Contraperformanţă. Milionarii își pierd banii și libertatea în investițiile din sport
- Felix Mihai Badea
- 4 aprilie 2017, 00:00
Cu mici excepții, mai toți antreprenorii care au investit în sportul românesc s-au retras după câțiva ani, cu conturile mai goale, cu reputația pătată și, de cele mai multe ori, cu dosare penale
Dincolo de numele grele care apar zi de zi în presă și de cancanurile care le însoțesc de cele mai multe ori, există zeci, poate chiar sute alte de cazuri în care antreprenorii autohtoni șiau pus banii și, uneori, experiența în slujba sportului. În unele situații au apărut și performanțe, în altele acestea întârzie să se arate, dar de mai multe ori apar semne de întrebare privind motivația reală a investiției, dispute cu beneficiarii și partenerii, ba chiar și investigații penale.
FOTO: Ilie Carabulea
Se bagă bani în cluburi autohtone
În ciuda experiențelor neplăcute prin care au trecut mulți dintre cei care au amestecat afacerile cu sportul, încă sunt milionari care mizează sume importante pe cluburile autohtone. Să-l luăm, de exemplu, pe fostul internațional Gheorghe Hagi. Conform propriilor declarații, acesta a investit în infrastructura și jucătorii de la Viitorul Constanța 10 milioane de euro. „Fotbalul mi-a dat atâtea, naționala noastră nu e cea mai puternică, dar a produs mereu mari talente”, a declarat „Regele” într-un recent interviu pentru presa italiană. În 2015, Fotbal Club Viitorul SA a raportat o cifră de afaceri de 27 de milioane de lei și un profit net de 5,5 milioane.
FOTO: Ion Țiriac
Un alt caz celebru este cel al magnatului Ion Țiriac, care a inaugurat în luna decembrie a anului trecut un patinoar acoperit în Otopeni. Investiția, de 3,6 milioane de euro, a fost suportată din fonduri proprii. Iar faptul că patinoarul Mihail Flamaropol din Capitală a fost demolat în urmă cu un an în vederea reconstrucției face ca arena de 500 de locuri a lui Țiriac să fie singura de acest gen din zona București-Ilfov (dacă nu punem la socoteală cele câteva patinoare de agrement din incinta mallurilor).
Despărțiri nedorite
În unele cazuri, despărțirea de echipa finanțată nu e una benevolă. Patronul CFR Cluj, Arpad Paszkany, de pildă, a fost plasat sub control judiciar în iulie 2016 într- o anchetă a DIICOT în care este suspectat de însușirea ilegală a unei sume din bugetul echipei. Printre măsurile dispuse se număra și interdicția de a lua contact cu angajații clubului său, lucru care l-a afectat serios pe antreprenorul ardelean. Măsura a fost ridicată de instanță aproape jumătate de an mai târziu.
FOTO: Sebastian Ghiță
Finanțatori cu dosare
Probleme sunt și în baschet. Pe vremea când nu avea încă probleme cu legea, omul de afaceri prahovean Sebastian Ghiță a înființat la Ploiești un club, Asesoft, pe care l-a sponsorizat cu sume generoase (circa un milion de euro pe an, susțin sursele din domeniu). Iar performanțele nu au întârziat să apară. Doar că banii nu au venit doar din conturile antreprenorului, ci și din fonduri publice. Iar modul în care a fost finanțată echipa, mai exact sumele primite în 2013 de la Primăria Ploiești în mod ilegal, după cum au constatat procurorii, i-au adus lui Ghiță un dosar penal. În februarie 2015, omul de afaceri a anunțat că nu va mai sponsoriza clubul ploieștean.
Un alt om de afaceri cu probleme penale, Ilie Carabulea, cunoscut ca fondator al Atlassib și Banca Carpatica, a investit de asemenea în baschet. Sumele cu care a sponsorizat CSU Sibiu acopereau cam un sfert din bugetul anual al clubului. Însă contractul de finanțare s-a terminat la finele lui 2015 și nu a mai fost reînnoit, ceea ce a făcut ca echipa sibiană să întâmpine anumite dificultăți financiare. Care, în lipsa unui sponsor puternic, sunt greu de depășit. „Au fost contacte foarte multe în această perioadă pentru atragerea partenerilor alături de noi, am avut discuții, dar deocamdată nu avem nimic concret”, dezvăluia anul trecut directorul CSU, Horațiu Floca. Situațiile de genul acesta nu sunt, din păcate, rare. Fie sponsorul principal are probleme (financiare, cu legea sau combinate), fie decide să investească în altceva, cert este că tot mai multe cluburi sportive și-au văzut în ultima vreme bugetele diminuate. Iar fără bani pentru jucători de valoare și condiții bune de antrenament, performanța rămâne de cele mai multe ori un vis frumos.
De ce se investește în sport
NOSTALGIE Oamenii de afaceri care au practicat un sport în tinerețe sau țin cu o anumită echipă își deschid mai ușor portofelele când vine vorba de respectiva disciplină sau de respectivul club.
EMOȚIE Existența în familie sau în cercul de apropiați a cuiva care practică un anumit sport va face, de asemenea, mai ușoară decizia de sponsorizare.
PROFIT Un om de afaceri poate sesiza potențialul de câștig al unei activități sportive și va investi pentru a ieși pe plus.
INTERESE O firmă specializată în lucrări publice poate intra în grațiile primăriilor sponsorizând cluburi sportive locale.
IMAGINE Alăturarea dintre un nume de companie și performanțele unui club poate juca un rol pozitiv pentru reputația sponsorului.