Boala secolului îi afectează şi mai mult pe români în pandemie. La ce nivel este stresul

Sursa foto: Arhiva EvZ

În urma unui sondaj efectuat recent de reprezentanţii platformei de recrutare BestJobs, s-a ajuns la concluzia că nivelul de stres (boala secolului) s-a dublat în timpul pandemiei de coronavirus pentru unul din patru angajaţi români.

Conform sursei citate, 30% dintre angajaţii din România au ajuns deja la epuizare. În comunicatul de presă remis Agerpres se mai arată peste 70% dintre angajaţi afirmă că nivelul de stres la locul de muncă a crescut de la începerea pandemiei de coronavirus.

Mai mult, peste un sfert dintre aceştia apreciază că nivelul de stres chiar s-a dublat. La aceste concluzii au ajuns persoanele chestionate după 10 luni de pandemie, în care au fost copleşite de sarcinile primite la serviciu, de teama de a nu contracta Covid-19, de incertitudine şi izolare socială.

Starea de epuizare completă apare în prim-plan

Totodată, sondajul a scos la suprafaţă că aproape 30% dintre respondenţi simt că deja au ajuns la sindromul burnout, cunoscut ca sindromul arderii complete, care înseamnă suprasolicitare profesională şi oboseală cronică. Cum s-a ajuns la aceste temeri?

Din cauza programului solicitant, aproape 20% dintre angajaţi români au început să se teamă de faptul că în cel mult 6 luni vor ajunge la epuizare dacă stresul se va menţine la acelaşi nivel. Totodată, aproape 16% estimează că se va ajunge la epuizare în cel mult un an.

„Mediul de lucru dezorganizat şi haotic (31,6%), supraîncărcarea (26,6%) şi noile responsabilităţi care ies din aria lor de competenţe (24,6%) reprezintă principalii trei factori de stres invocaţi de angajaţii care au răspuns sondajului BestJobs. Alţi 23,8% dintre respondenţi explică stresul ridicat prin faptul că nu găsesc un echilibru între viaţa personală şi cea profesională, iar 21% sunt stresaţi pentru că sunt nevoiţi să preia din responsabilităţile colegilor”, arată sursa citată.

Cei mai importanţi factori de stres

Când vine vorba despre identificarea celor mai importanţi factori care le provoacă stresul, peste jumătate dintre participanţii la sondaj acuză amânarea deciziilor importante de către superiorii direcţi (15,6%). De asemenea, o doză foarte mare de stres provine şi de la teama pierderii locului de muncă (14,8%).

În acelaşi context, lipsa interacţiunii directe cu colegii şi managerul direct (13,7%) sau timpul mult prea mare alocat întâlnirilor online (8,6%) reprezintă alţi factori importanţi de stres pentru angajaţii care activează în piaţa muncii din România. În cele mai multe dintre cazuri „de vină” pentru toate acestea pandemia de coronavirus.

Noul context pandemic a impus o schimbare de amploare în ceea ce priveşte modalităţile de lucru, iar unii angajaţi s-au adaptat rapid lucrului de acasă (24%), dar au fost destui care s-au adaptat mai greu noilor realităţi. „Cert este că cei mai mulţi angajaţi ar prefera să se întoarcă la birou (35%), în timp ce alţi peste 30% ar opta pentru un program hibrid - în care să poată lucra până la 5 zile pe lună de acasă”, arată BestJobs.

Nemulţumire majoră: munca lor nu e apreciată

Angajaţii simt nevoia să se întoarcă la birouri, dar vor să simtă şi că munca lor este apreciată. Oamenii sunt nemulţumiţi din cauză că angajatorul nu investeşte în dezvoltarea lor şi consideră că acum au nevoie mai mult decât oricând de cursuri pentru noi specializări în domeniul lor de activitate (53,5%).

Unii solicită cursuri de reconversie profesională (34,8%) sau cursuri de management al schimbării (26,6%). „Vestea bună este că observăm deja tot mai multe companii care îşi dau seama că nivelul de implicare şi de satisfacţie al angajaţilor a avut de suferit în contextul actual şi încep să adopte noi măsuri care vin să repare dezechilibrul care s-a creat”, adeclarat Ana Visian, Marketing Manager la BestJobs.

Având în vedere toate aceste aspecte, intenţia de a schimba locul de muncă în următoarele 6 luni este foarte prezentă printre angajaţii români (56,3%), din ce în ce mai afectaţi de stres sau boala secolului, cum a mai fost denumită de psihologi. „În condiţiile în care trecem printr-o perioadă marcată de multe incertitudini, ne-am fi aşteptat să vedem mult mai puţini angajaţi dispuşi să ia în calcul o schimbare de job, cel puţin până când lucrurile se mai aşează şi depăşim măcar criza epidemiologică.

Însă observăm o nemulţumire individuală profundă în piaţă şi o dorinţă mult mai mare din partea angajaţilor de a fi fericiţi în ceea ce fac. Probabil această pandemie şi măsurile de distanţare socială i-au făcut pe mulţi să-şi reevalueze nevoile şi aşteptările în raport cu jobul şi angajatorul.

De aceea, tot mai mulţi angajatori ar trebui să se uite în această perioadă şi la soluţii prin care să ofere angajaţilor servicii de life & business coaching, consiliere sau psihoterapie, ca beneficiu extra salarial”, a mai spus Ana Visian despre sondajul efectuat în perioada 20 noiembrie-5 decembrie, pe un eşantion de 1.421 de utilizatori de Internet.

explicaţie foto: angajat foarte afectat de stres la locul de muncă

sursa: agerpres.ro