CCR: Parlamentul a instituit monopol în transportul rutier de persoane
- Bianca Ion
- 5 noiembrie 2024, 18:30
Parlamentul a instituit monopol în transportul rutier de persoane. Curtea Constituțională a României (CCR) a declarat neconstituțională o lege recent votată de Parlament, care reglementează atribuirea serviciilor de transport rutier interjudețean de persoane. CCR a constatat că legea elimină concurența pe această piață, restricționând accesul noilor operatori și oferindu-le operatorilor actuali un avantaj considerabil prin prelungirea licențelor existente. Decizia este definitivă și general obligatorie, instituind un precedent major în reglementarea transportului public de persoane.
CCR: Parlamentul a instituit monopol în transportul rutier de persoane
„Curtea a reținut că atribuirea serviciilor de transport rutier de persoane prin servicii regulate, la nivel interjudețean, reglementată prin legea criticată, restricționează și chiar înlătură concurența pe această piață,” se precizează în comunicatul CCR.
Judecătorii au concluzionat că această soluție legislativă creează un monopol de facto, limitând dreptul altor operatori de a accesa piața.
Favoritism pentru operatorii existenți și restricționarea concurenței
Decizia CCR atrage atenția asupra modului discriminatoriu în care legea favorizează operatorii de transport existenți, limitând accesul celor noi.
Legea stipula că doar operatorii care dețin licențe valabile la data de 30 iunie 2023 pot efectua servicii regulate de transport interjudețean, cu posibilitatea prelungirii autorizațiilor până la 31 decembrie 2024 și ulterior pentru o durată maximă de trei ani.
„În esență, Curtea a reținut că, prin actul normativ criticat, orice operator de transport rutier de persoane poate solicita efectuarea unor servicii regulate la nivel interjudețean numai în privința rutelor care nu sunt deservite deja de operatorii care dețin licențe de traseu valabile,” a subliniat CCR.
Această prevedere lasă noii operatori fără șansa de a intra pe piață, deși potențialul de a oferi servicii de calitate și la tarife competitive există. Astfel, Parlamentul a instituit un monopol prin prelungirea autorizațiilor existente și prin împiedicarea competiției, fapt care încalcă dispozițiile constituționale referitoare la concurența loială.
Critici privind absența criteriilor de atribuire concurențială
O altă problemă identificată de CCR este lipsa criteriilor de atribuire concurențială în reglementarea atribuirii rutelor de transport. Judecătorii au observat că, deși piața de transport public este una reglementată, prelungirea autorizațiilor fără un criteriu de evaluare precum tariful de călătorie denaturează concurența. „În lipsa stabilirii celui mai important criteriu de evaluare, cel al tarifului de călătorie, și a unor criterii tehnice și de calitate a mijloacelor de transport, este afectat însuși scopul legitim al Legii concurenței nr.21/1996,” a precizat CCR.
De asemenea, lipsa unor criterii stricte privind siguranța, confortul și accesibilitatea vehiculelor afectează direct calitatea serviciilor oferite. CCR subliniază că stabilirea unor standarde de confort, siguranță și accesibilitate ar trebui să fie obligatorie pentru toți operatorii, inclusiv pentru cei noi, permițând astfel concurenței să contribuie la îmbunătățirea serviciilor de transport public.