Calea Ferată din Moldova, salarii restante din februarie. Soluția salvatoare: restructurarea

Calea Ferată din Moldova, salarii restante din februarie. Soluția salvatoare: restructurareaSursa foto: Arhiva EVZ

Calea Ferată din Moldova (CFM), cea mai mare întreprindere de stat, cu 6.000 de angajați, trebuie restructurată pentru a deveni profitabilă. Restructurarea CFM înseamnă că vor apărea cel puțin trei companii: una responsabilă de infrastructură, alta responsabilă de transportul de pasageri și alta de mărfuri. Declarația a fost făcută de către ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu. Acesta a mai spus că, în prezent,se fac eforturi pentru a achita restanțele salariale.

„Există întârzieri în continuare. Ultimele date pe care le am, au fost achitate salariile aproape integral pentru luna februarie. Calea Ferată trebuie să treacă printr-un proces de restructurare. În formula care este la moment, Calea Ferată nu poate să reziste mult timp și asta a fost solicitarea mea către directorul interimar care este la moment acolo. Unele lucruri au început să se întâmple, alte se întâmplă mai greu, dar în esență în următorii un an, doi, noi trebuie să ajungem să avem implementat Codul feroviar care restructurează Calea Ferată”, a declarat Andrei Spînu la la TVR Moldova.

Calea Ferată din Moldova are nevoie de trei miliarde de dolari

Ministrul a explicat și ce înseamnă restructurarea CFM și de ce trebuie să apară cele trei companii: „De ce se face așa? Pentru ca să putem să atragem și investitori privați, pentru că în momentul în care eu sunt un investitor privat și zic că uite eu vreau să fac transport de marfă pe cale ferată, îmi cumpăr 100 de vagoane, 2, 3, 4 locomotive, vin la compania de infrastructură, închiriez infrastructura, achit acea taxă și folosesc infrastructura feroviară”.

Locomotiva, Republica Moldova

Sursa foto: CFM

Pentru modernizarea infrastructurii feroviare, a mai precizat Andrei Spînu, este nevoie de trei miliarde de euro.

Situația la Întreprinderea „Calea Ferată a Moldovei” – care se confruntă cu probleme financiare în ultima perioadă – a început să se agraveze după luna august 2022, când a scăzut tranzitul din Ucraina, odată cu redeschiderea portului de la Odesa. Pierderile estimative al întreprinderii au constituit aproape 150 de milioane de lei în anul 2023, potrivit radiomoldova.md.

Anterior, fostul director al întreprinderii Oleg Tofilat, care a demisionat din funcție la sfârșitul lunii ianuarie 2024, declara că 95% din vagoanele CFM au termenul de exploatare până în 2025 și că după această dată nu vor mai fi admisibile în transportul internațional.

În luna aprilie a acestui an, Guvernul a majorat capitalul social al CFM din contul creditelor de la BERD și BEI. Astfel, peste 728 de mii de lei sau echivalentul a 35 de mii de euro au fost alocați de Ministerul Finanțelor pentru majorarea capitalului social al Întreprinderii de Stat. În prezent, Calea Ferată din Moldova este condusă de Serghei Tomșa.