La 45 de ani de la moartea actritei Marilyn Monroe, inca exista discutii aprinse asupra drepturilor de exploatare a imaginii sex-simbolului din anii '60.
Potrivit publicatiei americane „Los Angeles Times”, un proiect de lege al unui senator californian propune acordarea mai multor drepturi mostenitorilor desemnati de staruri, prin care acestia ar urma sa aiba o mai mare putere asupra gestionarii imaginilor, inregistrarilor sau insemnarilor mostenite.
Asocierea numelui si imaginii lui Marilyn Monroe cu diferite produse comercializate pe internet, printre care si asa-zisii „chilotei „ la Marilyn Monroe”, a generat reactii de protest din partea detinatorilor de drept asupra imaginii vedetei. Acestia sustin ca folosirea imaginii starului este facuta strict in scopuri comerciale si ca este neautorizata.
Aparatoarea vedetelor
O fosta vedeta de televiziune din anii ‘60, Sheila Kuehl, in prezent senator de California, a obtinut o aprobare preliminara a unui act normativ ce ar sprijini „drepturile post-mortem de publicitate” detinute de mostenitorii unor persoane celebre.
Pana in 1985 nu se putea vorbi despre o protejare a imaginii starurilor care s-au aflat pe culmile succesului si a caror imagine este inca foarte populara. Legea propusa de Kuehl vine in sprijinul urmasilor starurilor, care ar putea, la randul lor, sa lase mai departe aceste imputerniciri, chiar si persoanelor cu care nu sunt rude.
Mai mult, imaginea vedetelor decedate inainte de 1985 ar putea fi controlata in mod strict de beneficiarii din testament, fara sa mai poata fi considerata drept un bun public.
Afacerea „Marilyn”, 30 de milioane de dolari
Marilyn Monroe, care a murit in 1962 din cauza unei supradoze de droguri, a lasat in urma sa un fond pentru mama si sora ei vitrega, iar in testament era prevazut ca toate celelalte posesiuni sa fie administrate de profesorul ei de actorie, Lee Strasberg.
Dupa moartea lui Strasberg, vaduva Anna Strasberg a infiintat compania „Marilyn Monroe LLC”, prin care a autorizat folosirea imaginii sex-simbolului, timp de douazeci de ani. In 1996 s-a asociat cu CMG Worldwide Inc., o companie-gigant castigand de atunci 30 de milioane de dolari.
Anna Strasberg considera ca dreptul asupra imaginii vedetei a fost incalcat de compania „Milton H. Greene Archives”, botezata dupa numele fotografului care a facut 3.000 de instantanee cu actrita, printre care si celebrele imagini aparute in „Playboy”.
Compania a fost atacata in instanta deoarece comercializa tricouri, posete, genti, farfurii, calendare si alte produse cu imaginea lui Marilyn Monroe si a declarat, prin intermediul avocatului, ca detine drepturi de copyright asupra fotografiilor cu vedeta. Procesul a fost castigat in mai, de „Milton H. Greene Archives”.
Legea este sprijinita de politicieni
In 2006, imaginea vedetei Marilyn Monroe a generat venituri de opt milioane de dolari pentru compania detinuta de Anna Strasberg. „Miza financiara este foarte mare”, declara avocatul companiei „Milton H. Greene Archives”. Se pare ca demersul senatoarei se bucura de succes, deoarece Comitetul Judecatoresc al Senatului American a votat luna trecuta, in unanimitate, trimiterea acesteia in plenul Senatului.
La inceputul anilor ‘90, folosirea unor imagini cu John Wayne intr-o reclama la berea Coors a generat dezbateri publice. O alta campanie publicitara controversata il infatisa pe Fred Astaire dansand cu un aspirator „Dare Devil”.
Mostenitorii celebritatilor, de obicei membri ai familiei sau fundatii caritabile, obisnuiesc sa pretinda o taxa pentru folosirea imaginii in scopuri comerciale.
In cazul in care utilizarea numelui, imaginii sau inregistrarilor cu o vedeta decedata are justificare artistica, nu se percep sume de bani. „Disputele asupra dreptului de folosinta a imaginii lui Elvis Presley, a actorului de comedie Groucho Marx sau a maestrului filmelor horror Bela Lugoji au ajuns pana in sala de tribunal, creand precedente”, afirma Carole Handler, avocat specializat in industria divertismentului si a dreptului de copyright.
Drept la libera exprimare
Printre oponentii acestui demers se numara Sindicatul Autorilor din Statele Unite, care a adresat repetate scrisori de protest catre senatori pentru a impiedica adoptarea legii. „Imaginea acestor celebritati face parte din istoria noastra si nu poate fi controlata in totalitate de mostenitori.
Efectul unei astfel de legi ar fi dramatic. Fara un amendament radical, care sa protejeze dreptul la libera exprimare a istoricilor, biografilor, romancierilor, jurnalistilor si, nu in ultimul rand, al publicului, legea nu are ce cauta printre normele legale care privesc capitalul publicistic”, scrie Paul Aiken, director executiv al sindicatului, intr-o scrisoare adresata liderului majoritatii Senatului, Joseph Bruno.
Inca au succes
La 13 ani de la sinucidere, cantaretul Kurt Cobain genereaza cele mai mari vanzari
> Publicatia americana „Forbes” a realizat un top al celor mai mari venituri inregistrate in urma exploatarii imaginii celebritatilor decedate. Cele 13 staruri amintite de „Forbes” au adunat intr-un an 247 de milioane de dolari si continua inca sa genereze profituri.
> Pe locul intai se afla Kurt Cobain, idolul grunge, care s-a sinucis pe 5 aprilie 1994, la varsta de 27 de ani. Proprietara drepturilor asupra imaginii si bunurilor care poarta amprenta „Kurt” este vaduva acestuia, Courtney Love, care a obtinut 50 de milioane de dolari din exploatarea acestor drepturi de imagine.
> La o diferenta de opt milioane, pe locul doi se claseaza Elvis Presley, mort in 1977 din cauza unui atac de cord. Fanii cantaretului continua sa cumpere discurile regelui rock’n’roll, insa afacerea „Elvis” a cunoscut un usor declin in 2005.
> Locul patru din clasament este ocupat de John Lennon, muzicianul asasinat, in 1980, de un fanatic. Potrivit „Nielsen SoundScan”, discurile cu muzica celor de la Beatles s-au vandut in peste un milion de exemplare intr-un an doar pe teritoriul Statelor Unite. In octombrie 2006, vaduva lui John Lennon, Yoko Ono, a dat in judecata casa de discuri EMI din cauza ca producatorii muzicali nu-i acordasera partea de zece milioane de dolari, care ii revenea din vanzari.
> Mostenitorii lui Ray Charles continua sa beneficieze de pe urma operei cantaretului de culoare, care a decedat in 2004 din cauza unui cancer la ficat. Castigurile insumeaza zece milioane de dolari si provin din vanzarea discurilor si a DVD-urilor cu filmul inspirat din viata artistului.
> Starul reggae, Bob Marley, decedat in 1981 din cauza cancerului, aduce inca incasari de milioane de dolari. Beneficiarii drepturilor de exploatare a imaginii lui Marley au lansat in 2005 o colectie de cantece ale vedetei reggae si in 2006 a fost lansata o biografie ilustrata, intitulata „Marley Legend”.