Televiziunea publică germană a anunțat luni că a încetat să difuzeze un documentar despre prostituție. Vestea a provocat un adevărat șoc, dat fiind că filmul câștigase anul trecut un premiu naționaL.
Cum ne mai minte televiziunea? Decizia trustului este, însă, cât se poate de normală, dat fiind că filmul era plin de scene filmate cu actori.
Cum ne mai minte televiziunea?
„Lovemobil”, serial finanțat și din fonduri nord-americane, urmărește povestea femeilor care își vând trupurile în autocaravane pe șoselele din nordul Germaniei. Filmul a făcut mare vâlvă la lansarea de anul trecut.
Atac terorist în inima Americii! Planul nebunesc al Iranului
O anchetă internă a canalului NDR a scos, însă, la iveală faptul că filmul regizoarei Margarete Lehrenkrauss „prezintă o mulțime de scene care nu sunt autentice”. „Cu siguranță, filmul ar trebui să se bazeze pe cercetări efectuate de câțiva ani de către regizor (...), dar protagoniștii centrali ai filmului nu își povestesc experiențele personale, ci joacă un rol”, se arată în comunicatul trustul NDR.
„Multe situații au fost reconstituite sau puse în scenă” cu actori profesioniști sau cu prietenii autorului.
Cum ne mai minte televiziunea? Premiu pentru regie?
Cazul este cu atât mai jenant cu cât această producție a primit Premiul documentar național al anului 2020 în Germania.
Mai mult, producția a fost nominalizată la Premiul german pentru producția de televiziune, Grimme, și selectată de mai multe festivaluri. Autoarea documentarului, citată în comunicatul de presă, recunoaște că a folosit actrițe și actori.
Dubai, capitala plăcerilor interzise. Fața întunecată a bogatului emirat
Lehrenkrauss afirmă că „regretă” situația, dar a susținut că canalul nu i-a cerut niciodată detalii despre producție. „Nimic nu a disimulat realitatea” pe care o trăiesc prostituatele întâlnite în timpul cercetărilor sale. „Realitatea pe care o arăt în film este autentică”, ne asigură ea.
NDR asusține, însă, că „filmul Lovemobil nu îndeplinește criteriile filmului documentar”. „Oferă audienței o impresie de autenticitate care nu există în realitate”, a spus directorul de programe al canalului, Frank Beckmann.
Nu e prima oară când credibilitatea presei din Germania este zdruncinată. În 2018, săptămânaluk de stânga Der Spiegel a dezvăluit că unul dintre cei mai cunoscuți jurnaliști ai săi, Claas Relotius, era de fapt un impostor. Reporterul premiat pentru mai multe articolele obișnuia să prezinte investigații în care mare parte din personaje și erau pur și simplu inventate, scrie Le Figaro.