De taxa Vladescu nu ne scapa nici Uniunea Europeana

De taxa Vladescu nu ne scapa nici Uniunea Europeana

Ministerul Finantelor se incurca in taxe second-hand.

Taxa ecologica platita anual sau taxa de inmatriculare si pentru vanzarile interne de autoturisme second-hand. Acestea sunt cele doua variante pe care le analizeaza in acest moment guvernul.

In ciuda avertizarilor Comisiei Europene, romanii nu vor scapa de plata unei taxe in cazul in care isi vor achizitiona autoturisme la mana a doua. Mai mult, potrivit celor mai recente anunturi, ministrul finantelor, Sebastian Vladescu, vrea sa introduca o astfel de taxa si pentru vanzarile interne. Si in acest caz, solutiile la care se gandesc oficialii guvernului sunt mai multe: fie mentinerea nivelului stabilit in cazul taxei pentru prima inmatriculare, fie planificarea unei valori diferite pentru masinile de productie interna.

„Nu ar fi normal ca un cetatean sa plateasca aceeasi taxa si pentru o Dacie din anul 2000, si pentru un Mercedes din acelasi an”, ne-au declarat oficiali ai Ministerului Finantelor.

In conditiile in care motivatia declarata a introducerii acestei taxe a fost strict legata de ecologizare si de stoparea invaziei de masini second-hand importate din alte state europene, o valoare diferita in cazul masinilor produse in Romania nu ar ajuta la innoirea parcului auto. Aceiasi oficiali din Ministerul Finantelor au mai sustinut ca in momentul de fata exista riscul ca executivul „sa mentina taxa de inmatriculare, iar Comisia Europeana sa ne ceara sa aplicam o taxa ecologica anuala”. 

O noua problema: dubla impozitare

Desi nu s-a luat inca o decizie oficiala cu privire la cati bani vor scoate din buzunar romanii ca sa-si achite aceste taxe, importatorii de autoturisme se tem de varianta unei duble impozitari. „Nu cred ca vanzarile de autoturisme noi vor fi afectate, dar sper sa nu fie vorba despre o dubla impozitare, in sensul ca, daca romanii vor plati taxa de inmatriculare sa plateasca imediat anul urmator o taxa ecologica”, ne-a declarat directorul de marketing al General Motors Romania, Cristian Oltean.

Reprezentantul GM Romania a mai afirmat ca introducerea unei taxe ecologice anuale nu ar afecta vanzarile de autoturisme noi. „Aceasta taxa anuala exista in foarte multe tari, dar banuiesc ca nu va fi atat de mare pe cat se preconizeaza ca va fi cea de inmatriculare”, a adaugat Oltean.

Potrivit Institutului National de Statistica, numarul autoturismelor la mana a doua inmatriculate pentru prima data in Romania in 2006 a depasit  56.000 de unitati, ceea ce reprezinta o cincime din totalul masinilor inmatriculate anul trecut. Numarul total de autoturisme inmatriculate in 2006 a fost de 312.515 unitati, in conditiile in care s-au vandut putin peste un sfert de milion de autoturisme noi.

Sustinere

Producatorii si importatorii de autoturisme noi cer protectie

Cei care au de castigat in urma introducerii taxei second-hand, importatorii si producatorii de masini noi, vad ca fiind normala mentinerea unei masuri de protectie impotriva  importurilor masive de masini vechi. Acestia sunt principalii beneficiari si in cazul unei taxari aplicate vanzarilor interne de masini la mana a doua.

Cel mai mare constructor de automobile din Romania, Dacia, sustine taxa de prima inmatriculare propusa de Ministerul Finantelor, chiar si in cazul in care se va aplica vanzarilor interne. „Miza o reprezinta miile de locuri de munca de la Dacia si zecile de mii de locuri de munca din Romania. Un loc de munca desfiintat la producator atrage in mod indirect alte zece, de unde ar rezulta aproximativ 35.000 de locuri desfiintate in intreaga industrie autohtona”, a declarat directorul general al Automobile Dacia, Francois Fourmont. Mai mult, in cazul in care taxa va fi desfiintata sau se va micsora, reprezentantii Renault au anuntat ca vor reduce la jumatate investitiile in tara noastra.

„Este normal ca Romania sa utilizeze masuri de limitare a importurilor unor vehicule poluante. Trebuie sa invatam din greselile unor tari care au aderat la UE inaintea noastra”, a sustinut si directorul general al Automobile Bavaria, Michael Schmidt. Acesta este de parere ca vanzarile de masini noi nu vor inregistra modificari majore dupa introducerea taxei. „Cu sau fara aceasta taxa, segmentul premium va pastra trendul ascendent inregistrat in ultimii ani”, a incheiat directorul Automobile Bavaria. 

Ne puteți urmări și pe Google News