Curtea de Conturi, recomandări pentru echilibrarea distribuției de medici în întreaga țară

Curtea de Conturi, recomandări pentru echilibrarea distribuției de medici în întreaga țarăSursa foto: Arhiva EvZ

Curtea de Conturi vine cu o serie de recomandări pentru diminuarea inegalităților regionale în ceea ce privește numărul de medici în raport cu populația și cerințele de sănătate.

Recomandările venite de la Curtea de Conturi includ implementarea unor politici de flexibilizare a personalului și creșterea performanței prin introducerea unor criterii specifice, urmând o evaluare a spitalelor din sistemul public național.

Curtea de Conturi recomandă politici de echitate pentru numărul de medici

Conform comunicatului emis de autoritatea de audit, obiectivul principal al evaluării a fost monitorizarea modului în care, în intervalul 2014-2021, au fost gestionate resursele umane (personalul medical) și infrastructura specifică în unitățile sanitare cu paturi. S-au avut în vedere criteriile de economicitate, eficiență și eficacitate.

În acest context, au fost desfășurate activități de documentare la 310 unități sanitare spitalicești (31 unități din rețeaua proprie a altor ministere, 279 unități aflate în coordonarea autorităților publice locale) și o acțiune de audit al performanței la Ministerul Sănătății.

Conform raportului emis de Curtea de Conturi, în plus față de aceste inițiative, spitalele subordonate Ministerului Sănătății (58 unități sanitare spitalicești) au fost supuse unei misiuni de audit al performanței, ale cărei rezultate au fost prezentate în luna februarie 2023.

„Analiza spitalelor din reţeaua proprie a altor ministere şi a celor aflate în coordonarea autorităţilor locale relevă, în principal, acelaşi tip de deficienţe: unităţi sanitare care funcţionează în clădiri învechite, cu risc seismic, în spaţii improprii desfăşurării activităţii medicale; investiţii insuficiente şi infrastructură subdezvoltată; disproporţia semnificativă dintre cheltuielile de personal şi cele de capital în defavoarea celor din urmă”, se mai arată în document.

Recomandările propuse pentru sectorul medical

În sfera politicii de sănătate, experții de la Curtea de Conturi sugerează crearea unui plan anual pentru recrutarea de personal și dezvoltarea de politici de resurse umane eficiente și durabile. Inclusiv măsuri pentru atragerea și retenția personalului medical în sectoarele cu deficit de resurse umane.

Se sugerează elaborarea unui plan de formare și dezvoltare profesională, adaptat la nevoile identificate (inclusiv recrutarea de personal, îmbunătățirea nivelului de instruire și asigurarea personalului minim necesar pentru a garanta siguranța și continuitatea asistenței medicale).

Curtea de Conturi, sporuri şi alte drepturi pentru șoferi și muncitori

Curtea de Conturi. Sursa foto: arhivă EVZ

În sfera resurselor umane, Curtea de Conturi propune instituirea unei baze de date integrate privind numărul de posturi vacante pentru medici în diverse specializări la nivel național.

Totul alături de inițiative menite să reducă diferențele în privința numărului de medici raportat la populație între diferitele regiuni de dezvoltare.

Printre sugestiile înaintate se numără implementarea unor politici pentru flexibilizarea personalului și promovarea performanței prin introducerea criteriilor fundamentate pe indicatori relevanți privind activitatea personalului medical, precum și revizuirea sistemului de decontare a serviciilor medicale pentru a reflecta în mod corespunzător nivelul real al costurilor de spitalizare.

Curtea de Conturi recomandă maximizarea veniturilor

De asemenea, Curtea de Conturi propune strategii pentru maximizarea veniturilor, inclusiv atragerea de fonduri europene nerambursabile, și îmbunătățirea eficienței utilizării resurselor financiare, în vederea sporirii calității serviciilor oferite și, implicit, a satisfacției pacienților.

În ceea ce privește managementul infrastructurii, autoritatea de audit recomandă realizarea unei analize pentru identificarea soluțiilor aplicabile clădirilor cu vechime mare, în vederea reabilitării, modernizării sau consolidării acestora.

Totodată, propune definirea unor standarde comune pentru clădirile spitalelor și implementarea de măsuri de control și prevenție împotriva producerii unor situații excepționale.

În această direcție, printre sugestiile prezentate se numără: analiza aplicațiilor informatice utilizate de unitățile spitalicești și tranziția către un sistem integrat de raportare, menit să faciliteze reducerea duratei de prelucrare a datelor și implementarea unei distribuții echilibrate/monitorizări a cheltuielilor prin intermediul centrelor de cost ale unităților sanitare.

De asemenea, Curtea de Conturi recomandă ca sistemul de finanțare să fie fundamentat pe un plan de dezvoltare multianual, avizat de toate autoritățile finanțatoare, potrivit Agerpres.ro.