Dosarul cu șină încă rezistă. La ce ghișee mai e cerut coșmarul românilor
- Alexandru Stan
- 21 ianuarie 2024, 16:01
Fii bine pregătit pentru a merge la ghișeele publice! Instituțiile statului încă folosesc dosarul cu șină.
Dosarul cu șină încă rezistă
Oamenii vin din obișnuință cu acte și copii după ele. Deși ar fi trebuit să rămână doar o amintire, dosarul cu șină nu a dispărut din instituțiile publice.
Mulți români merg cu el în mână la ghișee și pun acolo chiar și copii după acte, cu toate că nici acestea nu mai sunt necesare, informează stirileprotv.ro., care a intervievat o femeie din Pașcani ce a mers la xerox să-și facă copii la actele originale. Ea spune că are deja un set cu 20 de dosare.
Cu toate astea, funcționarii publici solicită doar dosar plic și programare online. Primarul Marius Pintilie nu cunoaște situația, dar spune că va rezolva problema: „Am să mă asigur în perioada următoare că nu se mai întâmplă, dacă s-a întâmplat. Este o chestiune pe care nu am cunoscut-o. Mie mi-au spus exact ce vă zic dumneavoastră, că nu se cere.”
Teoretic, funcționarii care mai cer dosare cu șină pot fi sancționați
Autoritățile spun că oamenii s-au obișnuit așa, chiar dacă pot depune totul online. Totuși, încă sunt instituții care cereau fotocopii.
Funcționarii care mai cer dosar sau copii după acte pot fi sancționați sau cercetați disciplinar. Oamenii se plâng că fără dosar nu rezolvi nimic în această țară.
Se întâmplă în Iași, Gorj, dar și în Pașcani, unde cetățenii erau îndemnați chiar pe site-ul primăriei să se prezinte la ghișeele de la Evidența Populației cu fotocopii după acte, chiar dacă acest lucru este interzis.
Dosarul cu șină trebuia să devină istorie
Începând cu data de 4 iulie 2023, a intra în vigoare Legea 9/2023, care va duce la reducerea birocrației în insituțiile publice. Celebrul dosar cu șină ar trebui să devină istorie. Începând cu ziua de marți, toate instituțiile publice din România au obligația să primească documente de la cetățeni, inclusiv cele de identitate, în format electronic. Pentru asta, instituțiile publice trebuie să anunțe pe site-urile proprii adresele de mail prin care se pot expedia actele în format online.
Tot prin această lege, instituțiile publice trebuie să trebuie să pună la dispoziția cetățenilor, și în format electronic (pe site-ul propriu), modelele formularelor sau cererilor aferente tuturor serviciilor publice furnizate.De asemenea, pentru prima dată după 1989, printr-o lege se interzice ca instituțiile publice să le mai solicite cetățenilor dosare cu șină sau orice alt tip de dosar, plic, mapă, etc.
„Instituțiile publice, organele de specialitate ale administrației publice centrale și locale, precum și persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obținut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, nu pot solicita persoanelor fizice sau persoanelor juridice, în vederea soluționării cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, dosare, dosare cu șină, precum și niciun alt articol sau obiect de birotică sau papetărie”, se arată Legea 9/2023.