Comisia Europeană avertizează România asupra riscurilor trecerii la învăţământul la distanţă
- Mihai Soica
- 12 noiembrie 2020, 20:36
Școala online nu este un sistem care să aducă performanță în rândul elevilor, o spune chiar Comisia Europeană.
Reprezentanții Comisiei Europene vorbesc despre inegalitățile între copii din România, care acum trebuie să învețe online. Astfel, spun cei de la CE, sunt copii, mulți dintre ei în mediul rural care nu pot avea acces la internet sau pur și simplu nu au tablete sau laptopuri de pe care să învețe online, iar în acest mod prăpastia dintre aceștia și alți copii, de la oraș, care au acces la sistemele moderne, se va mări.
„În pofida mai multor iniţiative, este necesară îmbunătăţirea competenţelor digitale ale profesorilor, ale instructorilor şi ale elevilor şi studenţilor şi este necesară asigurarea unei mai bune dotări a şcolilor cu echipamente digitale", subliniază Comisia Europeană.
Deficitari la toate capitolele
Numărul de calculatoare din fiecare şcoală este cu 60% mai mare în zonele urbane decât în zonele rurale, ceea ce ilustrează decalajul mai profund dintre zonele urbane şi rurale în domeniul educaţiei, mai ales acum când școlile sunt închise din cauza epidemiei de Covid 19, se observă în raport.
„Un procent ridicat de tineri au un nivel inadecvat în ceea ce priveşte competenţele de bază. Asigurarea educaţiei şi formării de calitate şi relevante pentru piaţa muncii reprezintă în continuare o provocare majoră", evidenţiază cei de la Comisia Europeană.
Cu toate aceste probleme, monitorul Comisiei Europene care a întocmit raportu, recunoaște că în România au fost făcuți pași importanți pentru digitalizarea învățământului, fapt atestat de numărul mare de tineri care își finalizează studiile universitare, cu diplomă de licență.
„Existenţa unui număr suficient de absolvenţi de învăţământ superior este importantă pentru creşterea productivităţii, pentru inovare şi competitivitate. Cu toate acestea, potrivit EUROSTAT, în 2019, doar 25,8% dintre românii cu vârste cuprinse între 30 şi 34 de ani aveau o diplomă universitară, un număr semnificativ mai scăzut decât media UE de 40,3% şi cel mai scăzut nivel din UE. Totuşi, rata a crescut în mod semnificativ comparativ cu 2009 (16,8%), chiar dacă se află încă sub obiectivul de ţară al României de 26,7% stabilit în contextul strategiei Europa 2020", notează raportul.