Directorii Boeing nu vor putea fi acuzaţi pentru incidentele apărute la 737 MAX. A intervenit prescripția
- Emanuel Nițulescu
- 3 iunie 2024, 09:10
Chiar dacă se va concluziona că accidentele mortale din 2018 şi 2019 în care au fost implicate avioane Boeing 737 MAX și în care au murit 346 de persoane s-ar fi produs din cauza unor nereguli sau defecțiuni tehnice, este puţin probabil ca directorii Boeing să fie trași la răspundere. Declarația a fost făcută de oficialii Departamentului de Justiţie al SUA către membrii familiei victimelor, vineri, în cadrul unei întâlniri, transmite Reuters, care citează o persoană care ar fi participat la întâlnire.
Două zile au lipsit ca directorii Boeing să scape de emoții
În cazul majorităţii infracţiunilor federale, termenul limită în care se poate face urmărirea penală a vinovaților este de cinci ani.
La mijlocul lunii mai, Departamentul de Justiţie (DJ) a constatat că Boeing nu a respectat un acord de urmărire penală amânată (DPA) din 2021, care proteja producătorul de avioane de o acuzaţie penală în urma unor accidentele fatale, în care avioane Boeing au fost implicate.
Oficialii Departamentului de Justiţie și-au dat anterior acordul pentru introducerea unei cereri în instanță prin care să fie respinsă acuzaţia de conspiraţie pentru fraudarea Administraţiei Federale a Aviaţiei din SUA (FAA). Condiția era însă ca Boeing să respecte termenii unui acord pe o perioadă de trei ani, acord care expira la 7 ianuarie 2024.
Dar, un incident produs în timpul zborului unui zbor al companiei Alaska Airlines din 5 ianuarie 2024, cu doar două zile înainte de expirarea acordului a dezvăluit probleme de siguranţă şi calitate. Atunci, un panou de uşă al unui avion nou Boeing 737 MAX 9 s-a desprins în timpul zborului.
Boeing poate până pe 13 iunie să conteste constatarea Departamentului de Justiție că acordul din 2021 ar fi fost încălcat.
Departamentul de Justiţie poate apoi, până pe 7 iulie să informeze un judecător federal din Texas despre planurile sale.
Nu sunt probe pentru cazurile de ucidere din culpă
Boeing consideră că ”a onorat termenii acordului” şi va răspunde la orice cerere venită din partea Departamentului de Justiţie. La rândul său, Departamentul de Justiţie nu a făcut niciun comentariu oficial.
Ministerul are în vedere mai multe opţiuni, inclusiv pe aceea de a merge în instanță. Departamentul de Justiţie poate să opteze însă și pentru o prelungire a DPA cu un an sau să încheie un nou DPA sau să ajungă la un acord de non-urmărire penală, care să nu implice supravegherea instanţei.
Mai există și varianta ca oficialii să încerce, de asemenea, să negocieze un acord cu Boeing pentru acuzaţia de fraudă din 2021 sau să se îndrepte în instanță împotriva Boeing.
Producătorul de avioane ar putea fi, de asemenea, acuzat pentru posibile infracțiuni comise pe parcursul mandatului de trei ani al DPA expirat, deşi până în prezent nu există dovezi vizibile în acest sens, au declarat procurorii, familiilor victimelor, potrivit sursei.
Membrii familiei victimelor vor să solicite o pedeapsă sporită în cazul în care Boeing va fi urmărită penal şi condamnată, a declarat sursa pentru Reuters.
În cadrul întâlnirii, oficialii Departamentului de Justiţie au spus familiilor victimelor că până la momentul întâlnirii nu erau în posesia unor probe care să dovedească cazurile de ucidere din culpă sau de fraudă federală care implică componente de aeronave, dincolo de orice îndoială rezonabilă, a adăugat persoana care a participat la întâlnire.