Decesul legendei aviației americane, Charlie „Chuck” Yeager, a fost anunțat de soția sa, Victoria. Ca amănunt, avionul cu care a realizat performanța, Bell X-1, avea forma proiectată după modelul unui glonț de Colt-45.
„Cu imensă tristețe, vă anunț că dragostea vieții mele, generalul Chuck Yeager, a încetat din viață în jurul orei 9pmET (02h00GMT, marți) a scris Victoria Yeager pe contul Twitter al soțului ei.
„O viață incredibilă, bine trăită, cel mai mare pilot al Americii și moștenirea sa de forță, aventură și patriotism vor fi mereu prezente în amintirile noastre”, a adăugat doamna Yeager care nu a precizat cauzele decesului lui Chuck Yeager, scrie Le Point.
Pilot în timpul celui de-al doilea Război Mondial, Charlie Yeager a intrat în istorie ca primul pilot care a depășit bariera sunetului, în 1947, la bordul unui avion Bell X-1.
O realizare care „a deschis calea către spațiu, către Star Wars, sateliți”, a spus Yeager într-un interviu acordat AFP în 2007. Realizările sale ca pilot de încercare au fost imortalizate în filmul hollywoodian „The Right Stuff”.
Născut pe 13 februarie 1923 în micul oraș Myra, Virginia de Vest, Yeager a crescut împreună cu tatăl său, mecanic, care l-a învățat meseria.
Charlie Yeager s-a înrolat în cadrul Forțelor Aeriene americane în septembrie 1941, cu trei luni înainte de SUA să intre în război. A început cariera ca mecanic de aviație, înainte de a învăța să piloteze.
Având sediul la o bază din Anglia, Yeager și-a început misiunile de luptă la manșa unui avion Mustang P-51. În februarie 1944, el a doborât un avion german Messerschmitt, un Me 109.
Ca un glonț cu aripi
La rândul său, Yeager a fost doborât în spatele liniilor inamice, în martie 1944, dar a reușit să se alăture unității sale din Anglia cu ajutorul Rezistenței franceze, după o traversare istovitoare a Pirineilor.
El reluat lupta și a fost creditat cu o duzină de victorii aeriene la sfârșitul războiului, inclusiv cinci avioane germane Me 109 doborâte într-o zi și patru FW 190 în alta.
Yeager a făcut istorie ca pilot de testare când a depășit viteza sunetului la bordul unui avion Bell X-1, la 14 octombrie 1947, câștigându-și porecla „The Fastest Man Alive”.
După ce avionul X-1 a fost lansat din „burta” unui bombardier B-29, la o altitudine de 13.700 de metri, Yeager a atins o viteză de Mach 1,06 (1.130km/h).
Aeronava a fost proiectată de altfel după forma unui glonț de pistol Colt-45, cu aripi scurte și un „nas”ascuțit care să-i permită să străpungă aerul mai eficient.
„O pierdere uriașă”
Yeager a stabilit mai multe recorduri, dar și-a petrecut cea mai mare parte a carierei în Forțele Aeriene ale Statelor Unite în anii 1950 și 1960.
Administratorul NASA, Jim Bridenstine, a deplâns o „pierdere uriașă” și a lăudat „caracterul său de pionier și inovator”.
„Bravura lui Chuck și realizările sale sunt o dovadă a forței sale de durată care l-a făcut un adevărat american”, iar opera NASA Aeronautics „se datorează foarte mult contribuției sale geniale la știința aerospațială”, a scris Bridenstine, într-un comunicat de presă.
Timp de 18 secunde, Yeager a fost supersonic. „M-am speriat, ştiind că mulţi dintre colegii mei au crezut că sunt condamnat să fiu făcut bucăţi de un zid de cărămidă invizibil din cer”, a scris el ulterior într-o carte de memorii. „Dar am observat că cu cât înaintam mai repede, cu atât călătoria era mai lină. Dintr-o dată, acul Mach a început să fluctueze, apoi a ieşit din scală", a povestit pilotul, citat de DPA, scrie Agerpres.
Chuck Yaeger s-a retras din activitate în 1975.