Documentul de doctrină al Papei Francisc, de la stânga radicală la conservatorism

Documentul de doctrină al Papei Francisc, de la stânga radicală la conservatorismPapa Francisc. Sursa foto: Arhiva EVZ

Dignitas infinita, documentul doctrinar al actualului papă, evocă o serie de principii radicale, de la poziții de extrema stângă la unele mai conservatoare decât ale predecesorului său.

Documentul de doctrină al Papei Francisc

Luni, la Vatican a fost prezentat noul document întocmit de Dicasterul pentru Doctrina Credinței, Dignitas Infinita, despre demnitatea umană, care în data de 26 martie a primit aprobarea Papei Francisc, potrivit RaiNews.

Documentul a necesitat cinci ani de muncă și include învățătura papală din ultimul deceniu: de la războiul împotriva sărăciei, de la violența împotriva migranților la cea împotriva femeilor, de la avort la maternitatea surogat şi la eutanasie, de la teoria de gen la violența digitală. Textul a fost prezentat de prefectul fostului Sfânt Oficiu, cardinalul Victor Manuel Fernandez, și de secretarul monsenior Armando Matteo.

„Violența împotriva femeilor este o problemă scandaloasă la nivel mondial, din ce în ce mai recunoscută”, se subliniază în noul document. În lista „neexhaustivă”, aşa cum a remarcat însuși prefectul Dicasterului, printre încălcările demnității umane – alături de avort, eutanasie și maternitatea surogat – se numără și războiul, drama sărăciei și a migranților, traficul de persoane.

„Această declarație – observă cardinalul argentinian în introducere – nu pretinde să epuizeze o temă atât de bogată și decisivă, ci intenționează să ofere câteva elemente de reflecție în momentul istoric dificil în care trăim, astfel încât în mijlocul atâtor griji și neliniști, să nu ne pierdem calea și să nu ne expunem la răni şi mai dureroase și mai profunde.”

Papa Francisc suferă de bronşită infecţioasă acută. Decizia luată de medicii Suveranului Pontif

Papa. Sursa foto: Arhiva EVZ

Violența împotriva femeilor, în documentul de doctrină

„În unele țări, inegalitățile dintre femei și bărbați sunt foarte grave și chiar și în țările cele mai dezvoltate și democratice realitatea socială concretă dovedeşte că deseori femeile nu sunt recunoscute ca având aceeași demnitate ca şi bărbați. În numele respectului față de persoană, nu putem să nu denunțăm şi răspândirea culturii hedoniste și comerciale care promovează exploatarea sistematică a sexualității, determinând chiar și fetele foarte tinere să cadă în circuitele corupției și să se preteze la mercantilizarea propriului corp”.

Dintre formele de violență exercitate asupra femeilor, cum să nu amintim avortul forțat, care afectează atât mama, cât și copilul, atât de des practicat pentru a satisface egoismul bărbaților? Și cum să nu amintim și de practica poligamiei care – așa cum ne amintește Catehismul Bisericii Catolice – este contrară egalității demnității femeilor și bărbaților și „iubirii conjugale, care este unică și exclusivă”?

În acest orizont al violenței împotriva femeilor, fenomenul uciderii femeilor nu este condamnat suficient. Pe acest front, angajamentul întregii comunități internaționale trebuie să fie compact și concret, așa cum a reiterat Papa Francisc.

Moartea în chinuri, preferabilă sinuciderii asistate în documentul de doctrină al Papei Francisc

Documentul condamnă vehement avortul și sinuciderea asistată: „Dintre toate crimele pe care omul le poate săvârși împotriva vieții, avortul provocat are nişte caracteristici care îl fac deosebit de grav și condamnabil”, iar „apărarea vieții în curs de dezvoltare este strâns legată de apărarea oricărui drept al omului”.

Pe listă se menționează apoi eutanasia și sinuciderea asistată, definite în mod confuz de unele legi drept „o moarte demnă”, amintindu-se că „suferința nu face ca pacientul să-și piardă demnitatea care îi aparţine intrinsec și inalienabil”.

Documentul abordează şi subiectul îngrijirilor paliative și insistă asupra evitării „oricărei intervenții disproporționate”, deoarece „viața este un drept, nu moartea, care trebuie acceptată, nu administrată”. Printre încălcările grave ale demnității umane se mai numără și „abandonarea” persoanelor cu dizabilități.

Sărăcia, mai gravă decât războiul pentru Papa

Documentul vorbește și despre drama sărăciei, „una dintre cele mai mari nedreptăți ale lumii contemporane”, urmată de cea a războiului, „o tragedie care neagă demnitatea umană și care este întotdeauna o înfrângere pentru umanitate”.

„Drama migranţilor” și lupta contra „exploatatorilor”

Aflată mereu în centrul preocupărilor Suveranului Pontif, tema migranților ocupă un loc important în Dignitas Infinita. Declarația fostului Sfânt Oficiu vorbește și despre „călătoria migranților, ale căror vieți sunt puse în pericol pentru că nu mai au mijloacele de a-și crea o familie, de a munci sau de a se hrăni”.

barci pneumatice migranti

Migranți. Sursa foto: Dreamstime

Documentul se concentrează apoi pe „traficul de persoane”, care capătă „dimensiuni tragice” și este definit ca „o activitate ignobilă, o rușine pentru societățile noastre care pretind că sunt civilizate”, invitându-i pe „clienţi şi pe exploatatori” să-şi examineze conștiința.

Documentul face apel la lupta împotriva fenomenelor precum comerțul cu organe și țesuturi umane, exploatarea sexuală a fetelor şi băieților, munca într-un regim de sclavie, inclusiv prostituția, traficul de droguri și arme, terorismul și crima internațională organizată.

Abuzul sexual și violența digitală

În documentul Vaticanului este menționat și „abuzul sexual”, care lasă „cicatrici adânci în inimile celor care îl suferă: suferințe care pot dura toată viața și pentru care nu există remediu”.

În final, Declarația Dicasterului pentru Doctrina Credinței enumeră „noile forme de violență care se răspândesc prin intermediul rețelelor de socializare, de exemplu cyberbullying-ul, răspândirea pornografiei și exploatarea oamenilor în scopuri sexuale sau prin jocuri de noroc” pe web.

Traducerea: Cătălina Păunel/RADOR RADIO ROMANIA/cpaunel/cciulu