Criza de pe piaţa auto: avantaj client 50 de euro pe lună

Criza de pe piaţa auto: avantaj client 50 de euro pe lună

Dacă în august 2008, pentru o maşină de 15.000 de euro, rata lunară era de 347 de euro, prin discountul oferit în prezent de dealer, preţul poate ajunge la 12.000 de euro, adică 295 euro pe lună.

Chiar dacă dobânzile la creditele auto au crescut în ultimele luni ale anului trecut, dar şi la începutul anului acesta, scăderea preţurilor la maşinile noi a făcut ca achiziţia unui autoturism să devină mult mai avantajoasă. Astfel că, deşi aceste reduceri nu se vedeau la preţurile de listă, pentru a obţine un discount potenţialul cumpărător trebuia să meargă direct la dealer. Printre cele mai mari reduceri s-au remarcat cele de la Toyota Avensis, modelul vechi, de 3.000-4.000 de euro, la fel şi la toată gama Volkswagen.

Un alt exemplu, un Fiat Linea, scos la vânzare la începutul lui 2008 cu circa 17.000 de euro, a ajuns, prin oferta specială a dealerului, la 11.000 euro (5.500 euro la achiziţie, restul de 5.500 peste un an). Totodată, un Nissan Pathfinder care se vindea anul trecut cu peste 35.000 euro, recent a ajuns la puţin peste 20.000 euro.

Dealerii de maşini încearcă să supravieţuiască acestei perioade reducând serios preţurile la maşinile noi şi diminuându-şi flotele proprii de autoturisme prin vânzarea acestora ca maşini secondhand. La autoturismele noi, reducerile sunt, în medie, de 20-30%, iar la cele rulate, majoritatea cu 30.000-40.000 de kilometri parcurşi, preţurile se situează la jumătate faţă de valoarea iniţială a maşinilor. Eforturile comercianţilor de autoturisme sunt umbrite de blocajul care persistă în domeniul bancar. Majoritatea băncilor nu mai acordă credite auto deloc.

S-au dus ofertele „interesante”

Anul trecut în septembrie, la CEC Bank, un credit auto de 14.000 de euro pe 10 ani, cu garanţie pe maşină şi obligativitatea unei asigurări full CASCO, se transforma în rate de 650 de lei pe lună (la care se mai adăuga şi valoarea asigurării). Acum, la o sumă cu aproape 50% mai mică, rata percepută este cu 50% mai mare decât cea de anul trecut. Unul dintre motive este că CEC acordă credite personale fără garanţii, pe o perioadă maximă de cinci ani.

Nu mai sunt valabile nici măcar ofertele băncilor care cereau ca la creditul auto jumătate din valoarea maşinii să fie achitată “din mână” de către client. Singura soluţie oferită de bănci pentru a-ţi cumpăra o maşină este ori cea a creditului de nevoi personale (unde DAE ajunge şi la 30%), ori cea a unui credit cu garanţii reale, situaţie în care eşti pus să garantezi cu casa suma împrumutată.

Pentru 10.000 de euro luaţi acum printr-un credit de nevoi personale pe 10 ani, rata cerută de bănci este cuprinsă între 780 şi 1.100 de lei. În aceste condiţii, leasingul recâştigă puţin teren în faţa creditului auto. La aceeaşi sumă împrumutată de o firmă de leasing, rata se ridică la 900-1.000 de lei, însă ea include şi asigurarea full CASCO a autoturismului. În plus, în acest caz, perioada de rambursare este de doar cinci ani.

Restricţiile, simţite din plin

„Băncile au venit cu restricţii în ultimul an privind suma maximă ce poate fi acordată sau perioada maximă a creditului, însă nu cu aceeaşi intensitate ca în situaţia creditelor de nevoi personale fără ipotecă. De asemenea, a fost crescut uşor şi avansul minim solicitat. Toate însă au majorat simţitor costurile”, ne-a declarat Alexandra Popa, reprezentanta Conso.ro.

La venitul minim necesar pentru a obţine un credit auto s-a înregistrat o tendinţă asemănătoare celorlalte tipuri de credite. Dacă în august 2008 aveam un grad de îndatorare de 70%, atunci venitul minim necesar pentru o familie for mată din două persoane pentru a obţine 12.000 euro era de 540 euro. „Dacă luăm în considerare un grad de îndatorare de 40% atunci venitul minim pe care aceeaşi familie trebuie să-l obţină pentru a lua creditul auto de 12.000 euro este de aproximativ 850 euro”, a adăugat Popa.

BUSINESS Criza s-a dovedit a fi bună pentru clienţi

Ieşeanul Andrei Secară, în vârstă de 23 de ani, a reuşit în acest an să-şi ia maşina mult dorită după zeci de drumuri pe la dealerii auto. În 2008 automobilul („Citroen C4”) pe care pusese ochii costa 16.000 de euro, iar în luna mai a acestui an preţul ei de vânzare a ajuns la 12.000 de euro, cu 25% mai ieftin.

„În 2008, dobânda anuală inclusă în ratele pentru maşină era de 15%, iar acum este de 9%. În plus, în 2008 firmele de leasing nu acceptau sistemul de coplată, acum am reuşit să-l trec coplatnic pe tatăl meu care lucrează de 13 ani în Franţa cu acte în regulă”, ne-a declarat ieşeanul. Totodată acesta spune că una dintre condiţiile principale pentru a i se acorda leasingul a fost ca venitul său lunar cumulat cu cel al tatălui să însumeze peste 4.000 de lei.

„Condiţia ca să mi se accepte leasingul a fost ca venitul meu lunar cumulat cu cel al tatălui meu să fie de 4.000 lei. Am achitat pentru maşină un avans de 2.300 de euro, m-am încadrat la limită. Plătesc lunar, vreme de 3 ani, o rată de 275 de euro, iar asigurarea CASCO mă costă 1.500 lei pe an”, a mai afirmat Secară. Prin sistemul de coplată, introdus de instituţiile financiare nebacare din dorinţa de a-şi salva afacerile, persoana în cauză a reuţit să-şi cumpere un automobil cu toate dotările.

„Cu cei 2.300 de euro pe care îi aveam nu puteam decât să îmi iau un hârb ori să mă uit la bani şi să merg acasă tot cu Dacia ruginită pe care o conduc la serviciu, asta cât îmi mai permitea şeful”, a declarat Andrei Secară, de profesie şofer. La începutul anului reprezentanţii companiilor de leasing preconizau un an dezastruos pentru afacerile lor. Potrivit acestora, finanţarea pentru diferite afaceri ar fi urmat să scadă cu cel puţin 30%. Prevestirea venea după ce businessul scăzuse în ultimul trimestru din 2008 cu peste 60%. (Maria Craus)

Mâine în Evenimentul zilei

Vânzarea autoturismului vechi a devenit o pacoste pe vreme de criză. O parte dintre români apelează la firme de profil, alţi îşi schimbă maşina veche cu o nouă, prin leasing.

Ne puteți urmări și pe Google News