Doi marinari români, răpiți de pirați în Africa. Ce s-a întâmplat cu ei?
- Cristina Botezatu
- 13 iunie 2011, 15:49
O navă aflată sub pavilionul Liberiei, cu un comandant român, a disparut de pe radare în apropierea coastei de vest a Africii. Nava transporta 12.000 de tone de combustibil.
Nava Aristofanis aparţine armatorului Forbes Maritime și a acostat ultima dată în portul Douala din Camerun. Potrivit ziuaconstanta.ro, la bordul navei se află și doi români: comandantul navei- Alexandru Pastiuc, de 38 de ani, și un ofițer mecanic, Lucian Burtea, de 52 de ani.
Plecaţi în voiaj prin intermediul unei firme de crewing din Constanţa, marinarii români erau la sfârşitul unui contract pe patru luni şi urmau să se întoarcă acasă vineri, pe aeroportul Otopeni. Ultimele informaţii despre ei datează de miercuri, 8 iunie, când familia comandantului a vorbit cu el la telefon.
Alexandru Pastiuc a spus atunci că încărcaseră 12.000 tone de motorină din portul Douala, Camerun, şi urmau să ancoreze în rada interioară pentru efectuarea schimbului de echipaj şi întoarcerea lor acasă. Marinarii nu au mai ajuns însă vineri seara la Otopeni şi, îngrijorate, familiile au încercat să-i contacteze telefonic, însă, legăturile erau întrerupte. Rudele au alertat compania de crewing, autorităţile, dar şi pe Dorel Constantin Onaca, renumit pentru acţiunile sale de salvare a marinarilor români răpiţi, sechestraţi sau abandonaţi pe diverse mări ale lumii, membru al Comunităţii Internaţionale a Salvatorilor.
Onaca spune că a luat deja legătura cu colegii săi din Camerun care i-au confirmat dispariţia navei care îi avea la bord pe cei doi români. El exclude atacul armat având în vedere încărcătura periculoasă a navei. Din cauza instabilităţii politice din zonă, piraţii atacă petrolierele străine pentru a sustrage combustibilul. Navele sechestrate sunt duse în largul oceanului sau în Delta Nigerului până când combustibilul este pompat pe alte nave sau în depozite ascunse în junglă.
"Pomparea se desfăşoară în funcţie de condiţiile meteorologice, dacă vremea este rea ar putea să dureze mai mult, eu ţin legătura cu colegii mei de acolo, voi avea informaţii mai multe spre seară", a declarat Dorel Constantin Onaca pentru EVZ.
El a mai fost în anii trecuţi pe coasta de vest a Africii când a negociat eliberarea unor marinari români sechestraţi în Delta Nigerului "aşa că, dacă nu reuşim să obţinem veşti pozitive despre marinarii noştri, nu este exclus să ajung din nou în zonă".
Deocamdată, pirații nu au emis nicio cerere de revendicare pentru eliberarea navei şi a echipajului. Vom reveni cu amănunte.