Aproximativ 3.200.000 de elevi și preșcolari încep astăzi școala. Anul acesta marchează o premieră: elevii din clasele mici nu au încă manuale și nici nu se cunoaște data la care le vor primi. Nici cei mai mari nu stau mai bine, mulți părinți fi ind nevoiți să le cumpere.
Pentru prima dată după Revoluție, bobocii de clasa I nu vor găsi abecedarul și nici o altă carte pe bancă în prima zi de școală. Situația este similară și la clasa a II-a, unde dascălilor li se cere să predea după o programă nouă și manuale digitale. La clasele mai mari, chiar dacă nu s-a schimbat programa, foarte multe manuale sunt bune de aruncat din cauza uzurii.
O licitație fără sfârșit
Motivul pentru care elevii de școală primară nu au manuale: cele 10 contestații depuse la licitația organizată de Ministerul Educației au întârziat tipărirea lor. Consiliul Național de Soluționare a Constestațiilor a decis, la sfârșitul săptămânii trecute, reevaluarea tuturor ofertelor depuse în cadrul licitației pentru realizarea manualelor școlare. Câștigători fuseseră desemnați CD Press SRL și SIVECO, în asociere cu Editura Litera. Constantin Trăistaru, inspectorul general școlar al Capitalei a anunțat că noua programă va fi respectată chiar dacă micuții nu vor avea din prima zi manuale, iar primele zile vor fi de recapitulare.
Blocați în interese financiare
Ministerul asigură însă părinții, elevii și dascălii că manualele vor ajunge în școli imediat ce pro cedura de licitație se va finaliza. MEN nu dă un termen, însă dă vina pe cei care „care au blocat procedura” chiar dacă Ministerul ar fi trebuit să își ia o marjă de eroare, ținând cont de faptul că era evident că se va ajunge la contestații. „MEN îi asigură pe toți beneficiarii sistemului de educație că va urmări întotdeauna interesul elevilor și al școlii, și nu interesele financiare ale celor care au blocat procedura, generând această întârziere a modernizării manualelor”, spun, sec, oficialii MEN.
Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, a declarat, ieri, la Găești, că, dacă nu se rezolvă în următorii cinci ani problema manualelor școlare, se poate ajunge la editorul unic al Ministerului Educaţiei: „Dacă nu se ajunge la o formulă de echilibru și dacă în următorii cinci ani în care trebuie să schimbăm toate manualele din clasa I până în clasa a XII-a vom avea acest scandal anual, atunci mai bine decid să închidem subiectul liberalizării pieţelor de manuale și să revenim la editorul unic al Ministerului Educaţiei, care să facă toate manualele. Eu nu sunt pentru așa ceva, pentru că piaţa are și ea rolul ei și anume diversitatea de idei, de oferte’’, a precizat Pricopie.
Părinții, puși la plată pentru cărți noi
Sindicalistul Marius Nistor spune că nu doar elevii din clasele mici trebuie să suporte lipsa manualelor, ci situația este dezastruoasă pe parcursul celor zece clase, de-a lungul cărora elevii beneficiază teoretic de manuale gratuite: „Pe disciplinele tehnologice nu s-au mai dat bani de 20 de ani. Acesta este rezultatul subfinanțării: manuale puține și de proastă calitate“, a declarat Marius Nistor.
De altfel, fiecare început de an înseamnă cheltuieli semnificative pentru părinți pentru cărți. „Fetița mea este clasa a IV-a la o școală în sectorul 3. Ni s-a spus să ne pregătim cu 200 de lei pentru manuale și auxiliare, pentru că cele gratuite sunt de neutilizat din cauza uzurii. Vin și câteva cărți noi, însă se dau prioritar cazurilor sociale”, ne-a povestit o mămică.
Nici în cel mai bogat sector al Capitalei situația nu e diferită. „Până la clasa a IV-a învățătoarea ne anunța câți bani costă manualele și le cumpăram pe toate. Anul trecut, la a V-a, au fost împărțite un număr de manuale, nu a avut fiecare copil pentru toate materiile. Am cumpărat cam jumatate, pe cont propriu, umblând prin librarii”, povestește o mamă al cărui băiat învață în sectorul 1.
Școli fără apă și toaletă în curte
O problemă majoră rămâne lipsa investițiilor din școlile rurale: nu există toalete, iar micuții învață în clădiri care le pun viața în pericol. La Botoșani, mai mult de jumătate dintre unitățile de învățământ din județ nu au autorizații sanitare de funcționare. Datele centralizate de Prefectură arată că 269 din cele 528 de unități de învățământ sunt în această situație. Nici la Mehedinți lucrurile nu stau prea bine, aproape 40% dintre școlile din județ nu vor dispune de autorizații sanitare de funcționare în anul școlar 2014-2015, a declarat directorul DSP Mehedinți, Ro manița Ionovici. În județul Neamț, din cele 256 de unități școlare, 210 vor funcționa cu autorizație sanitară în timp ce 46 nu au autorizație.
Materii noi: de la șah la istoria jazz-ului
Elevii au parte și de surprize în noul an școlar. Aceștia vor putea alege materii opționale de pe o listă mai largă decât cea din 2013-2014. În funcție de clasă aceștia pot studia șah-ul, arhitectura sau istoria jazz-ului. Astfel, elevii din clasele a III-a și a IV-a vor putea învăța despre arhitectură și mediul construit, iar elevii din liceele de muzică vor putea studia istoria jazzului. O altă materie opțională nouă este șahul, după ce Federația Română de Șah a semnat un acord cu Ministerul Educației, pentru ca, din această toamnă, jocul să fie introdus în școli ca materie opțională.
Schimbări în învățământul profesional
Dacă la Bac regulile rămân aceleași, intervin schimbări când vine vorba de învățământul profesional. Din anul școlar 2014-2015, învățământul profesional, care are durata de trei ani, va începe după clasa a VIII-a, și nu după clasa a IX-a, ca până acum. De asemenea, durata pregătirii practice, prin stagii în companii, s-a dublat față de anul trecut, de la 11 la 24 săptămâni. Anul școlar 2014-2015 va avea 177 de zile de cursuri și 34 de zile de vacanță, fără cele din vacanța de vară, potrivit structurii aprobate printr-un ordin al ministrului Educației care a fost publicat în Monitorul Oficial.