“Bomba plutitoare” Flaminia, golită de încărcătura toxică, este reparată la Mangalia

“Bomba plutitoare” Flaminia, golită de încărcătura toxică, este reparată la Mangalia

În Şantierul Naval Daewoo Mangalia au început astăzi reparaţiile la nava germană Flaminia, distrusă parţial în urma a două incendii din vara lui 2012 când trei marinari şi-au pierdut viaţa. Pentru că autorităţile române, care au acceptat-o anul trecut în portul Constanţa, au amânat nepermis de mult operaţiunile, nava a fost decontaminată în Danemarca, oficialii şantierului din Mangalia susţinând că Flaminia nu a fost niciodată o „bombă plutitoare”.

Pentru prima dată de la apariţia ei în apele teritoriale româneşti, presa a avut acces la bordul navei Flaminia. În docul trei al şantierului Daewoo din Mangalia, unde este andocat portcontainerul avariat, se lucrează zi şi noapte. Termenul de finalizare a lucrărilor de reparaţii este sfârşitul lunii mai. Peste 400 de muncitori vor fi implicaţi în cea mai complexă acţiune de reparaţii din ultimii ani. Valoarea contractului este de 22 milioane de dolari USD. În cele două incendii violente urmate de explozii din cauza încărcăturii toxice, a fost distrusă toată partea de mijloc a navei, magaziile 3,4 şi 6 fiind afectate total, iar magaziile 3 şi 7, parţial. În rest, Flaminia este intactă. Decontaminat în Danemarca şi descărcat de cele 14 000 tone de deşeuri toxice rămase în magaziile distruse, portcontaierul a devenit, conform oficialilor din şantierul Daewoo Mangalia, o navă standard care intră în reparaţii. „Cred că nu ne putem pune problema că Danemarca a permis intrarea, decontaminare şi descărcarea unei navei cu probleme speciale, ştiţi foarte bine că prin arderea reziduurilor, ei au reuşit să încălzească o aşezare în timpul iernii”, a explicat director Diviziei Control Producţie, Constantin Cornea. Potrivit acestuia, „lucrările vor consta în inserarea unei structuri avariate cu o structură nouă”. Mai exact, instalarea blocurilor noi, care au fost deja realizate total sau parţial, cu 7300 tone de tablă de la Galaţi, recablarea navei, montarea echipamentelor noi în aşa fel încât să atingă aceeaşi parametri ca şi la nava iniţială. Nu ar  exista niciun pericol pentru cei 400 de muncitori care repară nava. „Magaziile navei erau încărcate cu containere, nu ştim ce conţineau însă o bombă plutitoare este şi o maşină, conţine material inflamabil aşa că afirmaţiile cu bomba plutitoare le poate face oricine” explică şi Petre Gogu, şeful Departamentului de Reparaţii al DMHI Mangalia. Nava Flaminia putea fi decontaminată şi la Mangalia, nu în Danemarca Şeful Departamentului Resurse Umane, Andrei Mihai,  susţine că dacă adâncimea apei din şantierul Daewoo ar fi fost mai mare, nava putea fi băgată încă de anul trecut la reparaţii. „Nava, datorită încărcăturii, a venit cu un pescaj de 8,2 metri şi a făcut imposibilă intrarea în şantierul Daewoo, de aceea am apelat la portul Constanţa. Pescajul ar fi trebuit să fie la nivelul a 6,2 metri şi aceste operaţiuni, decontaminarea, descărcarea şi reparaţiile, s-ar fi putut realiza la noi. Din punctul nostru de vedere, din informaţiile pe care le cunoşteam, evident, cu ceea ce s-a finalizat în Danemarca, concluzia este că nu era o bombă plutitoare”, a precizat Andrei Mihai. Localnicii din Mangalia spun însă că nu au fost consultaţi cu privire la intrarea portcontaierului în şantierul aflat la doi paşi de oraş. Oamenii par neîncrezători. ”S-ar putea să ne afecteze, nu acum, dar pe viitor, cu ce să cureţe ditamai nava, ce putem face noi, să ne ducem acolo şi să le spunem că ne deranjează?”, comentează o mamă care îşi plimbă copilul. Alt localnic crede că „e foarte periculoasă, a fost refuzată în toată Europa şi am acceptat-o noi, a avut atâtea substanţe toxice, alea trec şi prin fier, pericol pentru oraş nu ştiu dacă o fi dar pentru muncitori, este” . Sunt şi oameni neinteresaţi de subiect dar şi localnici care „ne gândim că cei care lucrează în domeniu au luat decizia corectă şi dacă nu există pericol, e foarte bine că se repară aici”. Acest articol este proprietatea Evenimentului zilei și este protejat de Legea drepturilor de autor. Orice preluare integrală sau parțială a conținutului se poate face doar cu citarea sursei, astfel: pentru publicațiile tipărite - ziarul Evenimentul zilei, iar pentru publicațiile online - www.evz.ro