Consultanţa politică: Greii, migraţi spre zona comercială. Nișa prea mică și ignoranţa politicienilor, motive de reorientare

Consultanţa politică: Greii, migraţi spre zona comercială. Nișa prea mică și ignoranţa politicienilor, motive de reorientare

Specialiştii în domeniu se luptă cu reticenţa unor politicieni, care au grijă de imaginea lor doar în campanie.

Consultanţa politică în România nu a regresat pe timp de criză economică. Dimpotrivă, a crescut în volum, iar cei angrenaţi în domeniu au început să se specializeze, un fel de “nişare în nişă". Chiar dacă pioneri în acest domeniu, precum Dan Andronic sau Bogdan Teodorescu, au preferat să se retragă pentru zone mai atractive precum consultanţa comercială, noii intraţi în joc se luptă să obţină contracte din partea unor politicieni încă reticenţi la beneficiile unor astfel de servicii sau care preferă să îngraşe porcul numai în ajunul campaniilor electorale.

În prezent, din raţiuni financiare, numai marile partide preferă să investească în consultanţa politică pe termen lung, cazul PDL care lucrează cu Kensington Communication, sau al PSD, care a contractat serviciile lui Dan Sultănescu, cu al său Centru de Studii şi Cercetări Infopolitic.

Consultanţa pe termen lung, apanajul partidelor cu bani

Ne puteți urmări și pe Google News

Serviciile de consultanţă politică pot varia de la 500 de euro, pentru o evaluare periodică a agendei politice, la peste 100.000 de euro, pentru o concepţie integrală şi coordonare a campaniei, ne-au declarat surse confidenţiale. Totul depinde de nivelul de implicare a consultantului în campanie şi de gradul de exclusivitate a clientului. Cu cât se cere mai mult de la consultant (serviciile separate de sondare a opiniei publice, creaţie de advertising, media buying, publicitate outdoor, organizare de evenimente), cu atât costurile sunt mai mari.

În general, partidul care este la guvernare dispune de finanţele şi disponibilitatea necesară pentru a angaja consultanţi politici, fie români, fie străini. Moda consultanţilor străini a dominat scena politică până în 2004, PSD excelând în acest domeniu. Odată cu intrarea în opoziţie a acestui partid au dispărut şi banii, şi consultanţii din afară.

Potrivit lui Bogdan Teodorescu, consultanţii politici cei mai avantajaţi în această perioadă sunt cei care lucrează cu partidele aflate la putere. “În perioada de lipsă de criză economică consultantul guvernării este în avantaj: foloseşte creşterea economică pentru a o promova către cetăţean ca rezultat al acţiunilor guvernului. Consultantul Opoziţiei este cel care trage ponoasele: are de arătat că, în ciuda creşterii economice, guvernul nu este bun".

REORIENTARE

Dan Andronic şi Claudiu Săftoiu, de la consiliere politică la marketing comercial

Carmen Vintilă Marius Vulpe

Unii consultanţi au preferat să se retragă de pe piaţă. Claudiu Săftoiu este unul dintre ei. Împreună cu fosta sa soţie, Adriana Săftoiu, a înfiinţat Capital Promotion în 2007, firma având clienţi în special din zona PNL. În prezent liberal cu acte, Săftoiu, unic administrator al firmei, susţine că s-a redirecţionat spre zona comercială.

"În acest moment nu mai am niciun contract de consultanţă politică", a declarat pentru EVZ, Claudiu Săftoiu. La momentul înscrierii în PNL, întrebat dacă firma sa de consultanţă va presta servicii pentru partid, Săftoiu preciza că nu va exista un astfel de contract.

"Din momentul acesta eu însumi sunt o resursă pentru partid, inclusiv în domeniul acesta al consultanţei. Vin cu toată puterea, dar nu una economică, şi nici nu voi avea un contract între partidul care astăzi mă primeşte şi o firmă comercială care îmi aparţine. Nu cred că e în niciun caz moral să fac aşa ceva", declara Săftoiu. "Nu voi avea un contract cu partidul care mă primeşte (PNL-n. red.). Nu este moral să fac aşa ceva." CLAUDIU SĂFTOIU, membru PNL Sătul de politicieni

Nici Dan Andronic nu mai activează cu contract de consultant în mediul politic. Fost şef al campaniei lui Adrian Năstase, Dan Andronic a lucrat împreună cu firmele sale, Multimedia Political Communication şi First One Communication, şi pentru PNL, şi pentru PDL.

A lucrat în tandem şi cu grupul de consultanţi israeliano- americani care l-a inclus pe Arthur J. Finkelstein, un fost consultant al lui Richard Nixon şi al altor politicieni americani. În prezent susţine că nu-şi mai doreşte colaborări în acest domeniu. “Eu am lăsat-o mai moale cu consultanţa politică. Nu mai am nici un contract pe piaţă, nici cu PDL. Da, mai stau de vorbă şi am contacte, mă întâlnesc cu diverşi oameni politici, dar cam atât. Din punctul meu de vedere lucrurile s-au complicat. Provocarea cea mai mare este să lucrezi cu un lider de partid. Am lucrat. Acum sunt alţii care trebuie să o facă. Nu avem nevoie de un lider care să se priceapă la toate", ne-a declarat Andronic, sugerând că este foarte greu de gestionat o astfel de relaţie cu un lider politic.

În opinia sa, domeniul consultanţei politice are numai de beneficiat de pe urma introducerii votului uninominal. “Tot mai mulţi politicieni au înţeles avantajale angajării unui consultant politic", arată Dan Andronic. Cu toate acestea, el a preferat reorientarea spre zona comercială. "Este o piaţă mult mai largă", explică el.

"Eu am lăsat-o mai moale cu consultanţa politică. Nu mai am niciun contract pe piaţă." DAN ANDRONIC, consultant

RECONVERSIE PROFESIONALĂ

PDL lucrează cu o firmă de consultanţă politică înfiinţată de doi foşti ziarişti

Carmen Vintilă

PDL a semnat recent un contract cu Kensington Communication, firma cu care Emil Boc a colaborat pentru alegerile interne din partid. Aceasta a fost responsabilă cu discursurile, mesajele transmise de Boc şi de echipa sa, atât în campanie, cât şi la Congresul PDL din 14 mai, când actualul premier a câştigat un nou mandat de preşedinte al PDL. Ulterior, firma a semnat un contract de consultanţă politică cu partidul.

Apărut pe piaţă în 2008, Kensington Communication este condusă de Răzvan Săndulescu şi Cătălin Dumitru, foşti jurnalişti. Printre clienţii consiliaţi de Kensington la alegerile locale şi parlamentare din 2008 se numără deputatul PDL, Teo Trandafir, senatorul PSD, Titus Corlăţean, deputatul PNL, Alina Gorghiu, şi primarul sectorului 4, Cristian Popescu Piedone.

Sfaturile consultantului, la bunul plac al clientului

Firma condusă de Dumitru şi Săndulescu se ocupă acum de relaţia cu presa, de strategiile şi mesajele pe care le trasmite PDL. "Cei de la Kensington fac lucruri pe care în general le fac firmele de consultanţă: analize, punctaje, urmărirea evenimentelor, evaluarea lor", ne-a declarat Roberta Anastase, şef al Departamentului de Comunicare şi Imagine al PDL.

“Este mai complicat să lucrezi pentru un partid, decât pentru un client individual. Implică o echipă mai mare, de cel puţin zece oameni, iar în campanie se apelează şi la colaboratori. Tipurile de comunicări sunt şi ele diferite", susţine Cătălin Dumitru.

Mesajele create de Kensington nu sunt respectate uneori de cei consiliaţi. “Noi le propunem aceste mesaje. Este un ajutor pe care îl oferim persoanei respective, care nu poate, de exemplu, să urmărească toate evenimentele dintr-o zi. Noi îi oferim un minim al informaţiei din ziua respectivă şi îi propunem un mesaj", a explicat Dumitru.

Email-uri către PDL-işti pe temele zilei

Uneori, în mod accidental, astfel de mesaje ajung în presă. Aşa s-a întâmplat cu e-mail-ul pe care Roberta Anastase l-a trimis, luna trecută, mai multor colegi din PDL, care conţinea punctajele realizate de con sultanţi pe temele zilei. De exemplu, în cazul Ecaterinei Andronescu, declarată incompatibilă de ANI, democratliberalii erau sfătuţi să-l dea exemplu pe ministrul muncii Ioan Botiş, declarat şi el incompatibil, dar a demisionat din Guvern. "Este mai complicat să lucrezi pentru un partid, decât pentru un client individual. Implică o echipă mai mare, de cel puţin zece oameni." CĂTĂLIN DUMITRU, consultant

CONTRACTE CU INTERMITENŢĂ

Imaginea se îngraşă în ajun de campanie

Carmen Vintilă

Consultanţii din noua generaţie sunt mai sceptici decât cei deja consacraţi. "În România nu poţi să trăieşti din consultanţă politică", susţine un fost jurnalist, Alin Bogdan, reprofilat acum pe acest domeniu împreună cu alţi trei colegi de breaslă. Cu aceştia a pus bazele firmei "For all Political Communication". A lucrat pentru fostul preşedinte liberal, Călin Popescu Tăriceanu. Noul lider al PNL, Crin Antonescu, l-a trecut treptat pe linie moartă. Acum se ocupă de campania PNL din Capitală pentru alegerile din 2012 şi face consultanţă pentru liderul PNL Bucureşti, Andrei Chiliman.

"Nu se poate trăi doar din consultanţă politică"

“Aici, nu ai cum să trăieşti numai din politică, trebuie să te orientezi şi spre comercial. Sunt puţini oameni care îşi angajează consilieri a doua sau a treia zi după alegeri. Un partid din opo zi ţie îşi angajează consultanţă cu puţin timp înainte de alegeri. Un partid la putere face asta cam cu doi ani înainte. Cine este la putere aduce şi consultant străin(...) Dacă te ocupi de consilierea unui par tid aflat la putere poţi să tră ieşti din consultanţă, dacă nu, e mai complicat", spune Alin Bogdan.

Firma mai are clienţi din PNL, dar nu are un contract cu partidul. Tarifele nu sunt unele fixe, ci depind de serviciile oferite, dar şi de distanţa la care se află cel consiliat, pentru că sunt clienţi şi din provincie, şi atunci apar costurile deplasării. "Când Crin Antonescu a adoptat o linie conformă cu strategia pe Bucureşti, am dat consultanţă şi pentru PNL. A încetat în momentul în care a fost încheiată USL, pentru că, din punct de vedere al strategiei pe Bucureşti, cele două nu se mai încalecă". "Venirea în ţară a unui număr important de consultanţi străini a ajutat mult acest domeniu." BOGDAN TEODORESCU, consultant

EVOLUŢIE POZITIVĂ

De la consultantul bun la toate, la cel de nişă

Marius Vulpe

Bogdan Teodorescu, vehiculat în prezent ca unul din cei care-i scriu discursurile lui Victor Ponta, susţine că nu mai are de-a face cu consultanţa politică încă din 2005.

"O lungă perioadă de timp am fost mai mult plecat din ţară. Sunt foarte bun prieten cu Dan Sultănescu, mi-a fost student, dar doar atât. Nu lucrez pentru PSD, dar sunt prieten şi cu oameni din PDL. Mă amuză să citesc că acum trei ani lucram cu toţi şi cu Sorin Oprescu, şi cu Vanghelie şi cu Geoană", ne-a arătat Teodorescu.

"România nu este departe de trendul european"

În ciuda asigurărilor sale, surse politice îl creditează însă ca activ pe această piaţă, având contracte şi cu politicieni din PSD, şi cu lideri din PNL. El consideră că domeniul consultanţei politice în România a evoluat mult, nefiind departe de trendul european.

"Venirea în ţară a unui număr important de consultanţi străini, în marea lor majoritate profesionişti şi cu metodă, a ajutat mult acest sector. Piaţa s-a profesionalizat. Au apărut nişe, şi nişe în interiorul nişelor. Avem de-a face cu un fenomen racordat la tendinţele europene. Văd prezentările şi metodologia folosită şi pot spune că nu suntem atât de înapoiaţi, că ne-am afla la o distanţă jenantă faţă de Europa. Consultantul politic nu mai este bun la toate cum era pe vremuri. Fie este expert în comunicare, fie specialist în campanii electorale. Încetîncet se va specializa şi mai mult: poate deveni consultant în doctrină, poate numai în politici publice. Deja în universităţile de profil se predau cursuri de comunicare pe net", arată Teodorescu.