"Cursa" infernală

"Cursa" infernală

Ryan Gosling este "Şoferul" într-un thriller atipic, cu urmăriri originale de maşini. Filmul "Cursa" are premiera în acest weekend.

Descris doar ca "Driver/ Şoferul", eroul principal al acestui film are instincte perfecte, o imagine misterioasă şi mult sânge rece. Îşi foloseşte talentele pe post de cascador în timpul zilei, dar şi în ajutorul infractorilor, pe care-i scapă de la locul delictului, în timpul nopţii. Are reguli stricte pentru "clienţii" lui, iar protectorul lui, Shannon (Bryan Cranston), vrea să-l facă pilot de curse, cu ajutorul unei investiţii de la doi mafioţi: "domnul" Bernie Rose (Albert Brooks) şi "durul" Nino (Ron Perlman).

Precauţia lui dispare atunci când o cunoaşte pe Irene (Carey Mulligan) şi pe fiul acesteia, Benicio. Cei doi se bucură de o relaţie cât se poate de castă şi inocentă, până când soţul lui Irene iese de la închisoare, deşi nu scapă de problemele cu legea.

De dragul lui Irene, şoferul se oferă să-l ajute pe soţul acesteia, însă operaţiunea de jefuire a unei case de amanet nu merge atât de "curat" pe cât şi-ar fi dorit şoferul, iar "cursa morţii" e pe cale să înceapă. El ar merge până în pânzele albe pentru a o şti în siguranţă pe femeia iubită.

Durul fără cuvinte

Ryan Gosling are foarte puţine replici în acest film, dar nu are nevoie de dialog pentru a-l infuza cu suflet pe Şofer, un om aparent fără identitate, în afară de sentimentele pe care le are pentru Irene. Personajul creat de el, în concordanţă cu atmosfera filmului regizat de danezul Nicolas Winding Refn, este unul care face referiri la cele interpretate de Steve McQueen, mai ales cel din "Bullitt" din 1968, un dur cu suflet, care n-are nevoie de cuvinte pentru a se exprima. Şoferul are, în timpul curselor sale, o scobitoare între buze, mănuşi fără degete, de pilot de raliu, dar şi o geacă albă, cu un scorpion mare, galben, pe spate, care devine din ce în ce mai sângeroasă pe măsură ce cursa se îndreaptă către final.

Odată ce s-a urcat la volan în această aventură, Şoferul nu mai poate coborî din maşină. El ştie asta, iar toate actele de violenţă pe care le comite la fiecare viraj devin inevitabile, atunci când vine vorba de siguranţa lui Irene şi a lui Benicio.

Urmăriri mai interesante faţă de "Furios şi iute"

Filmul cuprinde şi vreo două urmăriri palpitante de maşini, net superioare faţă de cele din titluri consacrate şi cu buget mai mare, precum franciza "Furios şi iute". Variaţiunile sunt simple, dar inovative. Şoferul nu îi "dă bice" maşinii faţă de poliţie, nu prin asta se evidenţiază stilul lui de condus, ci prin calmul cu care parchează maşina în spatele unui camion şi stinge luminile, ca să nu mai fie văzut, de exemplu.

"Cursa" este, pe de o parte, un omagiu pentru filmele de acţiune din anii '70, '80. Personajul lui Albert Brooks, regizor influent de comedii în acea perioadă, spune la un moment dat: "Am făcut filme în anii '80!", iar Ron Perlman s-a distins şi el în deceniul respectiv prin roluri de mafioţi, ca aici.

În acelaşi timp, pelicula lui Refn e superstilată, fiecare cadru e studiat, în timp ce montajele de priviri "fericite" dintre Şofer şi a sa Irene par a fi videoclipuri pentru piese romantice. <iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/sY1TLgqfjvw" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Ne puteți urmări și pe Google News