Firmele mici şi mijlocii încearcă să reziste, în pofi da consumului redus, dar şi a unui mediu de afaceri neprietenos
Reducerea consumului populaţiei şi administraţiei loveşte dur firmele mici şi mijlocii din România. Pentru acestea, scăderea cererii interne este cea mai mare dificultate cu care se confruntă, fiind menţionată de peste 60% dintre cei 1.716 întreprinzători din întreaga ţară care au participat la un sondaj al Consiliului Naţional al IMM-urilor din România (CNIPMMR). Din păcate, perspectivele nu sunt de natură să le aducă veşti bune: deprecierea leului va avea ca impact imediat restrângerea consumului, în condiţiile în care românii, speriaţi de incertitudine, se vor limita la achiziţiile de necesitate urgentă. Faţă de anul trecut, când 74% dintre IMM-uri considerau că majorarea vânzărilor pe piaţa internă este o oportunitate de afaceri, anul acesta procentul s-a redus la circa 64%. Tot în scădere faţă de 2011 în rândul oportunităţilor de afaceri se află şi asimilarea de noi produse şi penetrarea pe noi pieţe. În schimb, a crescut procentul firmelor care mizează pe creşterea exporturilor (12%, faţă de 7% anul trecut), folosirea noilor tehnologii (30%, faţă de 28%, în 2011) şi pe parteneriatele de afaceri (31% faţă de 28,5%, anul trecut).
Un procent mai mare de întreprinzători, 69,61%, consideră că evoluţia mediului de afaceri din România este stânjenitoare pentru dezvoltarea afacerii, faţă de 54,45% în 2011.
Nici la cinci ani de la aderarea României la Uniunea Europeană, majoritatea firmelor mici nu este interesată să desfăşoare proiecte finanţate din fonduri europene. Întrebaţi în legătură cu accesarea banilor UE, aproape 80% din întreprinzători spun că nu sunt interesaţi sau nu răspund. 16% se informează în legătură cu această modalitate de finanţare şi doar 0,93% dintre repondenţi au primit aprobarea pentru un proiect depus.