Chiar dacă, imediat după câştigarea alegerilor parlamentare, liderul PSD, Liviu Dragnea, i-a cerut premierului în funcţie, Dacian Cioloş, să amâne aceste relaxări fiscale, Guvernul a decis păstrarea lor în vigoare. 

Astfel, potrivit unui răspuns primit de EVZ de la Ministerul Finanţelor, potrivit art. 342 alin.(1) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, începând cu 1 ianuarie 2017 nivelul accizelor la carburanți va fi redus astfel:
•    Motorină – de la 1897,08 lei/1000 litri la 1518,04 lei/1000 litri
•    Benzină fără plumb – de la 2035,40 lei / 1000 litri la 1656,36 lei/1000 litri
•    Benzină cu plumb – de la 2327,27 lei/1000 litri la 1948,23 lei/1000 litri

De asemenea, ministrul Finanţelor, Anca Dragu, a anunţat că TVA va scădea la 19% de la 1 ianuarie, aşa cum era programat, potrivit prevederilor din Codul Fiscal. 

În urma acestor reduceri de taxe, preţul carburanţilor ar urma să scadă cu circa 45-50 de bani pe litru, potrivit calculelor comunicate EVZ de specialiştii din piaţă, bazate însă pe actualele cotaţii ale produselor petroliere şi cursul actual de schimb pentru dolar. În prezent, un litru de benzină şi motorină costă circa 5,40 lei/litru. În plus, mai trebuie avut în vedere că benzinăriile intră în noul an cu stocuri de carburanţi achiziţionaţi acum, cu taxele de la acest moment, aşa că rămâne de văzut care vor fi calculele companiilor petroliere.

Pe de altă parte, leul se depreciază continuu în raport cu dolarul american, cursul de schimb ajungând astăzi la valoarea de 4,3504 lei/dolar. De asemenea, petrolul a intrat pe un trend de scumpire, după ce statele membre OPEC s-au decis să reducă producţia. Aceste modificări s-au reflectat deja în preţurile la pompă în România.

Supraacciza de 7 cenţi pe litru a fost introdusă de fostul Guvern la 1 aprilie 2014, cu scopul declarat de a finanţa proiectele de intrastructură rutieră. Ulterior însă, fostul premier Victor Ponta a recunoscut că nu a fost un proiect bun, deoarece Executivul nu a reuşit să deblocheze procedurile pentru a investi banii în autostrăzi, dar aceasta a ajutat la asigurarea unui spaţiu fiscal.

Actualul ministru al Finanţelor, Anca Dragu, a declarat că suprataxa a fost introdusă de fapt pentru a compensa scăderea de încasări din reducerea CAS. „În momentul reducerii contribuţiilor se produce şi o reducere a încasărilor şi atunci a fost nevoie, cu atât mai mult cu cât România era într-un acord de finanţare cu Fondul Monetar Internaţional şi cu Comisia Europeană şi orice măsură fiscală trebuia să fie neutră din punct de vedere bugetar”, explicase Dragu, în luna mai a acestui an.