Dezlegarea misterului dispariției preotului stareț Hrisostom Filipescu

Dezlegarea misterului dispariției preotului stareț Hrisostom Filipescu

”Este mult mai ușor să spui că te chinuie un demon, un drac, decât să spui că ai un început de diagnostic psihiatric”. Părintele care rostea aceste cuvinte, acum două săptămâni, pe 21 octombrie, în predica de după slujbă este foarte tânăr, parcă nepermis de tânăr pentru învățăturile din spusele sale, ușor aplecat în față, sub povara straielor de sărbătoare. Cine se gândea că asta era ultima lui predică înainte de a declanșa o adevărată isterie? Cum să te ducă mintea la faptul că peste doar câteva zile, acestui om blând până la a fi asemănat cu îngerii i se vor atribui cele mai crunte vorbe de ocară.

Părintele din thiller-ul de astăzi este călugărul Hrisostom Filipescu și este, din 26 octombrie încoace, subiectul celui mai ciudat mister din ultimele luni.

Tare greu e să faci un strop de ordine în tot ce s-a întâmplat cu acest om în ultimele săptămâni. Informațiile curg una după alta, se contrazic, se completează, dar informația care să închidă definitiv cercul speculațiilor întârzie să apară.

Poate că metoda cea mai bună este să le punem în ordinea cronologică. Părintele Hrisostom Filipescu, în vârstă de 33 ani, este un personaj desprins din modernitate și dăruit Bisericii tocmai pentru a păstra tradițiile. El este psiholog clinician, acum își dă doctoratul la Universitatea de Medicină ”Carol Davila”. Își împarte timpul între Schitul Sfânta Mironosiță Maria Magdalena din Țibucani și Centrul de recuperare și reabilitare a persoanelor cu handicap din comuna Păstrăveni. Între cele două localități din județul Neamț sunt câțiva kilometri.

Ne puteți urmări și pe Google News

Articolele de pe siteurile ortodoxe, predicile aparte, prezența pe rețelele de socializare l-au transformat pe Hrisostom într-un personaj iubit și respectat de tot mai multă lume.

Viața de călugăr și-a început-o la Mănăstirea Secu, unde a ajuns bibliotecar. În 2011, potrivit propriilor cuvinte, Hrisostom este trimis la Schitul Sfânta Mironosiță Maria Magdalena din Țibucani. Este numit stareț, dar obștea pe care o avea de păstorit era dezarmant de mică, doi călugări: Nectarie și Mitrofan. Hrisostom avea să mărturisească, exact în ultima sa predică, cea din 21 octombrie, o stranie cuvântare cu accente de spovedanie, că a fost deznădăjduit când a văzut prima oară biserica goală, chiar și la sărbători mari, precum Sfânta Parascheva sau Sfântul Dumitru. Totuși, în timp, cu ajutorul harului și al Facebook-ului, comunitatea a crescut și a ajuns cunoscută.

Succesele părintelui Hrisostom nu contenesc și, pe 26 octombrie, chiar Înalt Preasfințitul Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, participă la sfințirea bisericii din incinta Centrului de recuperare de la Păstrăveni. Sfânta ctitorie este o copie a bisericilor maramureșene din lemn. Două zile mai târziu, duminică, 28 octombrie, la Țibucani are loc o slujbă aparte, sub egida ”Întâlniri cu Hristos”. Au participat studenții de la Facultatea de Teologie din Sibiu, Grupul Psaltic Sfântul Mitropolit Andrei Șaguna, ucenicii părintelui Constantin Necula.

Hrisostom avea să-i spună lui Nectarie că pleacă la București, dar că va reveni vineri, 2 noiembrie. Drumurile în Capitală erau o obișnuință, părintele fiind participant activ la ședințele Societății Naționale de Neuroștiințe. De altfel, pe 20 octombrie, el a participat la o astfel de întâlnire și nimeni nu a observat nimic suspect în comportamentul său.

Din acest moment, povestea trece din lumea reală, palpabilă a așezămintelor nemțene și se mută pe Internet.

Pe 30 octombrie, când se comemorau 3 ani de la tragedia de la Colectiv, pe cele două profile de Facebook controlate de Filipescu (cel de persoană și cel al Schitului) sunt postate mai multe mesaje de condoleanțe. Pe 31 octombrie e ”liniște”, dar apropiații părintelui primesc mesaje ciudate. Oameni cu care avusese până atunci schimburi de mesaje civilizate, se trezesc cu o avalanșă de cuvinte și blesteme greu de închipuit, dar și cu pseudo-dezvăluiri.

Am salvat câteva dintre ele, dar multe sunt imposibil de reprodus.

O singură mână a scris cuvântul duhovnicesc și mesajele primite de o sumedenie de apropiați?

”Nu există oameni răi...”

 

”Nu există oameni răi, ci oameni care au suferit prea mult și și-au schimbat puțin modul de a vedea lucrurile. Într-o lume în care iubirea și iertarea ar fi necondiționate, orice formă de terapie nu ar mai fi necesară. Așadar trăiește frumos, iartă la timp și iubește cu adevărat!”

Așa vorbea părintele Hrisostom înainte de a dispărea, pentru că monahul a dispărut după data de 28 octombrie. Are postări din care reiese că a ajuns la Iași, la clinica AKH din Viena, la Paris, Londra sau Berlin. Nu știm sigur dacă a trecut cu adevărat prin toate aceste orașe, ci doar a apelat la ”minunile” tehnicii.

Cuvintele postate sunt ciudate, de la îndemnuri de a se ieși în stradă la atacuri la homosexuali, Sfântul Sinod, masoni, politicieni.

Purătorul de cuvânt al Mitropoliei Moldovei și Bucovinei, părintele Constantin Sturzu a spus: ”Având în vedere că primesc multe interpelări cu privire la situația Părintelui Hrisostom Filipescu, că s-au ridicat extrem de multe nedumeriri și s-au stârnit sminteli pornind de la unele postări de pe contul său de Facebook și de pe cel al Schitului „Sfânta Maria Magdalena” Țibucani - unde a fost egumen în ultimii ani -, sunt în măsură să vă comunic faptul că Părintele Hrisostom trece printr-o grea suferință de ordin psihic și că a părăsit schitul aflându-se, cel mai probabil, undeva prin străinătate (unde, din păcate, nu acceptă să fie contactat sau ajutat). În 2011 a mai avut o cădere psihică gravă, în urma căreia și-a revenit însă, având de atunci o frumoasă activitate ca egumen de schit. De altfel, acum o săptămână a primit chiar rangul de protosinghel (și) pentru activitatea de la Centrul de Recuperare și Reabilitare a Persoanelor cu Handicap din localitatea Păstrăveni, unde activa ca psiholog clinician. Unele antecedente din familie, poate și prea multa expunere mediatică, cu siguranță și din pizma și din lucrarea diavolului - toate acestea sau unele dintre ele au contribuit la aducerea Părintelui Hrisostom în această suferință psihică. Spun asta pentru cei ce se tot întreabă cum de este posibilă o astfel de situație pentru un monah. Ideea este să nu-l judecați ci, pe cât de mult puteți, să-l pomeniți la rugăciune, iar dacă-l întâlniți pe undeva, să-l sprijiniți și să-l sfătuiți să accepte ajutor de specialitate și asistență duhovnicească. Noi ne dorim din tot sufletul ca Părintele Hrisostom Filipescu să revină și să-și revină, având încredere în purtarea de grijă a Domnului. Ca și până acum, în continuare îi va fi oferit tot sprijinul și toată dragostea, nădăjduind că Dumnezeu va tămădui sufletul său. P.S.: Nu putem spune cu siguranță dacă este sau nu spart contul de Facebook al Părintelui Hrisostom Filipescu, dar avem alte mesaje ale sfinției sale, de pe alte canale, și alte mărturii ale unor persoane cu care a vorbit în ultimele zile care întăresc fără tăgadă faptul că trece printr-o acută suferință de ordin psihic.”

Mesajul unui psiholog

Încă un preot cunoscut, bucureșteanul Alexa Visarion intervine în discuțiile despre soarta lui Hrisostom Filipescu: ”Pr Hrisostom Filipescu a facut o cadere psihica grea. Este o recidiva. A plecat in Franta, nu se stie pe unde. In perioada aceasta a postat pe pagina personala de fb, lucruri care sunt rezultatul acestei caderi. Sa ne rugam pentru el.

V-as ruga sa va linistiti cu comentariile, curiozitatile inutile si rautatile gratuite. Ce spun nu este o dezavuare a parintelui , dealtfel prieten bun. Decat judecata, mai bine rugaciune. Sa speram ca e bine si ca se va intoarce in mijlocul nostru cu povetele blande si luminoase. Mesajul acesta l-am postat pentru ca deja jurnalisti cunoscuti au postat cuvinte dezaprobatoare despre parintele. O atitudine crestina din partea noastra, pentru un frate drag , n-ar strica.”

Totuși spiritele nu se liniștesc. Cei de la Schitul Țibucani susțin că au fost sparte conturile preotului dispărut și că mesajele nu îi aparțin. Poate chiar că i s-a furat telefonul, așa explicându-se mesajele primite de persoanele din lista sa de contacte.

Un psiholog din Piatra Neamț, Delia Gagiu a scris și ea câteva cuvinte despre cazul părintelui dispărut: ”Cu tot respectul, în calitate de psiholog clinician principal la Spitalul Județean de Urgență Piatra Neamț, secția psihiatrie, vă garantez că la ultima întâlnire pe care am avut-o cu Pr. Hrisostom Filipescu era în deplinătatea facultăților mentale, cu discernământ prezent, fără fenomene psihoproductive halucinator delirante manifeste. Precizez că întâlnirea nu a avut loc în cadru terapeutic. Din păcate, toate cele ascunse cu anumite motivații vor ieși la Lumină. Pentru că în Voia Lui, Dumnezeu nu poate fi manipulat de niște ”omuleți”.

Mesajele au continuat până pe 3 noiembrie, apoi au încetat, dar speculațiile nu s-au oprit. Biserica și-a luat măsuri de siguranță, textele părintelui Hrisostom de pe diverse siteuri ortodoxe au fost suspendate, chiar dacă erau scrise cu mult timp înainte de acest episod. La Schitul Țibucani a fost trimis un alt egumen, fostul stareț, Arsene.

Speculațiile sunt alimentate de câteva elemente care dau culoare faptelor. Primul este că în predica din 21 octombrie, părintele Hrisostom a relatat o întâmplare ciudată. Spune că în urmă cu niște ani se mira că mai toți cunoscuții îi urau sănătate și apoi îi dădeau sfaturi de a se odihni. A aflat apoi că mai mulți preoți, printre care și unul de la Mitropolie, răspândiseră zvonul că este în depresie și că acest lucru ar fi periculos pentru că a mai avut o cădere psihică. Spune preotul în predică faptul că s-a dus la preotul respectiv și l-a pus de față cu însuși Mitropolitul care s-ar fi convins că nu e depresiv. La plecare l-ar fi întrebat pe cel care îl denigrase dacă s-a vindecat de invidie, că el s-a vindecat de tristețe.

Un alt element care alimentează speculațiile este legat de comunitatea ortodoxă de la Rădeni, din subordinea Mănăstirii Petru vodă, ctitorită de Iustin Pârvu. Cu doar câteva zile înainte de dispariție, Hrisostom atacase această comunitate, motivul fiind lunga dispută din jurul ecumenismului. Acum scrie într-o postare că ”Rădeniul este atins de aripa Ortodoxiei”.

În fine, trebuie spus că un apropiat a primit și un mesaj vocal de la Hrisostom Filipescu. La fel ca în postările de pe Facebook, el spune în înregistrare: ”Nu pot vorbi mai mult. Ieșiți în stradă ca să mă susțineți, ca televiziunile să vadă că nu sunt nebun!”

Misterul dispariției preotului pare să-și găsească dezlegarea în problema de sănătate, dar e departe de a fi pe deplin dezlegat. Prioritatea este de a îl găsi, de a fi ascultat și ajutat.

Post Scriptum: Ca o bizară coincidență, tot în ultima predică, părintele Hrisostom Filipescu vorbește despre boli mentale și de necesitatea apariției unor ”echipe multi-disciplinare”, formate din duhovnic, psiholog, psihoterapeut și psihiatru, pentru a vindeca un om complet.

Post Post Scriptum: Părintele Constantin Sturzu a simțit nevoia să facă noi precizări legate de dispariția preotului Hrisostom Filipescu și de postările care i-au umplut conturile de Facebook:

” UPDATE la cazul Părintelui Hrisostom Filipescu:

Întrucât s-au adunat iarăși mai multe nedumeriri și constat că se vehiculează tot felul de scenarii despre situația Părintelui Hrisostom, revin cu unele lămuriri și completări la declarația postată pe acest cont acum o săptămână (o veți regăsi și la finalul acestui mesaj).

Înainte de a răspunde punctual unor interpelări, vă asigur că nici un moment nu a existat, anterior declanșării crizei, din partea conducerii Arhiepiscopiei Iașilor vreo intenție de a-l schimba din funcția de egumen sau de a aduce vreo atingere Părintelui Hrisostom Filipescu. Dimpotrivă, așa cum se vede limpede și dintr-o postare de pe 26 octombrie a.c. (atașez cele două imagini colectate de pe contul său de instagram), Părintele Hrisostom era recunoscător pentru că a primit rangul de protosinghel. Încât toate speculațiile despre un „plan diabolic” sau despre o închipuită complicitate a MMB la vreo „sechestrare” nu au absolut nici o bază reală. Regretăm că, din dorința de audiență sau din alte motive, unele persoane, inclusiv din presă, au ales să vehiculeze în mediul online tot soiul de variante fanteziste pe acest subiect. Rugămintea ar fi să ne rezumăm la fapte și date concrete, respectiv la a ne concentra pe modalitățile prin care îl putem găsi și putem veni în ajutorul Părintelui Hrisostom Filipescu. Mai ales de multă rugăciune este nevoie!

Punctual, încercând să răspund la cât mai multe dintre problemele ridicate, vă fac cunoscute următoarele:

1) Am preferat acum o săptămână să comunic pe Facebook ceea ce știam despre Părintele Hrisostom Filipescu întrucât, prin postările sfinției sale de pe această rețea de socializare, aici se declanșase multă sminteală și mi se cerea, în calitate de purtător de cuvânt al Arhiepiscopiei Iașilor, să exprim o poziție. Ulterior, am acceptat dialogul cu orice jurnalist, inclusiv de la televiziuni naționale, în dorința de a lămuri anumite aspecte și de a pune capăt unor speculații fără suport real. Acum prefer să postez tot aici anumite informații și pentru că există posibilitatea interacțiunii și a dialogului. Cei ce nu pot posta comentarii, nefiind la categoria (limitată a) prietenilor, îmi pot trimite mesaje în privat - vă asigur că vă voi răspunde. Oricum, toate postările mele sunt publice și pot fi vizualizate de oricine, inclusiv de către oamenii din presă care, de altfel, au și preluat de aici anumite informații.

2) În sprijinul afirmației mele cum că Părintele Hrisostom Filipescu trece printr-o grea suferință psihică am ca temei și mesaje comunicate pe diferite canale private unui număr mare de persoane, mesaje în care amestecă informații reale - unele știute doar de către Părintele Hrisostom și de către cei cu care comunica -, cu anumite adresări mai mult decât ciudate. Deci probabilitatea ca ele să fie emise de cineva care i-ar fi furat telefonul tinde spre zero. Aceste persoane - clerici sau laici, inclusiv din domeniul medical psihiatric - ne-au contactat exprimându-și îngrijorarea cu privire la starea sufletească și discernământul Părintelui Hrisostom.

În altă ordine de idei, a afirma că cineva trece printr-o criză de natură psihică nu e totuna cu a pune un diagnostic. Aceasta este de competența specialiștilor. Dar nu trebuie să fii ortoped, spre exemplu, pentru a afirma că cineva șchioapătă. Iar dacă am adus la cunoștință faptul că mai are antecedente în familie - fără a numi nici persoana, nici diagnosticul - a fost pentru a pune lucrurile într-un context de circumstanță atenuantă pentru Părintele Hrisostom Filipescu și de a spori gradul de empatie pentru un om aflat într-o astfel de dureroasă situație.

3) În mesajul meu am vorbit la trecut despre funcția sfinției sale - „a fost egumen” la Țibucani - pentru că, având în vedere situația creată, a fost rânduit, provizoriu, un alt egumen care să poată gestiona activitatea Schitului „Sfânta Maria Magdalena”, în persoana Părintelui Protosinghel Arsenie Rus, din obștea Mănăstirii Secu (de care este pedinte Schitul Țibucani). O decizie finală va fi luată în următoarea perioadă, în conformitate cu rânduielile bisericești și ținând cont de întregul context al acestei neașteptate crize.

4) Părintele Hrisostom Filipescu a fost văzut ultima dată în județul Neamț marți, pe 30 octombrie a.c. A mai fost semnalată prezența sa în Iași, a doua zi, și apoi în Paris, respectiv Berlin (despre faptul că ar fi fost în Viena sau Londra nu avem nici o mărturie). În data de 1 noiembrie a.c., la ora 07.20, ne-a trimis chiar o fotografie cu dânsul pe un aeroport, având în mână pașaportul și un bilet de avion (atașez la postare; dacă identifică cineva aeroportul, îl rog să-mi spună). De fiecare dată informațiile le-am primit de la persoane - clerici sau mireni - pe care le contacta sfinția sa prin telefon; nu am avut alte modalități de a-l urmări, cum s-a speculat. La un moment dat, Părintele a anunțat pe cineva din Germania că se află în Berlin, dând adresa hotelului. La hotel au mers un cleric și un laic, care au obținut confirmarea de la recepție că acolo este cazat Părintele Hrisostom Filipescu. Din păcate, nu era în cameră și nu a apărut cât timp a fost așteptat. I s-au lăsat într-un plic un mesaj scris și două cărți de vizită pe care avem confirmarea că le-a primit din postarea de pe contul său de pe instagram din dimineața următoare din 2 noiembrie (atașez captură). Prin mesaj i se oferea ajutorul și o modalitate de contact. Din păcate, nu a răspuns nici la această mână întinsă. Încât, ulterior, prin reprezentanții noștri din Germania, am anunțat autoritățile de acolo despre situația creată. Până la acest moment, nu am primit nici un semn cum că l-ar fi localizat. Dacă, așa cum se vehicula pe un site, a fost între timp internat la un spital de specialitate, aceasta este o informație la care noi nu avem acces. Cel puțin deocamdată.

Mai trebuie precizat, la acest punct, că nu am anunțat autoritățile din țară tocmai pentru că aveam informații certe că se află în străinătate.

5) Faptul că, după criza din 2011, Părintele Hrisostom Filipescu a fost lăsat în funcția de egumen la Schitul Țibucani, vine și din motivul că exista convingerea că a depășit acel moment ce nu a fost unul care să aducă și sminteală publică. În plus, a contat mult și faptul că specialiștii din domeniu i-au acordat, ulterior, calificarea de a activa ca psiholog clinician, așa cum a și făcut-o în ultimii ani la „Centrul de Recuperare și Reabilitare a Persoanelor cu Handicap” din localitatea Păstrăveni (jud. Neamț).

6) În urma acestei sminteli publice, s-a luat decizia ca articolele publicate de Părintele Hrisostom Filipescu (în perioada 2011-2014) pe portalul doxologia.ro (site oficial al Mitropoliei Moldovei și Bucovinei) să fie retrase până la clarificarea situației sale și a poziției sale față de Biserică.

Vă mărturisesc că mă doare enorm ceea ce se întâmplă cu Părintele Hrisostom Filipescu. Indiferent din ce motive s-a declanșat această puternică tulburare, este un om care are nevoie mare de a fi ajutat, iubit, susținut. Și eu mi-aș fi dorit din tot sufletul să nu aibă o astfel de criză care, repet, nu are nimic de a face cu vreun gest sau cu cine știe ce intenție obscură a conducerii Arhiepiscopiei Iașilor. Asta nu înseamnă însă că trebuie să mistificăm realitatea și să ne amăgim că lucrurile ar arăta altfel decât stau în prezent. E nevoie și de rugăciune, de implicare, dar și de mult discernământ și de realism duhovnicesc. Numai așa îl putem ajuta pe Părintele Hrisostom Filipescu, căutând să înțelegem ce se întâmplă în realitate cu dânsul, pe bază de fapte reale și informații concrete, nu după tot soiul de teorii ale conspirației. Eu am prezentat fapte pentru care am argumente și dovezi. Cine dorește să ajute în acest caz, e rugat să o facă tot cu date concrete, reale. Dumnezeu să ne aibă în pază pe toți!”