Cele trei provocări majore cu care se confruntă companiile străine prezente pe piața din România sunt schimbarea frecventă a legislației (54%), obținerea unui sprijin adecvat din partea statului (51%) și implementarea exigențelor legislative (49%),potrivit unui studiu realizat de TMF Group România, companie prezentă de 17 ani pe piața serviciilor de outsourcing din țară.
Din cauza acestui context, companiile sunt dispuse să externalizeze serviciile de asistență fiscală și contabilitate (67%), salarizare și administrare resurse umane (40%) și administrare legală (17%), pentru a se concentra asupra activităților lor de bază.
Adaptarea la problemele legislației, cea mai mare problemă
Dincolo de aceste provocări majore, cele mai dificile aspecte ale business-ului companiilor străine prezente pe piața din România sunt considerate adaptabilitatea politicilor corporative la exigențele legislației locale (41%), găsirea unor angajați competenți și implementarea proceselor standardizate în funcție de diverse jurisdicții (36%) și transpunerea rapoartelor financiare locale și a rapoartelor specifice într-un mod accesibil managementului (26%).
Cu toate acestea, majoritatea firmelor fac față acestor provocări deoarece beneficiază de o creștere accelerată a economiei naționale și de un dinamism al pieței, care înseamnă și numeroase oportunități pentru business. În ce privește îmbunătățirile față de anul trecut, companiile străine active în România apreciază ușurința cu care găsesc sedii și furnizori adecvați (29%), respectarea legislației muncii și salarizarea angajaților pe baza mecanismului pieţei (26%).
Cât despre mediul de afaceri autohton, firmele străine au o percepție negativă referitor la nivelul taxelor și la legislație (62%), la colaborarea cu autoritățile (38%) și la găsirea forței de muncă (33%). De altfel, aspectul care s-a înrăutățit cel mai intens față de anul trecut este găsirea forței de muncă bine pregătite, 33% dintre respondenți afirmând că se confruntă cu dificultăți în această privință.
Venituri în creștere
În ciuda acestor obstacole, aproximativ 85% din respondenți au afirmat că veniturile realizate de ei au crescut în decursul acestui an: 31% dintre manageri au raportat o creștere de între 5% și 10%, 26%, o creștere de până la 5%, iar 14%, creșteri între 10 și 15% și de peste 20%.
Mai mult, companiile străine prezente pe piața din România au o părere bună despre protecția angajatului (36%), competitivitatea mediului de business (28%), forța de muncă (21%) și despre protecția pe care cadrul legal i-o asigură angajatorului (15%).
În 2014, o treime dintre managerii consultați de TMF Group susțineau că găsirea forței de muncă adecvate reprezintă o provocare. Faptul că numărul acestora a crescut semnificativ în 2015 poate fi interpretat ca un semnal de alarmă referitor la dificultățile întâmpinate pentru a ajunge la candidații potriviți. Tocmai din această cauză, multe companii rezolvă această problemă recurgând la externalizarea serviciilor pentru care intenționau inițial să facă angajări.
Majoritatea managerilor care au participat la studiu consideră că firmele conduse de ei au nevoie de servicii specializate în ce privește asistența fiscală (40%), salarizarea și administrarea resurselor umane (37%) și contabilitate și raportare financiară (30%).