Ce faci ca să păstrezi maşina când nu poţi plăti leasingul
- Raluca Florescu
- 19 august 2011, 23:38
Dacă nu te lasă inima să renunţi la autoturismul propriu, deşi nu mai ai bani să plăteşti ratele creditorului, poţi cere o reeşalonare sau poţi amâna rata câteva luni, vă sfătuiesc specialiştii.
Majoritatea celor care şi-au luat maşină în leasing şi au încă în derulare contractul au accesat împrumutul în anii 2006 – 2008, când piaţa de profil era la apogeu. Din cauza dificultăţilor financiare, o parte dintre ei nu mai pot achita ratele, aflânduse într-o situaţie destul de complicată, pentru că au plătit deja o mare parte din costul autoturismului.
Ca şi băncile, firmele de leasing oferă acestor clienţi o serie de facilităţi. Impuls Leasing, de exemplu, acordă perioade de graţie, diminuări de rată pentru o anumită perioadă sau pentru întreaga durată a contractului, dacă clientul acceptă să prelungească perioada de creditare. Desigur, prelungirea presupune şi un cost total mai mare pentru împrumut.
"De regulă, clienţii care au contractat, de exemplu, o Dacie, solicită o perioadă de graţie de circa trei luni. Cei care au contractat echipamente industriale pot beneficia însă şi de un an de zile", a spus, pentru EVZ, Răzvan Diaconescu, directorul general al Impuls Leasing. Diaconescu îi sfătuieşte însă pe clienţi să anunţe din timp compania dacă întâmpină problemele financiare, astfel încât să poată beneficia de amânarea plăţii.
Nici la UniCredit Leasing bunurile nu sunt recuperate din prima lună de restanţă. "Iniţial, trimitem clienţilor o scrisoare prin care îi anunţăm că sunt restanţieri, iar dacă plăţile nu se reiau, trimitem notificări pentru plată. Per total, toate aceste proceduri durează circa trei luni", ne-a spus Dan Constantinescu, directorul de vânzări al UniCredit Leasing.
Bunuri confiscate din străinătate
Impuls Leasing trece la recuperarea maşinilor după ce întârzierea a ajuns la circa un an, spune Diaconescu. Unele bunuri nu pot fi, însă, recuperate imediat, deoarece debitorii au plecat cu ele din ţără, de exemplu, "în Spania sau Germania".
"Reuşim să le recuperăm însă chiar şi acolo, prin intermediul firmelor specializate care au filiale în multe ţări. Am avut 10-20 de cazuri de acest gen", spune Diaconescu. Potrivit reprezentanţilor Uni- Credit Leasing, vânzarea în străinătate a unor maşini care au fost finanţate în România este una din marile probleme cu care se confruntă companiile de profil de la noi.
Tot mai puţine autoturisme recuperate
Firmele de leasing au fost puternic afectate de evoluţia proastă a finanţărilor în perioada crizei. Contractele au fost abandonate de mulţi dintre clienţii cu lipsuri financiare, mai ales de cei care făcuseră doar câteva plăţi în contul datoriei. Multe dintre firmele de profil au fost puternic lovite de această evoluţie.
Pentru unii finanţatori, cele câteva sute sau mii de contracte pe care au reuşit să le încheie pe perioada crizei de abia au egalat ca număr bunurile recuperate de la clienţii rău-platnici.
În primii doi ani de criză, firmele de leasing au recuperat un volum impresionant de maşini de la renstanţieri şi s-au ales cu parcuri auto second-hand imense, greu de valorificat.
În 2011, situaţia s-a schimbat. Impuls Leasing a recuperat în primele şase luni 500 de maşini, adică jumătate comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, a spus Răzvan Diaconescu, directorul general al companiei.
"Majoritatea contractelor din portofoliul firmelor sunt încheiate în 2006 – 2008 şi acum se apropie de final. Prin urmare, clienţilor nu le convine să renunţe la maşini, după ce au achitat cea mai mare parte din bani", a spus Diaconescu. Piaţa de leasing a scăzut de circa cinci ori, de la 4,94 miliarde de euro, în 2007, la 1,12 miliarde de euro, anul trecut. "De regulă, clienţii care au contractat o Dacie solicită o perioadă de graţie de circa trei luni. Cei care au luat echipamente industriale pot primi un an de zile.“ RĂZVAN DIACONESCU, director general Impuls Leasing
TENDINŢE NOI
Contractele pentru persoane fizice devin o raritate
Preţurile maşinilor second-hand puse la vânzare de către firmele de leasing sunt mai piperate decât cele din târgurile auto, ceea ce face ca multe dintre companii să nu prea găsească potenţiali cumpărători. "Trebuie ţinut cont că, raportat la vânzările din târgurile auto, la noi datele privind maşina sunt reale, numărul de kilometri este chiar cel înscris pe bord. În plus, dacă ştim că starea unei maşini este proastă, o vindem din start cu un discount considerabil", spune Răzvan Diaconescu de la Impuls Leasing. Acesta a completat că firma pe care o conduce a încercat să vândă la pachet maşinile, dar preţul obţinut a fost prea mic.
În plus, pe fondul creşterii din ultimul timp a dobânzilor, al gradului scăzut de îndatorare pe care o firmă de leasing îl acceptă în cazul unui client, dar şi a imposibilităţii deducerii taxei pe valoarea adăugată de către persoanele fizice, contractele de leasing au fost ocolite de mulţi dintre românii care au dorit să-şi achiziţioneze o maşină sau alt bun printr-un împrumut de acest gen.
În opinia lui Răzvan Diaconescu, noile trenduri ale pieţei de profil sunt finanţarea echipamentelor pentru energii alternative, cum ar fi cele pentru energia eoliană sau celulele fotovoltaice, a echipamentor industriale, iar dintre bunurile auto - a vehiculelor comerciale.
1,12 miliarde de euro a fost valoarea pieţei de leasing anul trecut, adică de aproape cinci ori mai puţin decât în anul 2007, când piaţa a fost de 4,94 miliarde de euro
- Leasing sau credit? Cum e mai bine să cumperi o maşină