Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Cătălin Drulă, a anunţat joi, la Digi24, că una dintre soluţiile pentru acoperirea pierderilor Metrorex este legată de mărirea preţului pentru călătoria cu metroul.
De Mărţişor se scumpeşte cartela la Metrorex. Călătoria cu metroul, un lux? Ministrul Transporturilor a motivat această decizie prin faptul că tariful nu a mai fost majorat de 5, 6 ani.
Se scumpește cartela la Metrorex
„Este o opţiune (n.r. - scumpirea cartelei de metrou anul acesta), nu am avut această discuţie, aştept să se instaleze noua conducere, dar de 5-6 ani nu a mai crescut tariful. Pe partea de venituri se poate umbla, dar trebuie să avem un pic grijă.
Suntem şi într-o perioadă de pandemie în care oamenii oricum au oarecare teamă de transportul în comun, dar există o flexibilitate. În momentul în care de 5 ani tariful nu a mai fost majorat, numai dacă ne uităm la inflaţia din ultimii 5 ani, ar trebui măcar o ajustare în zona asta.
Ar putea să ajute compania, nu va umple în întregime gaura, dar ar putea ajuta”, a declarat Cătălin Drulă.
O majorare de 20% a tarifului ar aduce venituri suplimentare de 50 de milioane lei pe an
Ministrul Transporturilor a mai arătat că o majorare de 20% a tarifului ar aduce Metrorex venituri suplimentare de 50 de milioane lei pe an. Şi asta în condiţiile în care doar pentru funcţionarea Magistralei 5 este nevoie de o subvenţie de 150 de milioane lei anual.
„La o estimare, cifrele sunt aproximative… La o creştere de 20% pe zona tarifară, în medie nu trebuie să crească la fel titlul de două călătorii cu abonamentul. Se pot aduce cred că 50 de milioane în plus pe an, ceea ce ajută, evident.
Nu se închide Magistrala 5
Nu există varianta închiderii M5. Astea sunt nişte bombiţe aruncate. În momentul de faţă, linia M5, cea aflată în operare, are costuri de 175 de milioane de lei pe an şi aduce în venituri, estimat, de 25 de milioane.
Cele 150 de milioane diferenţă vin din banii noştri de la bugetul naţional, banii aceia cu care ar trebui să facem şi autostrăzi, şi căi ferate, să construim şi în Moldova şi în multe locuri”, a mai precizat Drulă.
Apoi, sistemul de metrou are mecanic şi ajutor mecanic… Dar asta din motive de siguranţă, pentru că nu avem acel sistem în care dacă i se face rău unui mecanic să oprească automat, ca la trenuri.
Dar acolo se poate face acel sistem, să investeşti în el. Şi sunt convins că sunt alte locuri unde e posibil (n.r – referire la să disponibilizarea angajaţilor) când ne uităm la nişte consilieri, la nişte profile de psihologi, traducători şi altele.
Cât câştigă un consilier de la Metrorex
Organigrama pare foarte împănată, cu poziţii foarte bine plătite faţă de piaţă… Şi faţă de piaţa publică, şi faţă de cea privată. Doar un exemplu vă spun: consilierii directorului Metrorex câştigă dublu faţă de cât câştigă un consilier de ministru, adică 9.500 de lei în mână.”
Altfel, acesta a completat că joi a fost demis Consiliul de Administraţie al Metrorex. La această măsură s-a ajuns după ce Corpul de Control a sesizat că acesta a delegat negocierea contractului colectiv de muncă unei comisii formată din 15 oameni.
Dintre cei 15, 10 sunt membri ai sindicatului. În opinia ministrului, asta înseamnă că „a cam negociat sindicatul cu sine”. Drulă a ţinut să precizeze că neregulile nu vor rămâne nesancţionate: „Vom publica luni în forma sintetică raportul Corpului de Control. În concluzie sunt o serie de instituţii care trebuie sesizate şi o voi face fără îndoiala. E vorba despre Curtea de Conturi, de DNA.”