problemă în a realiza o balanţă între timpul petrecut la job şi cel pe care-l dedică familei, arată studii făcute în România.

Cei care-şi pot lăsa gândurile şi problemele de serviciu la birou reuşesc să îmbine în modul cel mai corect viaţa personală cu cea profesională. Împărţirea timpului egal între muncă şi job nu este o soluţie. Ar fi mai bine să investiţi mai mult timp acolo unde simţiţi nevoia, recomandă specialiştii în resurse umane. Redefinit în funcţie de momentul din viaţă

Echilibrul este redefinit în permanenţă în funcţie de momentele din viaţa fiecăruia, atât prin prisma aspectelor legate de carieră şi evoluţia ei, cât şi a celor legate de viaţa personală.

„Ca urmare, dacă sunteţi orientat către carieră sau către viaţa de familie în mod absolut, s-ar putea să nu vă puneţi problema de a căuta un echilibru sau nu, în perioada respectivă”, susţine Camelia Buburuz, directorul de resurse umane al Hotelului JW Marriott Bucharest Grand Hotel.

Specialista consideră că persoana care încearcă să balanseze cele două sfere, riscă să „creeze” un dezechilibru şi mai mare dacă eforturile pe care le depune în acest sens îi cresc percepţia despre gradul de încărcare într-o zonă sau alta.

Workaholic sau dedicat familiei

Cei care îşi dedică viaţa carierei nu ar trebui condamnaţi. „Munca i-a făcut mai puternici, mai focusaţi şi mult mai axaţi pe dezvoltarea profesională, care a luat locul oricărei distracţii. Aceştia vor pierde poate din abilităţile de comunicare, de relaţionare cu colegii şi din dibăcia de a-i înţelege pe ceilalţi atunci când au probleme personale. Aceştia uită de cele mai multe ori că ziua de lucru are opt ore, având aşteptări ridicate de la echipa pe care o coordonează”, spune Alexandra Oană, senior recruitor al companiei Von Consulting, firmă de recrutare şi executive research.

Cei care îşi dedică viaţa familiei sunt aceia care se simt mult mai bine într-un colectiv cunoscut şi care nu doresc să înveţe neapărat ceva nou. Aceştia se implică în ceea ce înseamnă activităţi casnice, îngrijire copii sau poate chiar călătorii pe tot parcursul anului.

„De obicei, aceste persoane pierd contactul cu mediile de lucru, le scade interesul de a învăţa lucruri noi şi de a se dezvolta pe plan profesional. În cazul în care vor decide să revină în câmpul muncii, se vor adapta greu la noul loc de muncă, nu vor fi în temă cu schimbările tehnologice sau legislative în domeniu şi va apărea sentimentul de frustrare”, adaugă Alexandra Oană. Nu vă schimbaţi brusc opţiunile

Dacă aţi conştientizat că trebuie să faceţi ceva pentru restabilirea acestui echilibru, atunci nu staţi pe gânduri şi treceţi la fapte. „Însă nu este indicat să vă propuneţi ca de mâine să deveniţi altă persoană sau să vă daţi demisia din jobul care vă ocupă prea mult timp. Încercaţi să vă planificaţi paşi şi etape care pot să vă îmbunătăţească acest echilibru”, recomandă Camelia Buburuz.

  • Specialiştii spun că nu trebuie să vă propuneţi ca de mâine să plecaţi de la serviciu la ora 18.00, indiferent de ceea ce lăsaţi în urmă.
  • Este indicat să vă stabiliţi clar un plan pe zile şi acţiuni legat de ce urmează să faceţi în direcţia profesionalului şi a timpului petrecut în acest sens, însă şi în direcţia lucrurilor pe care vreţi să le faceţi legat de viaţa personală. „Dacă un curs de «time management» credeţi că vă ajută în acest sens, nu ziceţi nu, s-ar putea să reevaluaţi nişte lucruri ştiute deja, însă, în contextul în care încercaţi să faceţi ceva în acest sens, să vă aducă un plus de idei în planificarea lucrurilor şi a timpului, care să vă conducă la restabilirea echilibrului căutat”, conchide Camelia Buburuz.

"Nu este indicat să vă propuneţi ca de mâine să deveniţi altă persoană sau să vă daţi demisia din jobul care vă ocupă prea mult timp." - Camelia Buburuz, specialist resurse umane

RISCURI

Insatisfacţie şi oboseală cronică

Oamenii au resurse limitate, foarte mulţi factori intră în competiţie pentru acestea, de aceea trebuie să avem grijă cum le „consumăm”. „La serviciu avem foarte multe sarcini de îndeplinit, care de cele mai multe ori continuă până seara târziu, iar când terminăm cu lucrurile care ţin de serviciu, suntem epuizaţi, iar acasă nu ne dorim decât să ne odihnim şi nu mai avem cum să investim şi în viaţa de familie. Astfel insatisfacţia creşte. Dorim să ne odihnim ca să facem a doua zi faţă la locul de muncă, iar viaţa personală devine un instrument prin care reuşiţi să funcţionaţi la locul de muncă”, este de părere Bogdana Bursuc, psiholog al Mind Institute, din Bucureşti .

Dacă această situaţie persistă, după un timp veţi ajunge să trăiţi o mare insatisfacţie şi lucrurile să nu mai aibă niciun sens. „De asemenea, apar nemulţumirea şi oboseala cronică, nu mai aveţi chef de nimic, sunteţi irascibil şi trăiţi doar oboseala. Vă treziţi după mai multe ore de somn atât de obosiţi, încât parcă nu aţi fi dormit deloc”, mai spune Bogdana Bursuc.

Ne puteți urmări și pe Google News