Producătorii au găsit o metodă inedită de a păcăli clienții. Folosesc așa-numitele „pachete de înșelăciune”, care le permit să crească prețul unui produs fără a fi făcută vreo modificare la raft. Puțini sunt cei care observă diferența. Clienții trebuie să verifice eticheta pentru a-și putea da seama de înșelăciune. Metoda nu este folosită doar în România, ci și alte țări.
Prețul alimentelor poate fi schimbat fără a se face vreo modificare la raft. Producătorii folosesc o strategie pe care puțini clienți o cunosc. Este vorba despre „pachetele de înșelăciune”, care le permit producătorilor să vândă mai puțin produs, la același preț. Marile companii se bazau pe faptul că oamenii nu citesc eticheta, însă plângerile cu privire la creșterea ascunsă a prețului au început să se înmulțească.
Centrul de Consiliere pentru Consumatori din Hamburg organizează anual un fel de vot, unde sunt desemnați cei mai mari „trișori” ai anului. În 2022, margarina „Rama” a fost cea mai mare păcăleală pentru consumatori. Deși ambalajul avea aceeași dimensiune ca cel anterior și prețul a rămas constant, conținutul era redus cu 100 de grame.
„Atunci când conținutul se micșorează, dar nu și ambalajul, consumatorii abia dacă au șansa de a observa această înșelătorie. În plus, având în vedere că grăsimea tartinabilă este un produs alimentar cumpărat în mod frecvent, care este aproape întotdeauna oferit în pachete de 500 de grame, abordarea este deosebit de nerușinată. Niciodată nu am mai primit atât de multe plângeri cu privire la un produs”, a precizat Centrul de Consiliere a Consumatorilor într-un comunicat de presă.
Producătorii păcălesc clienții cu ambalaje frauduloase
Un alt produs desemnat unul dintre cei mai mari „trișori” ai anului 2022 este „Leerdammer”, brânză feliată. Reclamele acestui aliment promit „o felie în plus”, însă, în realitate, clienților li s-a oferit un pachet cu 20 de grame mai puțin.
Locul trei în topul producătorilor care și-au păcălit clienții cu „pachetul de înșelăciune” este celebrul anticalcar „Calgon”. Locul patru este ocupat de dulciurile Haribos „Goldbären” și locul cinci de chipsurile „Pringles” de la Kellog’s.
În ultimul an, Centrul de Consiliere a Consumatorilor din Hamburg a primit un număr mult mai mare de plângeri privind ambalajele frauduloase. Consumatorii au raportat nu numai produse de marcă, ci și produse de marcă proprie din comerțul cu amănuntul.
„Pachetele trebuie să fie întotdeauna umplute până la refuz. În cazul unor cantități reduse de umplutură, ambalajele trebuie să fie, de asemenea, mai mici în mod corespunzător. În plus, ar trebui să se indice cantitatea de umplere veche și cea nouă, precum și reducerea în procente”, susține un activist pentru protecția consumatorilor, potrivit heute.at.