Cum distrug austriecii ținuturile sălbatice din România. Raliuri organizate sub pretextul de trasee turistice

Off-road-urile prin zonele sălbatice sunt interzise în Austria și în Elveția. SURSA: Dreamstime

După ce ne-au refuzat categoric în Schengen sau au tăiat mii de hectare de pădure din țara noastră, Austria a mai găsit o modalitate de a ne sfida: organizează turnee de raliuri de mașini în ținuturi sălbatice din România, sub pretextul unor circuite turistice. De asemenea, organizatorii au realizat un ghid despre țara noastră. Pe români îi numesc băștinași care trăiesc în sărăcie lucie.

Raliurile off-road, care includ parcurgerea cu mașini sau motociclete a unor zone sălbatice, pe teren accidentat, au fost interzise de multe țări din Uniunea Europeană din cauza agresivității asupra mediului înconjurător. Pentru a limita efectele distructive, acolo unde sunt acceptate, competițiile sunt strict controlate de federațiile sportive naționale, care își asumă responsabilitatea organizării, verificării mașinilor și protecției sportivilor participanți.

În România, însă, au găsit o metodă de a fenta aspectele legate de mediul înconjurător: organizează competiții off-road, sub pretextul că, de fapt, acestea sunt circuite turistice. Un astfel de exemplu este SuperKarpata Trophy, care a avut startul duminică, în munții Banatului.

Off road-urile prin pădurile sălbatice sunt interzise în Austria și în Germania

Acest gen de excursii prin arii protejate sau parcuri naturale sunt interzise sau drastic restrânse în Austria, Elveția, Germania din cauza agresivității lor asupra mediului și a opoziției populației locale. Pandemia a oprit „tradiția” și acum s-a reluat SuperKarpata Trophy, organizat de o firmă din Austria. La turneu participă echipaje din nouă țări. Traseul este atrăgător și plin de momente care pot crește adrenalina - într-o zonă de mii de kilometri pătrați din Carpații de sud-est, din zona Caraș-Severin a Banatului.

Ghid turistic jignitor la adresa României

Concurenții se pare că au primit și un ghid despre țara noastră, care este mai mult decât jignitor.. Participanții sunt avertizați și instruiți cum să procedeze după ce au ieșit din spațiul Schengen, ocrotitor al civilizației, în care „băștinașii” nu au acces prin „grija” guvernului austriac.

Cităm câteva din recomandările de pe, deloc măgulitoare pentru țara-gazdă a „evenimentului unic la nivel mondial”, care „nu este doar un eveniment sportiv, ci un mare festival care implică poporul român”. Cum este prezentat „festivalul”?

„În orașele mari, așa cum este desigur în țările mai sărace, se recomandă prudență generală”. Apoi participanții trebuie să știe că „situația din spitalele locale nu corespunde standardelor europene”, iar schimburile de bani se fac doar la bănci. O altă prețioasă informație pentru șoferii mașinilor care vin la competiție este că vor întâlni pe șosele „trăsuri trase de cai” și sunt în situația să „împartă drumul cu animale de toate felurile”, apare scris pe site-ul Trofeului SuperKarpata.

Ce spun austriecii: „Noi ne plimbăm prin păduri, nu concurăm”

Firma din Austria care mobilizează participanții la SuperKarpata Trophy se sustrage acestor exigențe de control și reglementare, declarând cu de la sine putere că acest concurs nu e o competiție sportivă, ci o simplă „expediție turistică”, având scopul de a cunoaște frumusețile patriei noastre. Pentru a întări caracterul turistic, pe site-ul Trofeului este aninată și frunza „istorică” lansată cu scandal de Elena Udrea pentru a promova brandul de țară, scrie Jurnalul.ro.

Spre deosebire de alte competiții off-road, participanții la evenimentul în cauză au libertatea de a alege un traseu primind hărți care le arată coridorul de deplasare. La SuperKarpata, concurentul departajat de timp ca un criteriu de clasament pentru a obține trofeul, găsește drumul prin coridor cu propriul echipament de navigație, deci are un traseu pe care îl alege singur. Zonele coridoarelor sunt în mare parte împădurite, deluroase și muntoase, dar populate.

Ce spune statutul FRAS

Potrivit legii, sportul este o activitate de interes național, sprijinită de statul român, iar Federațiile sportive naționale sunt structuri de interes național și de utilitate publică. Or această competiție nu este susținută de Federația Române de Automobilism Sportiv (FRAS).

„FRAS este unica structură sportivă de interes național autorizată să reglementeze, să organizeze, să controleze întreaga activitate de automobilism sportiv desfășurată pe teritoriul României”. În continuare se menționează explicit că automobilismul sportiv cuprinde „toate întrecerile, competițiile, concursurile, paradele, evenimentele, manifestările desfășurate pe teritoriul României, care se finalizează prin stabilirea unui record, clasament sau ierarhii, atribuit de organizatori participanților pe automobile de competiție, pe baza criteriilor impuse și acceptate de aceștia, anterior întrecerii sportive”, se arată în statutul FRAS.

Întrecerile off-road fac parte din aceste competiții și ele se înscriu în calendarul FRAS și sunt coordonate de Comisia Națională off-road a federației, care colaborează cu autoritățile centrale și locale pentru a asigura siguranța participanților și a respectării normelor de mediu.