Confuzia din mai toate știrile momentului, referitoare la furtul din Olanda

Confuzia din mai toate știrile momentului, referitoare la furtul din OlandaCoiful de la Coțofenești. Sursa foto: Wikipedia
Mai multe știri spun în mod greșit că artefactul de aur de la Poiana Coțofenești este dacic. Profesorul de istorie, ilustrator și președinte la Historia Renascita, Catalin Draghici scrie că faptul dă apă la moară unor contrareacții pe Facebook ce fac o corecție, de asemenea incorectă: coiful de la Coțofenești ar fi eminamente scitic.

Confuzia identității istorice legată de coifulde la Coțofenești

Artefactele furate au fost adesea catalogate greșit în media drept dacice, iar pe rețelele de socializare au apărut corecții care, la rândul lor, atribuie coiful în mod eronat ca fiind scitic. Însă, specialiștii în istorie și arheologie subliniază că artefactul de la Coțofenești, în prezent dispărut, în urma jafului din Olanda, este getic.

„Nu, nu este nici una nici alta. Mai precis coiful este getic. Nu știm cât de mult conștientizau, sau cât de diversificat etnic era conglomeratul tribal din arealul nord tracic, cert este că grecii îi identifică generic în însemnările epocii pe locuitorii din zona Dunării inferioare sub denumirea de ,,geți". Din punct de vedere lingvistic nu se poate afirma cu precizie dacă vorbeau o limbă sau mai multe dialecte tracice. Pur și simplu nu există informații suficiente în acest sens, doar ceea ce spun izvoarele, destul de evaziv, și pe care le luăm ca atare, dar cu anumită prudență”, arată președinte la Historia Renascita.

Cultura getică a înflorit între secolele V și III î.Hr., având legături semnificative cu civilizațiile odriză, macedoneană și scitică. Descoperirile arheologice getice se întind dincolo de spațiul nord-dunărean, în nordul Bulgariei (Letnitsa, Rogosen, Vratsa, Lukovit, Borovo), indicând o vastă rețea culturală și comercială.

 

Coiful de la Coțofenești și artefactele de prestigiu getice

Până în prezent, au fost găsite cinci coifuri princiare getice, toate având frontoane decorate cu ochi apotropaici, simboluri menite să protejeze purtătorul. Aceste coifuri, inclusiv cel de la Coțofenești, erau de ceremonie, probabil create de meșteri itineranți, din aur sau argint aurit, și se încadrează în tipologia coifurilor chalcidice, foarte răspândite în epocă.
‎Localizarea unor coifuri traco-dacice dacice de pe teritoriul Romaniei.

‎Localizarea unor coifuri traco-dacice dacice de pe teritoriul Romaniei.. Foto: Facebook / Cătălin Drăghici

Cele cinci coifuri au fost descoperite în locații diferite, de la Coțofenești în Muntenia, până la Băiceni în Moldova, Agighiol în Dobrogea, Peretu în Câmpia Română și Porțile de Fier în Banat, indicând importanța și răspândirea influenței getice. Trei dintre aceste coifuri fac parte din tezaure mai ample, care includ și alte obiecte de lux, cum ar fi vase, cnemide și aplice.
Arta getică prezintă influențe scitice și elenistice, cu decoruri care combină elemente vegetale, geometrice și zoomorfe. Deși bestiarul scitic a influențat arta getică, mai ales în Dobrogea și Moldova, unde geții și sciții au conviețuit, nu putem vorbi de o exclusivitate scitică.
În dezbaterea privind coiful de la Coțofenești, simbolul grifonului este adus în discuție de unii comentatori ca dovadă a originii scitice. Cu toate acestea, grifonul este o creatură mitică prezentă în multe culturi antice, de la etrusci la persani, simbolizând în mitologia greco-romană justiția și destinul. Prezența grifonului pe diferite artefacte getice și tracice, inclusiv pe tetradrahme macedonene, vase din tezaurul Rogozen sau aplice de aur din Bulgaria, demonstrează că aceste motive artistice erau parte a unui schimb cultural larg în antichitate.

Controverse și interpretări moderne

Discuțiile recente pe platforme de social media, inclusiv postările lui Dan Alexe (scriitor, cineast, jurnalist și traducător român, stabilit în Belgia), au încercat să redefinească identitatea culturală a coifului, dar fără a lua în considerare complexitatea istorică și culturală a regiunii.
Argumentele bazate pe simboluri singulare, cum ar fi grifonul, nu pot fi suficiente pentru a impune noi verdicte asupra unei culturi atât de interconectate și influențate.
„Atins de scitiadă acută (sau scitopatie), Dan Alexe se încăpățânează să își sustină ultima sa certitudine, într-o serie de șocanterii, prin postări în care și-a propus să demoleze atribuirea coifului de la Poiana Coțofenești toreuticii getice sau nord-tracice, încercând fără un instrumentar adecvat să impună noi verdicte prin analize comparate trase rău de păr. Ideea de influențe - scitice în acest caz, este respinsă din start.
Dacă îndrăznești să vii cu contrargumente ești acuzat, în ovații iacobine, că ai fi tributar ideologic. Sau arheolog, o ,,tagmă" foarte incomodă și antipatizată pătimaș de Dan Alexe,” arată Cătălin Drăghici pe Facebook.
Coifuri getice.

Coifuri getice. Foto: Facebook / Cătălin Drăghici

00:00/01:50
Suntem pe nicăieri 7
Truvid
auto skip
Recomandările noastre