Bucureștenii, la mâna ,Mafiei parcagiilor". Primăria Capitalei a pierdut 5 milioane de euro din parcările de suprafață

Bucureștenii, la mâna ,Mafiei parcagiilor". Primăria Capitalei a pierdut 5 milioane de euro din parcările de suprafață

De patru ani, mii de locuri de parcare sunt lăsate de izbeliște de șefii de la Administrația Străzilor București. Ele sunt gestionate de o adevărată mafie, care a încasat milioane de euro, ilegal.

Șoferii trebuie să dea bani parcagiilor ilegali dacă nu vor să se trezească cu mașina zgâriată în parcările publice, în timp ce angajații Administrației Stră zilor București se fac că nu văd când aceștia dirijează mașinile. Din 2010 și până în prezent, bugetul Primăriei Capitalei a fost sărăcit cu apro ximativ cinci milioane de euro, din cauza gestionării proaste a acestor zone, potrivit viceprimarului Capitalei, Cornel Pieptea (PNL).

Lipsa de personal

Banii care ar fi intrat în vistieria Municipalității puteau fi folosiți pentru astuparea gropilor de pe marile artere, dar și pentru amenajarea altor locuri de parcare.

Conform cifrelor oficiale, la nivelul municipiului București există un număr total de 7.500 de locuri de parcare de suprafață inventariate, din care parcări cu plată sunt doar 2.500. Dacă la acestea adăugăm circa 1.200 locuri de parcare ale riveranilor, ale instituțiilor publice și ale persoanelor cu dizabilități, rezultă că un număr de 3.800 de locuri de parcare nu sunt operate de municipalitate din lipsă de personal.

„Din peste 100 de loturi de parcări publice, doar opt sunt operate în două schimburi”, a explicat viceprimarul Capitalei. Acesta arată cu degetul spre șefii de la Administrația Străzilor, dar și spre primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu. „Responsabilitatea gestionării parcărilor publice din Capitală aparține în exclusivitate primarului, prin Administrația Străzilor, însă acesta se dovedește incapabil să le administreze eficient”, este de părere Pieptea.

Parcometre sau sms-uri

El a recunoscut că, momentan, șoferii sunt la mâna „mafiei parcagiilor”. În opinia viceprimarului, soluția pentru a se putea colecta eficient taxa de parcare ar fi montarea de parcometre, dar și implementarea altor sisteme prin care să se achite parcarea.

„Nu este nevoie să angajezi o armată de oameni pentru a gestiona parcările. În toate statele civilizate poți plăti parcarea prin sms, printr- o aplicație software sau la un aparat. Aceste lucruri se pot rezolva, trebuie doar un pic de bunăvoință din partea primarului general. Trebuie să mai lase declarațiile belicoase și să muncească mai mult”, a explicat Pieptea.

Cert este că astăzi, pe ordinea de zi a ședinței Consiliului General al Capitalei se află propunerea primarului general de realizare a unui studiu privind gestiunea parcărilor de suprafață.

Concesionarea

În timp ce edilul-șef al Capitalei a reziliat, în 2010, contractul privind gestionarea parcărilor pe motiv că nu se colectau suficenți bani, liberali susțin că singura soluție viabilă ar fi concesionarea lor. „Ca liberal și având în acest moment toate informațiile relevante referitoare la subiect, susțin concesionarea acestui serviciu către un operator privat, după o selecție extrem de riguroasă. Trebuie să recunoaștem că un operator privat poate manageria mai atent o afacere decât o face statul, unde responsabilitatea se disipează de cele mai multe ori”, crede viceprimarul liberal.

Pe de altă parte, Sorin Oprescu susținea, în 2009, că parcările nu trebuie gestionate de privați și a înființat serviciul special de gestionare a lor în cadrul Administrației.

Cum s-au scurs milioanele de euro

Din anul 2004, prețul per oră al unui loc de parcare nu s-a modificat. În aceste condiții, operatorul privat care a administrat circa 2.000 de locuri de parcare, în perioada 2005-2009, a reușit să aducă la bugetul Capitalei 1,5 milioane euro, anual. Din 2010, Administrația Străzilor a reușit să strângă doar 1 milion euro, anual, pentru cele 7.500 de locuri de parcare, din care peste 500.000 euro s-au cheltuit cu cei 140 de angajați.