Studiul, realizat de cercetătorii de la Centrele pentru Controlul și Prevenirea Bolilor (CDC) și Universitatea de Stat din Kansas, a fost realizat într-un moment în care câteva zboruri includeau locuri blocate din mijloc. În Statele Unite, doar Delta continuă să lase locurile medii goale, iar compania aeriană a anunțat că practica va continua doar până pe 30 aprilie.

CDC nu recomandă călătoriile aeriene neesențiale pentru cei nevaccinați împotriva COVID-19.

Studiul a fost început în 2017

Studiul recent lansat datează din 2017, când cercetătorii de la Universitatea de Stat din Kansas au înființat cabine simulate de avioane umplute cu manechine la temperatura corpului pentru a simula răspândirea virală într-un avion, un proiect care, la momentul respectiv, era relevant pentru cercetarea gripei. Cercetătorii au stropit aerul falselor cabine cu virusul MS2, un virus ARN care atacă anumite bacterii, dar care este inofensiv pentru oameni. Virusul este adesea folosit ca un substitut pentru agenții patogeni periculoși care se răspândesc în aerosoli mici și plutitori, așa cum face COVID-19.

Utilizând datele din aceste experimente, care au simulat atât cabinele cu un singur culoar, cât și cele cu culoar dublu, cercetătorii au creat un model computerizat pentru a analiza reducerea expunerii la SAR-CoV-2 cu distanța față de o persoană infectată. De asemenea, au simulat care ar fi expunerea dacă scaunele din mijloc ar fi lăsate goale sau dacă ar fi ocupate.

În funcție de scenariul utilizat, rezultatele au arătat o reducere a expunerii între 23% și 57% atunci când scaunele din mijloc au fost lăsate goale în loc să fie ocupate.

Reducerea de 23% a avut loc atunci când un pasager infecțios era așezat în același rând cu un pasager neinfectat. Lăsarea unui loc de mijloc între cei doi a redus probabilitatea ca pasagerul neinfectat să fie expus virusului cu aproape un sfert.

Reducerea riscului cu până la 57%

Cercetătorii au modelat, de asemenea, reducerea riscului pentru o cabină întreagă de 120 de persoane, atunci când una, două sau trei persoane din avion erau infectate cu SARS-CoV-2 și scaunele din mijloc erau lăsate goale. Ei au descoperit că, în funcție de câte persoane erau infectate, lăsarea scaunelor medii goale a redus riscul expunerii ulterioare cu 35% la 39,4%.

Desigur, blocarea locurilor de mijloc din lumea reală reduce numărul persoanelor potențial infecțioase din avion cu până la 33% în sine, presupunând că altfel avionul ar fi plin. Pentru a împiedica această reducere a capacității să distorsioneze rezultatele distanțării, cercetătorii au plasat pasagerii infecțioși doar pe culoar sau în scaunele din mijloc în acest model. Astfel, reducerea expunerii a fost legată în mod specific de locurile goale, nu de mai puțini pasageri în general.

În cele din urmă, cercetătorii au testat un scenariu în care nouă pasageri infectați erau împrăștiați între trei rânduri întregi, comparativ cu un scenariu în care scaunele din mijloc erau lăsate goale și erau șase pasageri infecțioși dintre 12 în total pe trei rânduri.

Acest scenariu a măsurat efectele combinate ale reducerii distanței și capacității. Rezultatele au arătat o reducere de 57% a expunerii la virus cu scaunele medii goale.

În ciuda sentimentului că urcarea într-un avion înseamnă împărtășirea aerului cu peste 100 de străini potențial infecțioși, sistemele de ventilație ale companiilor aeriene colectează și filtrează aerul în secțiuni de câteva rânduri, ceea ce înseamnă că pasagerii își împărtășesc cu adevărat cea mai mare parte a aerului cu oamenii așezați în apropiere.

Constatarea că importanța distanței reflectă datele din lumea reală asupra focarelor de avion, care au arătat că a fi mai aproape de persoana infecțioasă este asociat cu un risc mai mare de infectare.