Cunoaşte-ţi drepturile când faci shopping online!
- Marius Pîrloiu
- 2 noiembrie 2011, 00:34
Petreci mult timp în faţa calculatorului şi abia mai ai timp să mergi la cumpărături. Dacă stai să te gândeşti la multe produse de care ai nevoie, poţi să observi că eşti deja la intrarea într-un complex comercial! Într-unul online, desigur. Ai intrat, ai văzut, ai cumpărat. Ţi-a sosit produsul, dar nu e pe măsura aşteptărilor tale. Ştii ce drepturi ai?
Recent, o colegă şi-a cumpărat un laptop de pe internet, plătind cu cardul, fără niciun cost suplimentar. Un alt coleg şi-a cumpărat, tot dintr-un magazin online, o maşină de spălat destul de performantă şi un aspirator. Alţi doi colegi şi-au luat ultimul tip de telefon iPhone. Eu mi-am comandat un set de analize medicale, pentru care am primit o reducere semnificativă. Colega este extrem de mulţumită de noul laptop, iar cei doi colegi sunt încântaţi de iPhone. Celălalt coleg, care a cumpărat aparate electrocasnice, este încântat de maşina de spălat, dar spune că a primit un alt tip de aspirator decât cel pe care îl comandase şi nu ştie ce să facă.
După ce i-am recomandat să citească despre drepturile pe care le are pentru orice achiziţie făcută cu cardul de pe internet, a aflat că îşi poate primi banii înapoi dacă i-a fost livrat un produs greşit. La fel s-ar fi întâmplat şi dacă ar fi fost victima unei fraude online, dacă vreunul din produse nu ar fi fost livrat sau dacă pachetul primit ar fi fost deteriorat.
Chiar şi dacă agenţia de turism la care ţi-ai cumpărat vacanţa sau compania aeriană de la care ţi-ai luat biletele de avion dă faliment înainte să pleci în excursie sau cât timp eşti plecat, îţi poţi primi banii înapoi dacă ai plătit cu cardul.
Cum poţi renunţa la un produs sau serviciu
Este bine de ştiut că, atunci când cumperi de pe internet, trebuie să primeşti în scris sau pe un alt suport durabil detalii precum nume, sediu, numărul de telefon şi numărul de indentificare al furnizorului.
În plus, este obligatoriu ca furnizorul să îţi trimită condiţiile şi modalităţile de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală (din partea ta). Astfel, clauza de denunţare unilaterală trebuie să fie redactată cu caractere îngroşate şi să prevadă următoarele: "Consumatorul are dreptul să notifice în scris comerciantul că renunţă la cumpărare, fără penalităţi şi fără invocarea unui motiv, în termen de 10 zile lucrătoare după livrarea produsului sau, în cazul serviciilor, după semnarea contractului".
Acest lucru depinde dacă politica de denunţare a fost comunicată în mod adecvat de comerciant sau de prevederile acestei politici. De exemplu, posesorul de card nu va putea să ceară returnarea banilor dacă în politica de denunţare se specifică clar acest lucru. Astfel, dacă dintr-un motiv oarecare vrei să renunţi la achiziţia făcută online, singurele costuri care pot cădea în sarcina ta sunt cheltuielile directe de returnare a produselor.
De exemplu, s-ar putea ca după ce ai comandat online un produs, să constaţi că are o zgârietură sau o mică defecţiune, sau ai prefera de fapt alt model sau ai primit cadou unul peste câteva zile. Indiferent de motiv, poţi returna produsul notificând comerciantul de la care l-ai achiziţionat. Aşa s-a întâmplat şi în cazul meu. La doar două zile după ce mi-am plătit online un set de analize, am fost anunţat de departamentul de resurse umane că firma mă trimite să fac gratuit aceleaşi analize. Oricât ar fi fost de convenabil pachetul cumpărat de mine, se dovedea acum în plus. Aşa că am notificat clinica de renunţare la serviciul achiziţionat şi mi-am primit banii înapoi pe card.
E foarte important să ştii că, în cazul în care comerciantul a omis să-ţi transmită informaţiile obligatorii, termenul în care poţi să denunţi unilateral contractul este de 90 de zile. Fii atent, întrucât obligaţia de a transmite anumite informaţii clienţilor se consideră îndeplinită în cazul în care furnizorul unui serviciu afişează informaţiile într-o formă clară, vizibil şi permanent, în interiorul paginii de web prin intermediul căreia este oferit serviciul respectiv.
În cazul în care denunţi unilateral contractul, comerciantul are obligaţia să-ţi ramburseze sumele plătite, fără a-ţi solicita cheltuieli de transfer, în cel mult 30 de zile, dacă nu aţi convenit altfel. Chiar şi atunci când comerciantul constată că nu are disponibile produsele sau serviciile achiziţionate de tine, este obligat ca în 30 zile de la lansarea comenzii să-ţi returneze banii, neavând dreptul de a-ţi livra un produs sau serviciu de o calitate/ preţ echivalente (dacă nu a fost prevăzut în contract).
Totodată, comerciantul nu-ţi poate solicita un preţ suplimentar pentru utilizarea unui anumit instrument de plată.
- Notă: Pentru întrebări legate de plăţile cu cardul pe internet puteţi scrie la adresa plationline[at]evz.ro sau vizitaţi www.visa.ro pentru mai multe informaţii.
EFICIENT
5 sfaturi pentru shopping online
- Citeşte cu atenţie condiţiile pe care le accepţi pe site sau în contract
- Cumpără de la comercianţi cunoscuţi sau caută informaţii în legătură cu aceştia pentru a te asigura că au o reputaţie bună
- Păstrează o evidenţă a tranzacţiilor efectuate pe internet, inclusiv a paginii de internet a comerciantului
- Multe magazine îţi pot trimite pe e-mail detaliile achiziţiei efectuate - asigură-te că le-ai salvat sau imprimat
- Fii atent la ce informaţii oferi comercianţilor: nu este necesar CNP-ul sau PIN-ul cardului, ci doar codul CVV2 (acele ultime trei cifre de pe spatele cardului, care ţi se solicită, alături de numărul cardului, de fiecare dată când plăteşti online)
Citiţi şi:
- Cum să profiţi de pe urma cumpărăturilor cu cardul pe internet
- Nu reuşeşti să ajungi să-ţi plăteşti întreţinerea? Unii o plătesc online
- Pune-ţi cardul la contribuţie!
- Eşti client al magazinelor online? Află ce înseamnă "activation during shopping"