EVZ a testat Dacia Duster 4X4

EVZ a testat Dacia Duster 4X4

Duster 1.5 dCi 4x4, versiunea de top a noii game Dacia, este, de departe, cel mai complet şi vrednic model realizat de producătorul autohton. În numai şase ani, Dacia a trecut de la „maşina de 5.000 de euro” la un model care costă 15.000 de euro. O aberaţie? Nicidecum.

Loganul cel urâţel n-a plecat nicăieri, ba chiar a devenit un fel de vedetă a unei pieţe auto europene schimonosite de criza financiară. Dusterul – acesta este noul automobil care costă şi de trei ori mai mult – joacă într-o ligă superioară, unde reuşeşte, totuşi, să propună cel mai rezonabil preţ.

Primul SUV fabricat la Piteşti aduce o mulţime de premiere pentru un autoturism din noua eră Dacia – care a demarat odată cu lansarea proiectului Logan.

Patru noutăţi valoroase

Duster este întâiul model Dacia echipat cu ESP, tracţiune integrală, cutie de viteze manuală cu 6+1 trepte şi suspensie spate independentă, o „delicatesă” rezervată exclusiv versiunilor 4x4. Sistemul care cana lizează puterea motorului către ambele punţi a fost adaptat după cel utilizat de SUV-ul nobil Nissan Murano.

Fără a concura cu modelul nipon la capitolul look, Duster reuşeşte să fie o apariţie foarte credibilă şi plăcută pentru o maşină dintr-un segment necreditat cu reuşite estetice memorabile. Aprecierea nu este valabilă şi pentru cabină, care a rămas, din păcate, tributară vechilor metehne Dacia (nondesign, materiale plastice ordinare, organizare defectuoasă a comenzilor).

În versiunea de top, 1.5 dCi 4x4 Laureate – cea pe care am testat-o – asezonată cu mai toate opţionalele disponibile, Duster costă înspăimântător de mult pentru o Dacia – 17.255 de euro! La fel de adevărat este că va ajunge mai departe (pe drumuri neasfaltate) decât orice alt model din gama producătorului autohton şi chiar decât destule alte SUV-uri compacte.

Oraşul Pantelimon ne-a oferit o şansă aproape nesperată pentru a proba calităţile Dusterului în teren accidentat, după ce, din motive obiective, n-am mai putut face excursia planificată către munte. Ca pe multe câmpuri din jurul Bucureştiului, şi aici a apărut un important cartier de case pe pământ.

Din nefericire pentru cei care s-au mutat acolo, între care şi nişte prieteni mai anevoios de vizitat după ce au renunţat la civilizaţie, rămăşiţele vechiului ogor pot fi localizate oriunde ţi-ai arunca privirea. Şi nu ne referim la curţile oamenilor, ci la uliţele care brăzdează perime trul. După fiecare ploaie sănătoasă, solul se înmoaie brusc, iar căile de acces, devenite un noian de şleauri clisoase, abia se mai zăresc printre heleşteiele tulburi care se întind din poartă în poartă.

În noroi, ca peştele în apă

În acest cadru de vis pentru testarea unui vehicul 4x4, Dusterul şi-a croit drum cu autoritate şi disciplină, graţie cuplului consistent, disponibil la turaţii mici, şi, mai ales cutiei de viteze (etajată foarte scurt pe primele trepte), care a suplinit lipsa unui reductor. Nici măcar când roţile s-au afundat până aproape de osii în glod, maşina nu a putut fi oprită – o reuşită pe care chiar nu mizam.

Pe drumuri normale, Dusterul pare mai puţin impresionant, dar la fel de onest. Suspensia, mai dură decât la Logan, stânjeneşte pe denivelări scurte, la fel şi zgomotul exagerat provenit de la motor. Schimbătorul de viteze (cu curse precise şi la fel de scurte precum treptele) trebuie întrebuinţat intens în oraş, pentru a rămâne în banda potrivită de turaţii. Consumul lasă de dorit. Ţinuta de drum corectă pentru o maşină de acest gen este completată iscusit de o poziţie la volan neaşteptat de comodă.

Aceasta este, fără niciun dubiu, cea mai bună maşină produsă de Dacia.

CASETA TEHNICĂ

Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 Laureate

  • Lungime (mm): 4.315
  • Lăţime (mm):  1.822
  • Înălţime (mm): 1.695
  • Ampatament (mm): 2.673
  • Nr. locuri:  5
  • Portbagaj (l): 443/1.604
  • Volum rezervor (l): 50
  • Greutate (kg): 1.369
  • Suspensie faţă: independentă
  • Suspensie spate: independentă
  • Cilindree (cmc):  1.461
  • Frâne faţă: discuri ventilate
  • Frâne spate: tamburi
  • Putere maximă (CP/rpm):  110/4.000
  • Cuplu maxim (Nm/rpm): 240/1.750
  • Transmisie : integrală, 6+1 M
  • Viteză maximă (km/h): 168
  • Acceleraţie 0-100 km/h (s): 12,5
  • Combustibil: motorină
  • Consum mediu (l/100 km): 5,6
  • Consum urban (l/100 km): 6,5
  • Consum extraurban (l/100 km): 5,3
  • Consum minim în test (l/100 km): 6,2
  • Consum maxim în test (l/100 km): 12,2
  • Emisii CO2 (g/km): 145 (Euro 5)
  • Garanţie: 3 ani sau 100.000 km
  • Taxa de poluare (lei) : 0
  • Impozit anual (lei) : 60
  • Preţ minim cu TVA (euro): 15.600
  • Preţ model testat cu TVA (euro) : 17.255

Dotări: Patru airbaguri (pt. locurile din faţă), ABS, ESP, aer condiţionat, închidere centralizată cu telecomandă, servodirecţie, geamuri şi oglinzi acţionate electric, radio-CD (MP3) cu comenzi pe coloana de direcţie, jante din aliaj (16 inchi), tapiserie din piele, proiectoare ceaţă, volan şi scaun şofer reglabile pe înălţime, banchetă rabatabilă 1/3 – 2/3, bare pavilion, computer bord, vopsea metalizată, Pack Look.

Modele concurente: Skoda Yeti, Toyota RAV4, Kia Sportage, Hyundai Tucson, Fiat Sedici

Ne puteți urmări și pe Google News