China și Rusia amenință SUA. Hegemonia navală americană se apropie de sfârșit? Ce resurse strategice și ce scenarii de război viabile pot asigura victoria americană asupra celor două mari rivale? O analiză a National Interest
China și Rusia amenință hegemonia navală a SUA. Presiunile tot mai mari acutizează competiția dintre Statele Unite, China și Rusia, care este pe punctul de a intra într-o fază mai periculoasă.
Prin urmare este nevoie de o forță navală puternică, de o presiune militară sporită și de imperative pragmatice de diplomație națională. Sunt concluziile unei analize a consultantului senior Brent D. Sadler. Acesta flucrează pentru Centrul pentru Apărare de război și tehnologie avansată, publicată de National Interest.
China și Rusia amenință SUA. Hegemonia navală americană în mandatul lui Biden
Poziția față de alegerea lui Joe Biden ca șef al Departamentului Apărărării, generalul (r) Lloyd Austin, a ignorat poate cea mai importantă problemă de securitate a națiunii americane, China. De ce? Tăcerea este uimitoare în acest punct.
Competiția acerbă dintre Rusia și China nu e nouă și a marcat administrația Obama-Biden în ultimul său an de mandat. Astăzi, competiția se derulează în trei, SUA alăturându-se celor două.
China și marile sale vulnerabilități
În China, populația îmbătrânită, disputele teritoriale nerezolvate și o economie lentă concură pentru a contesta legitimitatea Partidului Comunist Chinez. Aceasta există prin asigurarea de către partid a prosperității și se măsoară la nivel de PIB, care a scăzut odată cu îmbătrânirea populației.
Promisiunile de după evenimentele de la Tiananmen nu au mai fost îndeplinite, deci apelurile naționaliste chineze se vor accelera în direcția rezolvării disputei cu Taiwanul, un scenariu care implică posibilitatea intrării Statelor Unite în război.
În plus, tentativele Partidului Comunist de a pune în aplicare legea extrădării a generat proteste în Hong Kong, care continuă și azi. O consecință a fost repudierea cadrului de rezoluție de pace, vechi de decenii, al partidului, cu privire la războiul civil chinez, cadru cunoscut ca “One-Country, Two-Systems”. Absența unui nou cadru pentru rezolvarea pașnică a disputei dintre Partidul Comunist și Taiwan și aceste presiuni economice a explodat în 2019.
Este anul în care China a cunoscut un declin inevitabil al populației și prăbușirea firească a PIB-ului. Astăzi PIB-ul este de 6.9% și urmează să ajungă la 3% până în 2030. În plus, Partidul Comunist caută să modernizeze complet armata până în 2027, o prioritate bugetară cuprinsă în planul cincinal al partidului pentru intervalul 2021–25.
China și Rusia, la butoanele ordinii geopolitice
Pe de altă parte, Rusia rămâne un factor de agitație perseverent, care caută să slăbească ordinea geopolitică pe care o percepe ca fiind opusă intereselor sale. Încă din timpul războiului Rusia-Georgia din 2008, Rusia sub tutela lui Putin a adoptat o conduită diplomatică ăparte. Ea se referă la accelerarea capacității militare, economice și diplomatice de mare efect.
Este vorba în special de anexarea Crimeei și de intervențiile în Siria și Libia. Pe măsură ce China devine tot mai agresivă în Asia, distrage în mod potențial atenția Occidentului și deschide breșe pentru ca Rusia să-și urmeze interesele, la periferia expansiunii NATO și a SUA.
Mai mult, atât președintele XI Jinping cât și Vladimir Putin au forțat modificările legale care să le permită deținerea puterii pe viață. Este vorba de o separare de experiența post-sovietică a Rusiei, ca și de tradiția revoluției post-culturale chineze de evitare a fluctuațiilor unui cult al personalității. Toate acestea înseamnă că Statele Unite vor ști cine negociază de ceva vreme cu principalii săi rivali.
Reversul, ținând cont că dreptul de proprietate duce povara istorică a ambelor țări, este acela că Xi și Putin vor fi forțați să valideze leadership-ul lor prelungit prin livrarea unor succese militare, economice sau diplomatice.
Miza operațiunilor hibrid
Ca în orice autocrație tradițională, ambii lideri sunt expuși riscului extern. În plus, trebuie să facă față și provocărilor interne. Partidul Comunist Chinez cheltuiește cu aproape 20% mai mult pentru apărarea internă decât pentru apărarea externă. Astfel, încearcă să schimbe realitățile la nivel teritorial și maritim fără confruntare directă. Metoda folosită sunt așa-numitele operațiuni hibrid sau în zona gri.
Susținută de campanii active cu influență, de generozitate economică și prezență militară, teoria victoriei lor proclamă alienarea Statelor Unite de aliații și partenerii săi de securitate. De asemenea, teoria se referă la invalidarea influenței și accesului țării pe piață. Un alt aspect este descrierea ordinii bazate pe reguli ca ipocrită, servind exclusiv intereselor SUA. Poziția orientată spre scop a acestora înseamnă a dicta sau a realiza prin fapte obiectivele strategice economice, politice și militare anunțate.
Cum pot contracara Statele Unite teoriile victoriei Chinei și Rusiei
În vederea contestării eficiente a teoriilor chineze și ruse ale victoriei, Departamentul Apărării și US Navy trebuie să concureze dincolo de pragul unui conflict. Astfel va putea contracara calculele strategice ale lui Xi și Putin.
Pentru a le nega victoriile fără a trage un foc de armă, US Navy va trebui să dezvolte și să utilizeze o flotă mai mare cu noi competențe. Așa îi va face pe cei doi lideri nesiguri de corelarea forțelor lor. Va putea provoca în mod explicit scenariile strategice și campaniile de influență. De asemenea, va anticipa operațiuni ca și realizate printr-o prezență navală care să aducă plus valoare.
Iată metodele care reflectă nevoia ca Statele Unite să utilizeze politica de stat navală susținută de o flotă dimensionată, echipată și pregătită corespunzător. În acest sens, US Navy trebuie să pună la punct o flotă capabilă să câștige războiul. În paralel va duce o competiție strategică pro-activă cu China și Rusia.
China și Rusia amenință SUA. Hegemonia navală și 7 direcții de acțiune
Iată cele 7 direcții pe care consultantul senior Brent D. Sadler le recomandă ca trebuind a fi îndeplinite simultan:
- Articularea unui scenariu narativ care transcende agendele politice, permițând US Navy o colaborare mai profundă între Guvern, Congres și industrie
- Accelerarea desfășurării unei noi flote proiectată pentru operațiuni opuse. O metodă este validarea unor sisteme de testare de teren fără pilot. Altă metodă se referă la promisiunea unor noi capacități precum laserele de înaltă intensitate
- Extinderea capacității șantierelor navale și producția accelarată a unor clase noi de vase
- Prioritizarea desfășurării aproape de termen a unui număr limitat de vase în teatrele de operațiuni decisive. Teatrele sunt Marea Chinei de Sud și estul Mării Mediterane, unde operațiunile au un impact strategic mai mare
- Reconstrucția competențelor navale de manevră de bază. Relansarea conceptelor practice de război vizează operațiuni maritime dinamice, în direcția confruntării capacităților navale în evoluție ale Chinei și Rusiei
- Securizarea și creșterea forței navale integrate care să includă Garda de Coastă. Scopul este securizarea zonelor economice americane exclusive în timp de pace. De asemenea, vizează zonele aeriene și maritime în pericol de război cu China și Rusia. Cele mai vizate zone sunt Pacificul de Sud și central
- Implementarea unui program complet de reconstrucție a flotei naționale, care să recâștige poziția competitivă a Statelor Unite în industria maritimă strategică cheie.
Sursa: National Interest