Visul neîmplinit al tuturor miniştrilor. După patru ani de încercări, un nou impas în schimbarea manualelor şcolare

Visul neîmplinit al tuturor miniştrilor. După patru ani de încercări, un nou impas în schimbarea manualelor şcolare

De la Andronescu la Năstase, fiecare ministru care a trecut pe la Educaţie a realizat că manualele elevilor, vechi şi prăfuite, nu sunt, nici pe departe, un instrument care să vină în ajutorul elevilor, ci din contră. Profesorii se văd nevoiţi să actualizeze informaţiile din cărţile şcolare la oră, iar elevii să realizeze copii la capitolele care le lipsesc

Planul autorităţilor pare, de această dată, mai aproape de realizare. Pavel Năstase a anunţat, plin de entuziasm, că elevii din ciclul primar de învăţare au deja manualele gata, iar acum se realizează cele pentru clasa a V-a. Însă, după o tradiţie devenită obişnuinţă, procesul se tot poticneşte. Motivele de întârziere sunt diverse: schimbări constante ale programelor şcolare, care conduc la modificarea propunerilor de la edituri, licitaţii fără participanţi, lipsa personalului, dar şi o sumedenie de schimbări politice.

Se caută profesori evaluatori

În prezent, actualul ministru al Educației, Pavel Năstase, afirmă că a semnat trei ordine ce reglementează situația manualelor și programelor școlare. „În primul rând, vorbim despre manualele școlare care sunt deja folosite în momentul de față și aici aș dori să fac o mică paranteză – manualele școlare se găsesc într-un proces de reînnoire și s-au produs deja manuale școlare pentru clasele I-IV și acum suntem la manualele pentru clasa a V-a”. La scurt timp, biroul de comunicare al Ministerului Educaţiei a anunţat că nu există evaluatori ai proiectelor trimise la edituri, motiv pentru care vor organiza un concurs de selecţie a acestora. „Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE) organizează grupurile de lucru pe discipline în vederea evaluării proiectelor de manuale școlare pentru clasa a V-a. Evaluarea proiectelor de manuale şcolare se face în baza prevederilor legale în vigoare. Procesul de manifestare a interesului în vederea includerii în grupurile de lucru pentru evaluarea proiectelor de manuale şcolare destinate învăţământului gimnazial, clasa a V-a, precum şi selecţia şi comunicarea rezultatelor se vor desfăşura exclusiv on-line, pe platforma dedicată, aflată pe website-ul www.rocnee. eu, subsecțiunea Apeluri”, transmit oficialii. Toată operaţiunea durează cel puţin o lună, ceea ce ar putea reprezenta un nou motiv de întârziere pentru înfăptuirea mult aşteptatei schimbări.

Calităţile profesorilor selectaţi

Ministerul Educaţiei acordă o atenţie sporită acestei selecţii. Nu orice profesor înscris va ajunge să facă parte din grupul de evaluare. Întâietate vor avea cadrele didactice care dețin gradul I în domeniul disciplinei sau în domeniile aferente celui pentru care se înscriu. De asemenea, vor fi luate în considerare cursurile specifice activităților de evaluare a manualelor școlare sau persoanele care au titlul științific de doctor în aria de expertiză. Fiecare persoană va putea candida pentru o singură disciplină dintre cele cuprinse în programa clasei a V-a. În plus, după ce a trecut de evaluare, locul profesorului nu este garantat. În cazul în care vor exista probleme la nivelul competenței și eficienței cadrelor didactice responsabile, acestea vor fi înlocuite pe parcursul anului școlar 2016-2017 cu alți membri, care au fost admiși ca rezerve.

Manualele digitale, o utopie

În dezacord cu realităţile şcolare, Pavel Năstase, ministrul Educaţiei, visează şi la manuale digitale. Din păcate, situaţia din mediul rural ar putea să-i spulbere iluziile. Pe lânga lipsa personalului pregătit, nu toate şcolile au laboratoare de informatică. Totuşi, puţinele şcoli care au laboratoare sunt dotate cu aparatură învechită, care nu funcţionează la cerinţele pieţei. Unele computere au o vechime de peste 10 ani. În Giurgiu, la Liceul Teoretic „Tudor Vianu”, directoarea unităţii, Adelina Veronica Sîrbu, confirmă problema: „Ne dorim tare mult, pentru elevii noştri, să avem condiţii mai bune. Ştim că ei nu au calculatoare bune, că uneori aşteaptă şi două minute să se deschidă şi nu răspund rapid la comenzi. Totuşi, ei au rezultate bune, iar asta ne obligă să schimbăm lucrurile”.

CALENDAR

Procesul de selecție se va desfășura în trei etape:

13-31 martie – înscrierea candidaților

3-7 aprilie – selecția candidaților

10-14 aprilie – anunțarea rezultatelor, individual, doar pentru cei care au fost acceptați.

Acestea se vor afișa doar on-line, pe platforma www.rocnee.eu.