Ce noutăți ne așteaptă când vom face cumpărături online. Comercianții sunt obligați să facă schimbări majore

Ce noutăți ne așteaptă când vom face cumpărături online. Comercianții sunt obligați să facă schimbări majore Sursa foto: arhiva EVZ

Site-urile de tip magazin online vor trece prin schimbări majore. ANPC a impus noi reguli pentru comercianți, care se aplică și în cazul celor online. Clienții au dreptul să primească informații esențiale despre vânzător și locul de unde își achiziționează produsele. Cei care nu respectă regulile riscă amenzi destul de mari.

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) a impus noi reguli pentru comercianți, însă de data aceasta și cei din online trebuie să le respecte. Site-urile de tip magazin vor avea o interfață schimbată, vânzătorul fiind obligat să ofere clientului informații esențiale despre firma și locul de unde achiziționează diverse produse.

Regulile sunt valabile și în cazul comercianţilor care administrează site-uri de vânzări, preluare comenzi on-line și / sau publicitate la produse şi / sau servicii, la servicii turistice, de comercializare de pachete de servicii turistice sau bilete de avion, inclusiv e-commerce.

Ordinul ANPC 449/2022 prevede ca fiecare magazin, atât fizic cât și online, să aibă afișate într-un loc vizibil mai multe informații esențiale pentru clienți. Printre aceste informații se află copia CUI, numerele de urgență, programul de lucru, copie după declarațiile de conformitate și multe altele.

Ne puteți urmări și pe Google News

Regulile ANPC pentru comercianți

Un alt aspect de care trebuie să țină cont comercianții este ca toate aceste informații să fie afișate în câmpul vizual al clienților, la loc vizibil. Cel mai adesea, în magazinele fizice, astfel de informații se găsesc lângă casa de marcat.

Potrivit legii, fiecare magazin, punct de desfacere, punct de prezentare, etc., trebuie să aibă afișate, obligatoriu, următoarele informații:

  • copie CUI
  • „Această unitate este dotată cu casă de marcat fiscală conform Legii 116/2004, OUG 28/1999. Vă rugăm solicitaţi şi păstraţi bonul fiscal!”
  • „Această unitate practică un adaos comercial ce se încadrează între: 0% – … %”
  • copie extras ONRC cu punctul de lucru (unde este cazul)
  • programul de lucru
  • anunțul de atenționare a clienților referitor la obligația de respectare a prevederilor OUG nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale
  • panou de înștiințare – obligatoriu în cazul lipsei autorizației de securitate la incendiu (se afișează în dreptul intrărilor în spațiile respective)
  • plăcuță cu numerele de urgență 112 și 113
  • „În această unitate fumatul este interzis!”
  • „Interzis accesul cu animale!”
  • copie document de înregistrare sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor pentru unităţile de vânzare cu amănuntul, eliberat de DSVSA din judeţul respectiv
  • copie după procedura de igenizare a magazinului
  • copie declaraţii de conformitate
  • autorizaţia de funcţionare emisă de primaria de resort
  • poliţa de asigurare şi autorizaţia în cazul agenţiilor de turism
  • afiș /semn prin care se înștiințează clienții că se acordă avans în numerar la terminalele de plată
  • placheta ANPC cu măsurile de oprire temporară dispuse de către organele de control ale ANPC.

Cei care nu respectă prevederile legii pot fi sancționați cu amenzi destul de mari, potrivit România TV.