Cum scade CFR durata călătoriei: opriri mai puţine, trenuri scurte

Cum scade CFR durata călătoriei: opriri mai puţine, trenuri scurte

Pentru prima dată în ultimii 20 de ani, noul Mers al Trenurilor va aduce o reducere a timpului de călătorie pe calea ferată, care nu se datorează, însă, investiţiilor în infrastructură.

Din cauza fondurilor insuficiente, care au dus la degradarea accentuată a stării infrastructurii feroviare, an de an, în ultimele două decenii, schimbarea Mersului Trenurilor a însemnat o lungire a duratei oficiale a călătoriei. Practic, întârzierile erau incluse în Mersul Trenurilor. Anul acesta, vom avea însă de-a face cu o premieră. Nu numai că durata călătoriei nu va mai creşte, ci, dimpotrivă, va scădea pe toate magistralele, promit oficialii CFR Călători.

Nu, nu este vorba de investiţii masive în infrastructură care s-ar fi finalizat de curând şi, deci, să putem "zbura" pe şine ca TGV-ul. Într-adevăr, s-au încheiat în mare parte lucrările de modernizare pe Bucureşti - Constanţa şi Câmpina - Predeal, însă nu de aici rezultă economiile de timp.

Artificii pentru scurtarea călătoriei

Ne puteți urmări și pe Google News

Practic, societatea feroviară de stat a făcut câteva artificii. "S-au ridicat anumite restricţii de viteză pe unele magistrale. În plus, am redus la minimum posibil timpii tehnologici (staţionări pentru decuplări de vagoane etc. - n.r.) şi am anulat anumite opriri pentru care nu exista cerere. Nu în ultimul rând, am recalculat timpii de parcurs, prin reducerea tonajului trenurilor de la 800 la 500 de tone", a declarat, pentru Capital, directorul de exploatare al CFR Călători, Valentin Dorobanţu. Adică, va scădea numărul de vagoane din care este formată o garnitură.

Ce economii de timp se realizează din decembrie? De la Bucureşti la Galaţi, durata călătoriei va scădea de la patru ore la trei ore şi 35 minute. Drumul cu Intercity de la Bucureşti la Arad va fi mai scurt cu 45 de minute (11 ore în loc de 11 ore şi 45 de minute), iar până la Oradea, cu două ore.

Şi la Timişoara bucureştenii vor ajunge mai repede cu 25 de minute, timpul de parcurs fiind redus la opt ore şi 10 minute. Însă, pe ruta Bucureşti - Arad, planurile CFR Călători ar putea fi date peste cap de începerea lucrărilor de modernizare, cu fonduri europene, pe mai multe sectoare.

Tot odată cu intrarea în vigoare a noului Mers al Trenurilor va interveni şi o altă modificare, fiind schimbată încadrarea garniturilor.

Personalele, acceleratele şi rapidele vor deveni istorie, locul lor fiind luat de trenurile Regio şi Interregio. Acestea din urmă sunt, în general, fostele accelerate şi rapide.

Două trenuri într-unul singur

În conformitate cu modelele german şi elveţian, după care sau inspirat cei de la CFR Călători, fiecare categorie de tren va avea definite foarte clar condiţiile minimale pe care trebuie să le ofere pasagerilor, legate de confort şi viteza de deplasare.

De exemplu, un tren Interregio nu va putea opri într-o haltă fără sală de aşteptare şi nici nu va putea circula cu o viteză medie comercială mai mică de 45 km/oră.

Cum, însă, nu peste tot în ţară infrastructura permite acest lucru, s-a ajuns la o soluţie de compromis, şi anume "două trenuri într-unul singur". Este cazul actualului tren accelerat 1643, Bucureşti Nord-Sighetu Marmaţiei. Din decembrie, el va circula în regim de Interregio de la Bucureşti la Salva, iar de acolo până la destinaţia finală, ca Regio. Cei care vor lua trenul pe secţia Salva-Sighetu Marmaţiei (118 km parcurşi în patru ore!) vor plăti tarif de personal.

La fel se va întâmpla şi cu actualele trenuri accelerate şi rapide, viitoare Interregio, care leagă Bucureştiul de Botoşani, Bicaz, Târgu Mureş, Bistriţa, Zalău şi Reşiţa.

În ceea ce priveşte trenurile Intercity, numărul acestora va creşte la 28, faţă de 20 în prezent. Odată cu noul Mers al Trenurilor, pe relaţia Bucureşti-Constanţa vor circula patru trenuri Intercity, care vor ajunge la malul mării în două ore şi 30 de minute.

În funcţie de cerere, CFR Călători studiază posibilitatea ca, în sezonul estival, pe ruta Bucureşti - Constanţa să fie introduse trenuri din oră în oră. În general, garniturile Intercity vor pleca în intervalul 7.00-7.30 dimineaţa şi se vor întoarce în jurul orei 16.30- 17.00.

"S-au ridicat unele restricţii de viteză, am redus la minimum timpii tehnologici şi am anulat anumite opriri." VALENTIN DOROBANŢU, director exploatare CFR Călători

RUTĂ

Cadenţa trenurilor spre Ploieşti

O noutate este că pe ruta Bucureşti-Braşov vor circula zilnic patru perechi de trenuri Regio, faţă de numai o pereche de personale în prezent. De asemenea, spre Ploieşti va exista o cadenţă a garniturilor. Din Bucureşti vor pleca spre Ploieşti Sud şi, mai departe, spre Moldova, trenuri la fix şi la şi jumătate. Orele de plecare spre Ploieşti Vest vor fi la şi 15 minute şi la şi 45.

Totodată, vor fi introduse şi unele noi rute de lung parcurs, pe care vor circula trenuri Interregio: Constanţa-Bucureşti- Braşov, Constanţa-Bucureşti- Braşov-Cluj Napoca-Oradea, Constanţa-Buzău-Adjud- Miercurea Ciuc-Satu Mare. Citiţi şi:

  • DEZBATERE: Este justificată majorarea tarifelor la bilete de tren?
  • CFR Călători îşi modernizează locomotivele
  • Scumpirea biletelor CFR stopează pierderile, dar ar putea alunga clienţii
  • CFR, cele mai scumpe căi ferate din regiune