Cele 5 milioane de euro alocate programului de sprijinire a tinerilor antreprenori au fost epuizate în 2011, pentru acest an urmând să fie alocată aceeași sumă.
Criza nu l-a ocolit pe tânărul Ștefan Paraschiv, din București, el fiind disponibilizat de la firma la care lucra din cauza dificultăților financiare. Povestea sa s-a transformat însă într-una de succes în momentul în care a aflat din mass-media de programul de stimulare a tinerilor antreprenori. În mai 2011 a deschis o firmă de geodezie, topografie și cadastru, după care a aplicat în cadrul programului, cu un plan de afaceri însumând circa 18.000 de euro. ”Am făcut proiectul singur, folosind informațiile de pe internet. A fost ușor de făcut, nu a fost nevoie să apelez la vreo firmă de consultanță”, povestește tânărul antreprenor. 548 de antreprenori sprijiniți anul trecut Planul de afaceri a fost de altfel unul simplu, axat pe achiziția a două aparate de ultimă generație necesare pentru a porni afacerea. Pentru contribuția proprie a făcut un credit la CEC, banca parteneră în cadrul programului. De la înființarea firmei până la primirea banilor au trecut aproximativ 6 luni, iar singurele neajunsuri întâmpinate au fost creștarea prețului aparatelor din cauza deprecierii leului și necesitatea de a plăti TVA-ul din banii proprii. La fel ca el au mai fost, în anul 2011, 547 de antreprenori care s-au încadrat în bugetul de 5 milioane de euro al proiectului, potrivit vicepreședintelui AIPIMM, Dumitru Nancu. Rata de absorbție în program este de 100% și va rămâne la fel, eventualele diferențe între sumele alocate proiectelor și cele plătite efectiv urmând să meargă către lista de rezervă, de peste 200 de firme. Numărul celor care au depus planuri de afaceri a fost de 1256, însă bugetul alocat nu i-a putut cuprinde decât pe cei 548. Succesul programului este dat și de înființarea a circa 4.500 de firme de tip SRL-D, chiar dacă nu toate au depus cereri de ajutor financiar. O parte a acestora au fost înființate în acest fel pentru a beneficia de scutirea de la plata taxelor de înregistrare. Ce trebuie să știți înainte de a aplica Pentru a participa la program trebuie înființată o firmă de tip SRL-D, pentru care taxele de înregistrare sunt suportate de stat. Înscrierea și depunerea planului de afaceri se fac online, la adresa de internet http://programenationale2012.aippimm.ro/stimulare-tineri/login/. Ulterior, aplicațiile sunt evaluate și acceptate sau nu. Pentru a fi acceptat e nevoie de un plan de afaceri coerent și de atingerea unui punctaj de 60 din 100, minimul posibil fiind de 50 de puncte. Firma trebuie să aibă cel puțin 2 angajați, iar 50% din profit să fie reinvestit în fiecare an. În afară de ajutorul de cel mult 10.000 de euro, însemnând maximum 50% din valoarea planului de afaceri, statul mai oferă garanții de cel mult 80% la un credit luat pentru implementarea proiectului și scutirea de contribuții sociale ale angajatorului pentru cel mult 4 angajați. Banii pot fi folosiți pentru cumpărarea de active (terenuri, construcții, echipamente, mobilier), sau pentru alte costuri cum ar fi materii prime, salarii, consultanță, servicii de training, publicitate, etc. Investițiile în active trebuie să reprezinte cel puțin 40% din proiect, iar cele pentru consultanță maximum 10%. Nu pot fi cumpărate decât active noi, cu respectarea legii achizițiilor publice. Printre cheltuielile neeligibile se numără TVA, ratele la credite sau impozitele către stat. Toate plățile se fac din contul firmei deschis la CEC Bank special pentru acest program, iar contribuția proprie a solicitantului trebuie depusă după semnarea contractului de finanțare, în același cont.