Editura Evenimentul si Capital

Comoara de lângă Șoseaua Giurgiului. Povestea polițistului care n-a dat nicio amendă, dar are acasă 1.001 de premise

Autor: | | 0 Comentarii | 9546 Vizualizari

A adunat, cu tenacitate, pe banii și timpul său, o sumedenie de „artefacte” polițienești. Numai cu ce are el acasă ar putea deschide o expoziție permanentă. Numai că își dorește un „Muzeu al Poliției Române”. Și are, slavă Domnului, ce dona acolo.

E plină lumea de colecționari. Unii colecționează pipe, ceasuri, timbre, postere, fotografii, ziare vechi, arme, mașini de epocă, bijuterii, tablouri, iar alții adună cărți, brichete, sticle de bere sau vin, obiecte de cult, monezi sau discuri de vinil.

Dar să fii polițist o viață întreagă, să nu amendezi niciodată pe nimeni și să ai la tine acasă peste o mie de permise de conducere auto românești și cam tot atâtea plăcuțe de înmatriculare, adunate din toate țările lumii, chiar că ai o dambla pe cât de ciudată, pe atât de frumoasă. Le-a găsit prin târgurile de vechituri și antichități sau le-a cumpărat de la alți colecționari cu pasiuni asemănătoare.

Are el și trei mașini de epocă în curte, printre care o bătrână Dacie de Miliție, de pe timpul comuniștilor și o Volgă veche care a apărut în celebra serie „Brigada Diverse”, condusă de regretatul Dumitru Furdui, în rolul plutonierului Cristoloveanu. Numai că acestea au doar propria istorie, pe când permisele sale au 1001 de povești care mai de care mai interesante.

Un permis auto din 1925 costă 100 de dolari

Viorel Burcea, șofer la bază, are 54 de ani și este agent șef – adică plutonier adjutant, pe gradele vechi. De 18 ani, lucrează necontenit în cadrul Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehicolelor din Pipera, București. Se bucură că, în tot acest timp, n-a fost nevoit să ridice niciun permis de la vreun contravenient și nici să dea vreo amendă. În schimb, s-a „revanșat” altfel.

De un deceniu, „gaborul” colecționează permise de conducere auto și plăcuțe de înmatriculare vechi. „Cre’ că-s cel mai tare din țară pe astfel de de colecții. Am peste o mie de permise!”, se laudă polițistul. Cel mai vechi model din colecția sa este din 1925 și este similar cu primul, care a fost emis în 1913. „Nu se știe, clar, cine l-a avut pe primul”, dă din umeri Viorel Burcea.

Dar cel care îi deschide „expoziția” i-a aparținut unei doamne: „Era lucru rar, pe vremea aceea să vezi o femeie la volan. Posesoarea permisului se numea Victoria Dimopal și era născută pe 2 noiembrie 1894, la București”, vorbește ca un ghid expertul în permise auto. El a cumpărat documentul cu 50 de dolari americani, acum opt ani, din târgul de vechituri de la capătul cartierului Militari. „Acu’ face cam 100 de dolari”, își freacă mâinile, bucuros, Viorel Burcea. O investiție.

Prima reglementare auto datează din 1904

În România au fost imprimate și eliberate, în ultimul veac, 16 modele de permise, inclusiv cel aflat în uz astăzi. „Cele mai spectaculoase și interesante sunt cele tipărite în anii ’50, de către Direcția Centrală a Miliției și care, la copertă, aveau atașate patru taloane care se desprindeau, pe rând, de către milițienii care constatau abaterile în trafic. În momentul în care ți se tăiau toate taloanele ți se suspenda și permisul. Le puteai recupera la șase luni de la prima pedeapsă contravențională, dar dacă în următoarea jumătate de an le pierdeai iar pe toate patru, ți se ridica permisul definitiv! Regulamentul este, cumva, strămoșul actualului sistem de puncte de penalizare”, vorbește ca din carte polițistul. Și mai povestește că prima reglementare, vizavi de circulația autovehiculelor în București, datează din 10 aprilie 1904, pe timpul în care mașinile circulau fără ca șoferul să aibă permis, ci doar o autorizație dată de Prefectura Capitalei: „Atunci s-a pus, pentru prima oară, problema unui examen auto. Numai că, un prim test s-a dat abia în 1908. În acel moment erau 150 de mașini înmatriculate”.

15 Km/h era viteza maximă admisă în 1908. Cât alerga un cal în galop

Examenul era simplu, râde Viorel Burcea: „Un polițist arunca în fața mașinii viitorului șofer un sac plin cu paie. Comisia care asista evalua capacitatea lui de a frâna și a evita obstacolul. Asta era tot!”. Distracția este că, acum mai bine de un secol, viteza maximă admisă pe străzile desfundate al Bucureștilor era de 15 kilometri pe oră. „Asta era viteza unui cal în galop!”, dă lămurirea necesară polițistul de la Permise și Înmatriculări Auto. Și chiar și așa au fost multe victime în rândul câinilor și pisicilor. „Interesant este că, în acel prim regulament, se specifica limpede că erau interzise cursele auto”, adaugă Agentul Șef. Și, mai zice el, abia după 1949, a fost reglementată eliberare permiselor pe tipuri de autovehicule: autoturisme, camioane, autobuze, motocilclete, motorete și tractoare.

Anunt de ultima ora! Ce se intampla cu Catedrala Mantuirii Neamului

Pagina 1 din 2



Stirile zilei

Alte articole din categoria: EVZ Special

Alte articole din categorie

capital.ro

Viscolul

24,00Lei

Generation P

26,00Lei

libertatea.ro
rtv.net
fanatik.ro
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
playtech.ro
unica.ro
dcnews.ro
stiridiaspora.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI