Dunărea sfărâmă barjele între sloiurile sale uriaşe. Transportul de minereuri şi cereale este blocat

Dunărea sfărâmă barjele între sloiurile sale uriaşe. Transportul de minereuri şi cereale este blocat

Din traficul naval prognozat pe februarie s-a realizat doar 12%. Barjele blocate aşteaptă dezgheţul. Când gheaţa se va topi complet, pe Dunăre se va circula ca pe DN1 în week-end.

Podurile de gheaţă de pe Dunăre pun în pericol navele blocate pe fluviu de peste două săptămâni. În zona Călăraşi sunt prinse în gheţuri aproape 40 de remorchere şi 50 de barje.

Sloiurile au rupt pontonul portului Călăraşi

Fragmentarea banchizelor şi punerea în mişcare a formaţiunilor de gheaţă a făcut şi primele victime. O mică ambarcaţiune, cu două persoane la bord, care au reuşit să se salveze în ultimul moment, s-a scufundat în urmă cu două nopţi în curba Dunării, la Chiciu, lângă Călăraşi. Podul de gheaţă în mişcare a frânt un ponton al portului Călăraşi şi a înclinat o barjă. Autorităţile judeţului Călăraşi au anunţat astăzi dimineaţă în Comitetul Judeţean pentru situaţii de urgenţă că sloiurile au început să curgă pe mijlocul fluviului şi, în acest fel, navele prinse în gheaţa de la mal nu mai sunt expuse pericolului.

Ne puteți urmări și pe Google News

46 de barje blocate la mal

În zona Ostrov sunt blocate în gheaţă o ambarcaţiune sportivă şi o navă a poliţiei de frontieră, ambele bulgăreşti. Şeful Gărzii de coastă Constanţa, comisar şef Dumitru Radu, a declarat: „Cele două nave nu sunt amplasate în zona de scurgere a sloiurilor dar nu vor să plece până nu se retrage apa iar echipajele nu au probleme”. Şeful Căpităniei Zonale Constanţa, Alexandru Mezei, spune că, în zona sa de competenţă, „sunt ancorate, libere de gheaţă, 23 de împingătoare cu 46 de barje”.

Pierderi de milioane de euro

Doar la km 304 al Dunării, la sud de Cernavodă, pe malul drept, se află prins în gheaţă un împingător bulgăresc cu un convoi din două barje încărcate cu cărbune. Comandantul bulgar ar fi transmis că nu sunt evenimente deosebite şi au provizii suficiente. Şi Canalul Dunăre-Marea Neagră are porţiuni cu gheaţă însă şenalul navigabil creat pe mijloc ar putea permite traficul convoaielor de barje. Directorul Administraţiei Canalelor Navigabile, Valentin Zeicu  vorbeşte de pierderi de milioane de euro: „Din traficul naval de 1.980.000 de tone marfă programat pentru luna februarie, am realizat doar 230.000 tone, e jale, convoaiele cu minereu dinspre Galaţi şi cele cu cereale dinspre sud sunt blocate în gheţurile Dunării şi probabil că la topirea sloiurilor vom fi asaltaţi, nu vom mai face faţă la ecluzări.”