Dezastru la autostradă. Kilometri puțini, multe promisiuni și explicații

Dezastru la autostradă. Kilometri puțini, multe promisiuni și explicații

30 de ani fără autostrăzi, dar plini de promisiuni. Vești proaste de pe șantierul A10... În România, construcția de autostrăzi pare a fi mai degrabă o luptă cu morile de vânt.

Țara noastră are de două ori mai puțini kilometri de autostradă decât Ungaria, în condițiile în care suprafața teritoriului vecin este de 2,5 ori mai mică.

Un exemplu elocvent ce confirmă întârzierea României în ceea ce privește infrastructura rutieră este cazul Autostrăzii Sebeș-Turda (A10), care ar urma să aibă în total 70 de kilometri. Aceasta va lega orașele Sebeș, Alba Iulia, Teiuș, Aiud și Turda, potrivit proiectului în valoare de 420 de milioane de euro – 85% reprezentând fonduri europene.

Proiectul a fost împărțit în 4 loturi. Loturile 3 și 4 au fost deschise în vara anului 2018, dar reprezintă doar 28 de kilometri. Restul de 42 de kilometri trebuie să fie finalizați până la sfârșitul anului, potrivit contractului, dar stadiul lucrărilor la Lotul 1 și Lotul 2 este dezastruos. În acest context, organizațiile neguvernamentale au început să lanseze noi atacuri la adresa ministrului Răzvan Cuc, oficialul de la Ministerul Transporturilor.

„Dacă stai pe șantier cu ei, te anunță că-i hărțuiești"

Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a oferit în exlusivitate pentru EVZ informații despre stadiul lucrărilor.

Pentru Lotul 1, firmele contractante în urma licitației sunt italienii de la Pizzarotti, plus Pompino Construcții SRL, în timp ce lucrările de la Lotul 2 sunt gestionate de grecii de la Aktor. În condițiile în care termenul de finalizare este sfârșitul acestui an pentru ambele, și vor urma condiții meteo neprielnice, Lotul 1 este gata în proporție de 75%, iar Lotul 2, în proporție de 57%.

Cei de la CNAIR nu sunt mulțumiți de cum merg lucrurile la Lotul 1, iar în cazul în care la finalul anului, proiectul nu va fi gata, se pregătesc sancțiuni consistente: „Ei ar fi trebuit să finalizeze de doi-trei ani. În prezent, mobilizarea ar putea fi și mai mare pe șantier. Dacă nu termină lucrările anul acesta, constructorul se va trezi cu niște penalizări, pentru că nu are nicio scuză. Noi nu ne ducem să-i forțăm mai mult decât ne permite legea și contractul. Dacă stai tot timpul pe șantier cu ei, te anunță că-i hărțuiești. Înțelegem că din moment ce au câștigat un contract, își gestionează resursele din punct de vedere managerial, dar din moment ce apar întârzieri, vor suporta consecințele, de până la 15% din valoarea contractului”.

„Li s-a dat senzația că e sat fără câini"

Totodată, Alin Șerbănescu atenționează că există chiar riscul rezilierii contractului: „La sfârșitul contractului, dacă vom considera că nu se poate face recepția, pentru că lucrările nu sunt de bună calitate, se întâmplă ceea ce s-a întâmplat pe Lugoj-Deva 3. Se reziliază, se fac expertize independente, deci se pierde timp”. Totodată, constructorul dă asigurări că în ultimele 3 luni va trage mai tare ca niciodată: „În fiecare zi avem contact cu ei. Asta e întrebarea de dimineață în șantier: terminați proiectul în termenul contractual? Da! E ca 'bună dimineața!'”, a dezvăluit oficialul CNAIR.

La Lotul 2, stadiul lucrărilor se prezintă și mai dezamăgitor: „Lucrările au început din 2013. Multe lucruri s-au blocat în 2016. Nu s-au prea interesat de ce fac ei pe acolo, nu s-au semnat niște ordine de începere și niște documente importante, li s-a dat senzația că e sat fără câini și s-au culcat pe urechea bleagă”, a declarat Șerbănescu.

Număr de kilometri de autostradă | Suprafața țării în km2

România – 829 | 238.000 Bulgaria – 618 | 110.000 Ungaria – 1.527 | 93.000 Polonia – 3.184 | 312.000 Franța – 11.882 | 643.000