Comisia Europeană şi Germania ajung la un acord privind motoarele termice după 2035

Sursa foto: arhiva EVZ

Comisia Europeană şi Germania au anunţat sâmbătă că au ajuns la un acord pentru a debloca textul cheie al planului pentru climă al UE privind emisiile de CO2 ale maşinilor, relaxând interdicţia privind motoarele termice după 2035.

Comisia Europeană şi Germania au anunţat sâmbătă că au ajuns la un acord pentru a debloca textul cheie al planului pentru climă al UE privind emisiile de CO2 ale maşinilor, relaxând interdicţia privind motoarele termice după 2035.

"Am ajuns la un acord cu Germania pentru utilizarea viitoare a carburanţilor de sinteză la maşini", a anunţat comisarul european pentru mediu, Frans Timmermans, pe Twitter. "Vehiculele echipate cu motoare cu combustie vor putea fi înmatriculate după 2035 dacă utilizează exclusiv carburaţi neutri în ce priveşte emisiile de CO2", a precizat ministrul german al transporturilor, Volker Wissing.

Berlinul şi-a şocat partenerii europeni la începutul lui martie blocând în ultimul moment o reglementare care prevedea reducerea la zero a emisiilor de CO2 ale vehiculelor noi, impunând motorizări 100% electrice începând de la jumătatea deceniului următor.

Acest text a făcut deja obiectul unui acord între statele membre şi negociatorii Parlamentului European, cu acordul Germaniei, şi a fost aprobat la jumătatea lunii februarie de deurodeputaţi în şedinţă plenară.

Pentru a-şi justifioca răsgândirea, rarisimă în acest stadiu al procedurii, Germania a ceruta Comisiei să prezinte o propunere deschizând calea vehiculelor care funcţionează cu carburanţi de sinteză.

Inițiativă a FDP

Această tehnologie, încă în dezvoltare, ar consta în producerea carburatului pornind de la CO2 provenit din activităţi industriale. Susţinută de producători germani și italieni de vârf, ea ar permite să se prelungească utilizarea motoarelor termice după 2035.

Comisia negocia în ultimele săptămâni modalităţile de a ieşi dintr-o criză cu Germania care cerea un angajament mai ferm în legătură cu carburanţii de sinteză, deja menţionaţi în textul iniţial, dar într-un mod apreciat din punct de vedere juridic drept prea lax, potrivit lesoir.be

Tehnologia carburanţilor de sinteză este contestată de ONG-urile de mediu, care o consideră prea costisitoare, energofagă şi poluantă. Mulţi experţi în automobile se îndoiesc de altfel că ea se va putea impune pe piaţă faţă de maşinile electrice, al căror preţ ar urma să scadă în anii următori.

Blocajul din partea Berlinului era o iniţiativă a liberalilor din FDP. Acest mic partid, creditat cu circa 5% din intenţiile de vot în sondajele naţionale, a pierdut cinci alegeri regionale consecutiv. El speră să se afirme în faţa ecologiştilor poziţionându-se ca apărător al automobilului, bazându-se pe ostilitatea unei mari părţi a populaţiei faţă de interzicerea motoarelor termice.

 

(Traducerea Rador)