Dezastrul din companiile aeriene. Sunt pierderi de miliarde, ce se va întâmpla cu prețul biletelor

Dezastrul din companiile aeriene. Sunt pierderi de miliarde, ce se va întâmpla cu prețul biletelorSursă: Julia Neroznak | Dreamstime.com

Aeroporturile europene se vor confrunta cu o „mare provocare” pe tot parcursul verii, au avertizat liderii aviației, ceea ce înseamnă haos pentru milioane de pasageri. Cozile și anulările regulate au devenit scene deprimant de obișnuite pentru călători, cu sute de zboruri lipsă numai în ultimele zile, iar viitorul nu pare promițător.

Air Council International - organismul comercial european pentru aeroporturi - a prezis că întârzierile sunt inevitabile la două treimi din aeroporturile europene în această vară. „Traficul a revenit puternic – 86% din capacitatea din 2019 este în rețea – și o mare parte a traficului s-a mutat spre vest din Ucraina”, a avertizat Jacopo Passinotti, director de management al rețelei la organismul de management al traficului aerian Eurocontrol.

Se prevede, totuși, o redresare semnificativă a călătoriilor aeriene după pandemie, care va permite companiilor aeriene globale să-şi reducă pierderile anul acesta şi posibil să revină pe profit dar abia în 2023, se arată într-un raport al Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Aerieni (IATA).

Pierderi de 9,7 miliarde de dolari în 2022

Operatorii aerieni globali ar urma să înregistreze pierderi de 9,7 miliarde de dolari în 2022, un pas înainte faţă de pierderile de 42,1 miliarde de dolari din 2021 şi faţă de prognoza anterioară a IATA pentru acest an, ce indica pierderi de 11,6 miliarde de dolari. Dar oficialii companiilor aeriene globale au avertizat la reuniunea din Qatar că preţul mai ridicat al petrolului şi inflaţia riscă să afecteze redresarea fragilă.

„Industria noastră este acum mai redusă, mai dură şi mai dinamică. Profitul ar trebui să apară la orizont în 2023”, a afirmat directorul Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Aerieni, Willie Walsh.

Cea mai solidă performanţă este aşteptată în America de Nord, singura regiune unde ar urma să se înregistreze un profit în 2022, estimat la 8,8 miliarde de dolari. În Asia, unde graniţele Chinei rămân închise şi piaţa internă este sub presiune din cauza restricţiilor, companiile aeriene ar urma să raporteze pierderi totale de 8,9 miliarde de dolari.

Aeroporturile duc lipsă de mii de angajați

Îmbunătăţirea previziunilor vine pe fondul majorării cererii pentru vacanţe, operatorii aerieni şi aeroporturile având nevoie de mii de angajaţi pentru a face faţă fluxului de turişti.

Unii analişti au avertizat că majorarea preţului biletelor şi presiunile asupra consumatorilor, din cauza inflaţiei ridicate, ar putea reduce semnificativ cererea. Dar Walsh a dezminţit temerile, dând asigurări că va urma o redresare a rezervărilor pentru călătoriile aeriene. IATA reprezintă aproximativ 290 de companii aeriene din întreaga lume, echivalentul a 82% din traficul aerian mondial.

Aeroporturile de pe continent s-au chinuit să țină pasul cu afluxul brusc de pasageri, pe măsură ce tot mai multe țări își renunță la restricțiile de intrare Covid .

Ce provoacă haosul de pe aeroporturile europene în această vară?

Deși fiecare aeroport este unic, motivul de bază al întârzierilor a fost „imposibilitatea creșterii personalului” la nivelurile cerute, se spune în declarația comună a directorului general ACI Europa, Olivier Jankovec, și Fabio Gamba, MD al ASA (Asociația Serviciilor Aeroportuare).

Aeroporturile și personalul de handling la sol ies din pandemie cu numere epuizate, deoarece au fost „forțați” să concedieze personal atunci când traficul aerian s-a prăbușit în 2020. Cu toate acestea, ofițerul național al sindicatului de aviație Unite, Oliver Richardson, spune:

„Industria culege foarte mult ceea ce a semănat. Nu numai că modelul economic existent a fost incapabil să ofere locuri de muncă decente și durabile, dar acest lucru a fost agravat de comportamentul unor angajatori care, în timpul pandemiei, au redus oportunist locurile de muncă și au redus salariile și condițiile.”

În declarația sa, ACI Europe este de acord că salariile și condițiile de muncă proaste - inclusiv lucrul de luni până vineri fără pauză - fac dificilă reangajarea personalului din aeroport, informează euronews.com.

Ne puteți urmări și pe Google News