Katia Dănilă, director al Institutului Cultural Român (ICR) de la Paris, a aflat cu surprindere, de pe site-ul ICR Bucureşti, despre numirea, de către conducerea ICR, a lui Alexandru Dobrescu în postul de director al filialei de la Paris.
"În afară de faptul că nu am am fost anunţată de inlocuirea mea, nimeni din noua conducere a ICR nu m-a contactat vreodată pentru a cere detalii despre participarea noastră ca ţară invitată la Salonul Cărţii de anul viitor, statut obţinut sub conducerea mea," a declarat Katia Dănilă. În condiţiile în care calificativul acordat pentru activitatea ICR Paris, de către comisia comună formată din reprezentanţi ai ICR şi Ministerului Afacerilor Externe (MAE), pentru anul 2011 a fost "excepţional", revocarea din post a Katiei Dănila nu îşi găseşte justificarea. "Obţinerea statutului de ţara invitată de onoare la Salonul Cărţii din 2013 este un succes al întregii echipe a ICR Paris dar şi unul personal. E un eveniment complex la care munca nu incepe maine, cu o noua conducere, ci a fost incepută de luni bune, de echipa condusă de mine, " a declarat directoarea ICR Paris. Argumentarea desemnării unui nou director prin "asigurarea participarii prestigioase a României ca invitata de onoare la Salon du Livre de la Paris", asa cum mentioneaza comunicatul ICR Bucuresti, nu poate fi validă, în condiţiile în care statutul de ţară invitată la Salonul cărţii 2013 este un rezultat direct al activităţilor desfăşurate sub conducerea Katiei Dănilă. El a venit în urma impresiei foarte bune pe care evenimentele propuse de ICR Paris în ultimii doi ani au făcut-o asupra organizatorilor Salonului, care au văzut în acest institut un partener de încredere, capabil să ofere un înalt conţinut intelectual. Colocviul "Cioran: pesimismul jubilatoriu" organizat în cadrul Salonului în 2011 a devenit în lumea literară franceză punctul de referinţă în ceea ce priveşte aniversarea centenarului ilustrului scriitor: "Acest gest comemorativ a fost de altfel cerut in mod solemn cu ocazia unui briliant colocviu consacrat pesimismului jubilatoriu (al lui Cioran) la Salonul Cartii" - Pierre Assouline, jurnalist Le Monde şi autor al prestigiosului blog "La république des livres". Sub conducerea Katiei Dănilă evenimentele şi activităţile ICR Paris au căpătat mult mai multă vizibilitate (21 de articole în presa scrisă franceză şi 154 în presa online), iar programarea a fost de natură să contribuie la crearea unor valori culturale internaţionale pe bază colaborărilor româno-franceze. Iată un citat din Hervé le Goff, redactor şef al celei mai importante publicaţii franceze în domeniul fotografiei, Chasseur d'images : "Spaţiul expoziţional al Institutului Cultural Român (de la Paris, n.t.) operează o conversie curajoasă, cu o programare fotografică angajată într-un discurs social. Starea lucrurilor, starea de spirit, o comunicare în afară oricărui limbaj de lemn." (HervA© le Goff, "România, aşa cum se vede" : Chasseur d'images, nA° 331 - februarie-martie 2011) . "ICR Paris a câştigat prin această programare credibilitate şi a fost consacrat că unul dintre cele mai active institute culturale din Paris. Faptul că în 2011 am o am obtinut presedentia filialei pariziene a EUNIC o dovedeste," spune Katia Dănilă. În doi ani, de la preluarea responsabilităţilor de director ICR Paris de Katia Dănilă, în aprilie 2010, acţiunile de promovare a culturii române organizate de ICR Paris au apărut în toate media importante din Franţa : 2 articole Le Monde, ediţia imprimată, 3 articole în Télérama, 1 articol Le Figaro, 1 articol în Le Point, 2 articole Le Parisien, 2 articole în revistă A Nous Paris, 3 largi reportaje radio France Culture, 4 apariţii în binecunoscută revistă Connaissance des Arts, etc. În ceea ce priveşte media online, numai în anul 2011 evenimentele marca ICR Paris au apărut în 154 de articole. În anul 2011 ICR Paris a organizat singur 53 de proiecte, dar în total a participat la 124 de proiecte, diferenţă constând în parteneriate cu actori culturali locali, francezi, tocmai în vederea promovării mai eficiente a culturii române în străinătate. Katia Dănilă a absolvit facultatea de Comunicare şi Relaţii Publice din Bucureşti şi după o perioadă de activitate în mediul privat din România, a lucrat timp de cinci ani la Centrul Român de Informare de la Bruxelles, unde a coordonat activităţile culturale, printre care participarea României la importantul festival Europalia în 2007. În bază experienţei ei în domeniul managementului cultural a fost numită în aprilie 2010 la conducerea Institutului Cultural Român de la Paris. Katia Dănilă vorbeşte cinci limbi străine, dintre care franceză, engleză şi maghiară în mod fluent. "Un manager cultural este în primul rând un tehnocrat. Principalele competenţe profesionale necesare sunt abilităţile organizatorice, rigoarea administrativă şi eficientă în gestiunea proiectelor," a declarat Katia Dănilă. Strategia mandatului ei la conducerea ICR Paris s-a bazat pe proiecte de anvergură şi de lungă durată, cu o viziune multianuală, care să contribuie la promovarea pe termen lung şi la consacrarea valorilor culturale româneşti pe scena cosmopolita a Parisului.