Curtea de Conturi: 59 de milioane de euro achitate ilegal pentru salubrizare în București
- Antoaneta Etves
- 7 martie 2017, 00:00
Inspectorii s-au îngrozit când au pus pe hârtie ce au constatat în 2016. În anul fiscal 2015, prejudiciile găsite la instituțiile publice locale au atins un record. S-a furat ca-n codru!
La capitolul salubrizare, Curtea de Conturi a descoperit o sumă uriașă achitată ilegal: aproximativ 59 de milioane de euro. Banii s-au plătit pe lucrări fictive, tarife inventate de edili și mărirea suprafețelor străzilor pe hârtie. Concluziile au fost trecute în cel mai recent raport al Curții privind finanțele publice locale.
Inspectorii au finalizat în noiembrie 2016 controlul și au pus pe hârtie ce au făcut cu banii publici edilii în anul fiscal 2015. De 16 ani, câteva firme au monopol pe Capitală, în ceea ce privește măturatul, strânsul gunoiului și deszăpezitul. Asta, deși edilii spun periodic că sunt nemulțumiți de cum se mătură sau se curăță arterele de zăpadă.
S-ar fi măturat mai mult decât a fost aprobat
În Sectorul 3 al Capitalei, inspectorii au constat că s-au achitat 148,78 milioane lei în plus, după ce s-a modificat contractual de salubrizare. „Au fost majorate cantitățiile de servicii fără aprobarea Consiliului Local al Sectorului 3”, scriu inspectorii în raport. Cu alte cuvinte, edilul a dat din pix acești bani în plus pentru măturat și deszăpezit. Și în cazul sectorului 1 al Capitalei suma este uriașă: 117,9 milioane de lei. Potrivit documentului citat, banii achitați în plus au fost dați după ce mai marii Sectorului au decis „aplicarea unui alt indice de indexare a tarifului decât cel prevăzut de lege și în contract”.
În cazul sectorului 6 al Capitalei, edilii au plătit în plus 525.000 de lei pe măturat și deszăpezit doar pe hârtie, dar și pentru faptul că firma de salubrizare ar fi fost mai harnică decât prevedea contractual încheiat cu Primăria sectorului 6 al Capitalei. Curtea de Conturi a mai constat faptul că o parte din suma achitată ilegal s-a plătit pentru prestații neefectuate pe perioada reabilitării străzilor. Adică s-a decontat măturarea sau deszăpezirea pe artere aflate în asfaltare.
Străzi mai mari, pe hârtie
În sectorul 2, edilii au achitat aproximativ 419.000 lei, „contravaloarea a 346 tone material antiderapant neutilizat și decontarea unor servicii de salubrizare pentru suprafețe ale străzilor mai mari decât cele reale”. Cel mai mare dezmăț pe bani publici, din constatările inspectoriilor, a fost în Sectorul 5 al Capitalei.
„Angajarea neco res punză toare a sumei de 18,883 milioane lei (inclusiv TVA) contrar regulilor bunei gestiuni financiare ș i efectuarea unor plă ț i nejustificate î n sumă de 4,56 milioane lei ș i compensarea nejustificată a sumei de 31,23 milioane lei de că tre Sectorul 5”, este concluzia inspectorilor după ce au verificat pe ce s-au dus banii publici aflați în vistieria Sectorului 5 al Capitalei.
Cum au achitat edilii banii? Prin achiziț ia de servicii de salubrizare (conform explicaț iilor de pe facturi) de la SC „Amenajare Edilitară ș i Salubrizare” SA, la care Consiliul Local Sector 5 e acț ionar majoritar, fă ră documente justificative care să probeze prestarea efectivă a acestora, fă ră angajament legal, fă ră ordonanț are la plată , fă ră viza de „Bun de plată ” ș i „Controlul financiar preventiv propriu”, au explicat inspectorii.
Sunt îngrijorătoare abaterile financiare
Abaterile financiar – contabile constatate la autoritățile locale din Capitală, după scă dere accentuată î n 2014, au revenit î n 2015 (1.892.545 mii lei), depă ș ind nivelul din 2013 (1 645.721 mii lei), potrivit documentului citat. „Î ngrijoră toare este î nsă creș terea accentuată a volumului prejudiciilor constatate, fapt ce duce la concluzia necesită ț ii menț inerii accentului pus pe verificarea legalității și regularită ț ii în acț iunile viitoare de control ș i audit”, scrie în Raportul de Control al Curții de Conturi privind gestionarea fondurilor publice în anul financiar 2015.
Capitala, împărțită de cinci firme
De 16 ani, Capitala este deszăpezită de aceleași cinci firme. Ele au câștigat un contract în 2000, care era valabil până în 2008. Dar nu s-a renunțat la aceste contracte, primăriile de sector prelungindu-le prin acte adiționale, deși legea spune că trebuie organizată o nouă licitație. Primul contract de salubrizare din Bucureşti a fost încheiat pe 10.01.1997, când Consiliul General al Capitalei a semnat cu SC RER - RWE ECOLOGIC SERVICE Bucureşti - REBU un contract pentru o perioada de 10 ani.
Cine adună zăpada și mătură în sectoare
- Sectorul 1. REBU a făcut curăţenie până în august 2007, când primăria de sector a făcut licitaţie pentru desemnarea altui operator. Prima licitaţie a fost contestată. În decembrie 2007 s-a organizat o nouă licitaţie, câştigată de compania Romprest, contractul fiind încheiat pe 25 de ani, iar valoarea acestuia este de 450 milioane euro fără TVA. În 2016 s-au alocat pentru curăţenie şi deszăpezire - 150 milioane lei.
- Sectorul 2. Din 1999 până în prezent, activitatea de salubrizare este concesionată firmei Supercom, contractul fiind prelungit prin acte adiţionale. În 2016 s-au alocat pentru curăţenie şi deszăpezire - 110 milioane lei.
- Sectorul 3. Din 1999 până în prezent, activitatea de salubrizare este concesionată firmei Rosal, contractul fiind prelungit prin acte adiţionale. În 2016 s-au alocat pentru curăţenie şi deszăpezire 130 milioane lei.
- Sectorul 4. REBU face curăţenie din 1997 până în prezent, contractul iniţial fiind prelungit prin acte adiţionale. În 2016 s-au alocat pentru curăţenie şi deszăpezire - 37 milioane lei;
- Sectorul 5. Din 1999 până în 2001 activitatea de salubrizare a fost făcută de REBU. În 2011, Primăria sector 5 a spus că nu mai are bani pentru a plăti acest serviciu şi a cerut ca activitatea să fie preluată de Primăria Capitalei. Noul contract a fost încredinţat firmei Romprest, deszăpezirea costând aproape 2,5 milioane de euro în fiecare iarnă.
- Sectorul 6. Din 1999 până în prezent, activitatea de salubrizare este concesionată firmei URBAN. În 2016 s-au alocat pentru curăţenie şi deszăpezire 81 milioane lei.